Vragen naar aanleiding van de computerstoring bij KPN, waardoor de huisartsendossiers van 5 miljoen Nederlanders en de medicatiedossiers van 8 miljoen Nederlanders bijna tien uur lang niet te raadplegen waren.

De vragen aan & antwoorden van Ab Klink staan hier

deel 5: bedrijfsleven en overheid, een symbiotische relatie.

Andersom leunt de overheid in toenemende mate op de data die in het bedrijfsleven aanwezig is. En dat is allerminst onschuldig.

Wie wat bewaart, heeft wat. Dat dacht de regering ook en die kreeg het parlement zover om op 1 januari 2006 de Wet vorderen gegevens aan te nemen. Ondanks grote bezwaren van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) waarschuwde dat elk bedrijf hierdoor een verlengstuk van justitie wordt. Die kritiek werd gehoord, maar grotendeels genegeerd.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.sargasso.nl

Deel 4 van deze Sargasso serie;       Sorry, u komt er niet meer in.

En beslissingen die op data zijn gebaseerd, kunnen ook veel eerlijker zijn. Op het eerste gezicht is een algoritme een neutraal instrument.

Maar dan moet de informatie wel kloppen. De voorbeelden van foutieve informatie liggen voor het oprapen. Iedereen doorstaat geregeld vreselijke muzak in de wacht van een callcenter om fouten bij bedrijven te herstellen. Sommigen zijn relatief onschuldig zoals een verkeerd adres. Een mevrouw die een meneer moet zijn. De verouderde informatie op adresniveau in de databanken van Experian.

Volgens Wil Wurtz van de CRM Association zijn betrouwbaarheid en kwaliteit van de gegevens en wiskundige modellen de achilleshiel van het profileren. ,,Je kan nog zo’n goede analyse doen, maar als de informatie niet klopt, heb je er niets aan.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.sargasso.nl

 

Deel 3 van het Sargasso feuilleton;

Hoe worden al die bits en bytes omgezet in waardevolle kennis?

Creditcardmaatschappijen noteren niet alleen wie hoeveel aan wie betaalt, maar ook wat er wordt gekocht, wanneer, waar en wat iemand nog meer koopt. Een beetje creditcardmaatschappij heeft gedragspsychologen en statistici in dienst die al die transactiegegevens doorpluizen op zoek naar relevante patronen.

lees het volledige artikel bij de bron; www.sargasso.nl

Alle consumenten, in Nederland en daarbuiten, laten een groeiende digitaal spoor achter in de duizelingwekkende grote databanken van het bedrijfsleven. En we worden omringd door een wolk van klantprofielen. Op basis daarvan worden we gelabeld, gestuurd, verleid en beoordeeld. Dit raakt niet alleen onze privacy. Deze klantprofielen bepalen of we worden bediend en tegen welke prijs en zijn dus direct van invloed hoe we ons kunnen handhaven in de informatiemaatschappij.

Vandaag deel twee: de verzamelwoede.

 

Vanaf vandaag een feuilleton bij Sargasso

RH (44) wilde eind vorig jaar (2008) een abonnement voor zijn mobieltje afsluiten bij KPN. Het bedrijf weigerde: hij was niet kredietwaardig. Vreemd. Vlak daarvoor had hij zonder problemen een hypotheek van 2,5 ton afgesloten voor zijn nieuwe huis in Haarlem. H belde KPN. De medewerker van het callcenter kon alleen oplezen wat het computerscherm toonde.

Hij kreeg het advies contact op te nemen met databedrijf Experian, dat voor KPN risicoprofielen van nieuwe klanten maakt. Een medewerker van Experian vertelde dat op zijn adres ‘negatieve kredietinformatie’ was gevonden.

Toen viel het kwartje. Hupkens had zijn huis in een executieverkoop gekocht: de vorige bewoner kon niet aan diens betaalverplichtingen voldoen.

Lees het volledige artikel, reacties en de volgende delen op; www.sargasso.nl

Opinie artikel uit het NRC van 9 april;

In het artikel ‘EPD is lek omwille van de bruikbaarheid’ van 26 maart wordt een onderzoek aangehaald van de Universiteit van Amsterdam waaruit zou blijken dat het elektronisch patiëntendossier (EPD) onveilig is. Het belangrijkste manco zou gelegen zijn in het autorisatiemechanisme, de component die beoordeelt of iemand bevoegd is om bepaalde patiëntgegevens in te zien. Alleen iemand die een behandelrelatie heeft met een patiënt mag de gegevens inzien.

Op het Opninie blog is de discussie aan de gang

UvA-onderzoeker Van 't Noordende vindt het "onverantwoord" dat de overheid zijn beveiligingskritiek op het EPD van tafel veegt. Het Landelijk Schakelpunt (LSP) kán immers niet waterdicht zijn.

Van 't Noordende vindt het getuigen van "onrealistische overmoed" van VWS om ervan uit te gaan dat inbraken hen niet kunnen overkomen. "Microsoft heeft duizenden zeer deskundige programmeurs in dienst. Toch worden ernstige fouten voortdurend ontdekt. Waarom zou het VWS dan wel lukken?"

Hij vindt het onverantwoord dat VWS de risico's van inbraken baggatelliseert. "Het gaat hier om de privacy van patiëntgegevens van alle burgers van Nederland. Beveiliging moet op de allereerste plaats staan. VWS zegt dat wel maar doet het niet."

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha