Via de GoodRx-app kunnen Amerikanen prijzen van allerlei medicijnen en behandelingen bij apotheken vergelijken. Alleen de Android-app heeft volgens de Google Play Store al meer dan tien miljoen downloads.

Tenminste sinds 2017 beloofde GoodRx aan gebruikers dat het persoonlijke gezondheidsgegevens nooit met adverteerders of andere derde partijen zou delen. Deze belofte werd echter herhaaldelijk overtreden door gevoelige persoonlijke gezondheidsinformatie, waaronder voorgeschreven medicijnen en gezondheidsaandoeningen, met advertentiebedrijven en -platformen zoals Facebook, Google en Criteo te delen.

GoodRx gebruikte de persoonlijke gezondheidsinformatie ook voor financieel gewin. Gegevens die het bedrijf met Facebook deelde gebruikte het om GoodRx-gebruikers op Facebook en Instagram met gepersonaliseerde medicijnadvertenties te benaderen. Zo stelde het bedrijf in 2019 een lijst samen met gebruikers die specifieke medicatie voor hartklachten en hoge bloeddruk hadden aangeschaft, uploadde hun e-mailadres, telefoonnummers en mobiel advertentie-ID naar Facebook, zodat het techbedrijf hun profielen kon identificeren. Vervolgens gebruikte GoodRx die informatie voor gezondheidsgerelateerde advertenties.

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft het bedrijf een boete van 1,5 miljoen dollar opgelegd.

Alles bij de bron; Security