China wil een systeem invoeren waarbij elke burger publiekelijk een score krijgt op basis van zijn moreel, politiek en financieel gedrag. Veel Chinese burgers vinden het best...

...En de relevantie van vragen over het sociale kredietsysteem ontgaat hen. Zeggen buitenlandse media dat de overheid bouwt aan een almachtig surveillancesysteem dat burgers van al hun individuele vrijheden berooft? Nou, dat is dan voor rekening van de buitenlandse media, haha!

In 2020 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd, bepaalde de Chinese overheid in 2014 en beoogt de kredietwaardigheid van bedrijven en individuen in kaart te brengen. Het systeem ziet ook toe op sociaal en maatschappelijk gedrag. Als dat ingaat tegen door de staat gestelde normen, krijg je een lagere sociale kredietscore. Gedrag wordt beoordeeld op basis van zo veel mogelijk data uit zo veel mogelijk bronnen. 

Steeds meer instanties en bedrijven verzamelen informatie op steeds meer plekken. Je kunt alleen een treinkaartje kopen als je je identiteitsbewijs laat zien, en voordat je in de trein stapt ben je al een paar keer gefotografeerd. China werkt ook aan een database voor stemmen, zodat mensen via hun telefoongesprekken kunnen worden geïdentificeerd. Het streven is een alomvattend, geïntegreerd systeem waarbij iedereen individueel punten verdient of kwijtraakt.

China verandert steeds meer in een surveillancestaat. In 2017 ging 6,1 procent van het nationale budget naar interne veiligheid. Dat is zo’n 20 procent meer dan wat China aan defensie uitgeeft. De verschillende surveillancesystemen kunnen het sociale kredietsysteem steeds meer voeden. Het kredietsysteem kan op zijn beurt weer input leveren aan de surveillancesystemen.

Lees alles bij de bron; NRC


 

Meerdere vakantiegangers die bij Neckermann hebben geboekt, hebben bericht ontvangen waarin staat vermeld dat er eind mei is ingebroken in het hoofdkantoor, waarbij onder andere verschillende bedrijfscomputers, laptops, mobiele telefoons en andere apparaten zijn gestolen. Op een computer stond een bestand met namen van klanten, hun adres, en de periode dat ze op vakantie zijn.

Een woordvoerster van Thomas Cook – waar Neckermann onder valt – bevestigt de inbraak. Opmerkelijk is dat Neckermann in het bericht aan de getroffen klanten spreekt van een gering risico op ’identiteitsfraude of oplichting’, terwijl reizigers vooral een inbraak vrezen in de periode dat ze aan het strand liggen of in hun hotel ver weg slapen.
 

„Alle reisgegevens van mensen liggen op straat!”, meldt een van hen verontwaardigd aan De Telegraaf. „Wanneer de inbrekers aan deze gegevens komen, weten ze dus precies wanneer mensen op vakantie zijn, zodat ze kunnen inbreken.” De woordvoerster kan dat inderdaad niet uitsluiten.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een fout gemaakt op de specificatie van de vakantietoeslag van mensen met een uitkering op grond van de Participatiewet. Meer dan duizend inwoners van de gemeente kregen op de achterkant van hun specificatie de gegevens van een andere inwoner.

De gemeente meldt dat dit komt door een menselijke fout. De specificaties zijn daardoor per ongeluk dubbelzijdig geprint.

De betrokken inwoners hebben volgens de gemeente een brief met excuses gekregen. Ook vragen ze mensen die gegevens van iemand anders hebben ontvangen om deze terug te sturen naar de gemeente.

Alles bij de bron; NU


 

De Amerikaanse douane heeft duizenden foto's van reizigers gelekt die de Verenigde Staten in- of uitgingen, zo heeft de instantie bekendgemaakt. Het gaat om foto's van mensen in auto's, waarop ook het kentekennummer van het voertuig zichtbaar is.

De Customs and Border Protection maakt uitgebreid gebruik van camera's die mensen bij de grens of op het vliegveld filmen. De foto's in kwestie zouden van één niet nader genoemde grensovergang zijn en een periode van anderhalve maand beslaan. De afbeeldingen werden gestolen bij een onderaannemer die de foto's tegen de regels van de overheidsinstantie in op het eigen netwerk had opgeslagen. Daar werden ze vervolgens door een aanvaller gestolen. 

De naam van deze partij is niet bekendgemaakt, maar in een persverklaring die de Washington Post  ontving stond de naam Perceptics vermeld. Dit is een Amerikaanse fabrikant van kentekenlezers. Vorige maand werd bekend dat aanvallers bij het bedrijf naar verluidt honderden gigabytes aan bedrijfs- en klantgegevens zouden hebben buitgemaakt.

Alles bij de bron; Security


 

Een hogere premie voor een hypotheek omdat je gedrag op sociale media suggereert dat je niet zo best met geld omgaat? Dat moet niet meer kunnen, vindt minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming. Hij wil de vorig jaar ingevoerde privacywetgeving aanscherpen om het gebruik van dit soort profilering verder aan banden te leggen. 

Profilering van klanten op basis van uitgebreide datasets is in opkomst, nu bedrijven op grote schaal gegevens van burgers kunnen verzamelen en verwerken. Zo berichtte weekblad De Groene in 2017 al dat incassokantoren kredietwaardigheid bepalen van miljoenen Nederlanders, waarbij onder meer tikfouten en woonplaats werden meegewogen als indicatie of iemand een wanbetaler is. De Volkskrant berichtte vorig jaar over AdviceRobo, een bedrijf dat banken aanbiedt om mede op basis van het sociale mediagedrag van mensen te bepalen hoeveel iemand mag lenen.

De inzet van dit soort profilering om bijvoorbeeld een klant uit te sluiten, vindt het kabinet ongewenst. ‘Logisch dat een autoverzekeringsmaatschappij zegt: als je twee keer een aanrijding veroorzaakt, wordt de premie hoger’, aldus minister Dekker. ‘Het is anders als bijvoorbeeld op basis van wie je vrienden zijn op sociale media of welke plaatsen je bezoekt wordt beslist dat je meer moet betalen voor een verzekering. Dat willen we indammen.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Al in 2014 kwam ING met het idee om betaalgegevens van klanten te gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te verkopen. Het plan stuitte, terecht, op een storm van kritiek vanwege privacybezwaren. Ten slotte trok ING het plan wijselijk in.

Een aantal jaar en een aantal spraakmakende privacyschandalen verder probeert de ING het opnieuw. In de tussentijd zijn er alleen maar meer argumenten bijgekomen om weerstand te bieden tegen dit plan. Dankzij het boek The Age of Surveillance Capitalism van Shoshana Zuboff weten we bovendien beter hoe we deze zorgwekkende ontwikkeling kunnen duiden.

Een bank die de betaalgegevens van klanten analyseert om op basis daarvan advertenties aan te bieden is een perfecte illustratie van Zuboffs thema. Bedrijven slagen er via een „parasitaire economische logica” in om een extra bron van inkomsten aan te boren die als het ware meelift op de originele inkomstenbron.

Het is ongeloofwaardig als ING zegt dat klanten zelf vragen om „getarget” te worden. Zeggen dat zulke advertenties „handig voor de klant” zijn, is hetzelfde misleidende taalgebruik dat Google en Facebook hanteren om privacyschendingen om commercieel gewin te maskeren.

Het is meer dan terecht dat de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven dit voorstel te onderzoeken. Dan wordt duidelijk of de AP kan of wil ingrijpen in het oprukkende surveillance-kapitalisme. Nu het nog kan, moeten we deze ontwikkeling in de kiem smoren. 

Alles bij de bron; NRC


 

De Consumentenbond heeft zware kritiek op het plan van ING om de betalingsgegevens van zijn klanten binnenkort te gaan gebruiken voor persoonlijke reclame. 

De mogelijkheid om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, staat in de nieuwe privacyverklaring van ING. „Als mensen bijvoorbeeld kinderbijslag ontvangen, kunnen we ze wijzen op een spaarrekening voor kinderen”, zegt een woordvoerder van de bank. Een andere toepassing is bijvoorbeeld reclame voor reisverzekeringen als iemand pint in het buitenland.

De ING-woordvoerder stelt dat klanten niet hoeven te vrezen dat hun betaalinformatie weglekt. „Er is nog geen sprake van het delen van informatie met derde partijen.”

Uit de privacyverklaringen bij de overige banken, blijkt dat het beleid van ING helemaal niet nieuw is. Rabobank, ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Triodos gebruiken namelijk ook gegevens van klanten om hen aanbiedingen te doen. Rabobank voerde deze aanvulling al meer dan een jaar geleden door in het privacybeleid. Ook hier moeten klanten zelf contact met de bank opnemen om dit uit te zetten.

„Wij hebben twijfels of het plan voldoet aan de privacywetgeving”, zegt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. „Als ING die betalingsgegevens van klanten wil gebruiken, moet er sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. Daarvan is hier geen sprake. ING heeft die gegevens niet nodig voor hun primaire processen, zoals het beheren van geld. Zij willen ze gebruiken om meer producten te verkopen. Voor marketing dus”.

Wie niet op de nieuwe reclame zit te wachten, kan volgens de woordvoerder bij het internetbankieren deze optie uitschakelen of een mail sturen.

Ook deze zogenaamde ’opt-out-methode’ is volgens Spierenburg mogelijk in strijd met de regelgeving. „Er moet een noodzakelijkheid zijn. Met andere woorden: kan je dit op een minder nadelige manier doen? Dat kan heel makkelijk door klanten toestemming te vragen of je hun betaalgegevens mag gebruiken voor reclame. Nu moeten ze zich er dus zelf voor afmelden.”

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Door een datalek bij een medisch laboratorium in de Verenigde Staten konden onbevoegden bij de persoonlijke gegevens van bijna twaalf miljoen mensen. 

Quest Diagnostics is een medisch laboratorium dat bloed onderzoekt en beschikt daarom over persoonlijke gegevens van miljoenen mensen die in dit lab hun bloed hebben laten onderzoeken.

Via een partij waar Quest Diagnostics zaken mee doet, hadden onbevoegden zeven maanden lang toegang tot allerlei gegevens van patiënten. Het ging onder meer om adresgegevens, financiële gegevens en medische gegevens.

Alles bij de bron; NU


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha