Procureur-generaal van Californië en Sephora zijn tot overeenstemming gekomen een schikking van 1,2 miljoen dollar te betalen.

De cosmeticaketen overtrad de California Consumer Privacy Act (CCPA), onder meer door klanten niet te vertellen dat hun persoonsgegevens werden verkocht aan derden. Bonta hoopt hiermee een duidelijk signaal af te geven aan andere Amerikaanse bedrijven om zich aan de geldende privacywetgeving van Californië te houden.

Volgens de procureur-generaal beging Sephora meerdere privacyovertredingen. Om te beginnen gebruikte het cosmeticabedrijf op haar website diverse third party tracking cookies. Deze hielden nauwlettend bij wat consumenten deden op de site. Zo analyseerden de cookies onder meer met welke merken eyeliner en zwangerschapsvitaminen ze in hun winkelmandje stopten en locatiegegevens. Met deze gebruikersdata is het voor Sephora eenvoudig om gerichte advertenties aan te bieden op andere plekken op het internet, zoals sociale media, zoekmachines, andere websites.

Het is niet verboden om tracking cookies op je website te plaatsen en de data die ze verzamelen te delen met derde partijen. Bedrijven hebben echter wel de wettelijke plicht om klanten van deze praktijken op de hoogte te brengen. Dat deed Sephora niet. Daarmee overtrad het bedrijf de Californische privacywetgeving.

Daarnaast weigerde Sephora om opt-out verzoeken van bezoekers te verwerken. Hiermee geven klanten aan dat ze zich willen afmelden voor alle online verkopen van het bedrijf op andere sites, zonder dat ze iedere keer opnieuw op een afmeldlink hoeven te drukken. 

Alles bij de bron; VPN-Gids