Nieuws uit de VS
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Facebook en Google zijn geen liefdadigheidsinstellingen, ze verdienen grof geld aan de data van hun gebruikers, zo stelde Rohit Chopra, commissaris bij de Amerikaanse toezichthouder FTC, vorige week tijdens een hoorzitting voor een commissie van het Huis van Afgevaardigden. De hoorzitting ging over de rol van data en privacy in de concurrentie tussen bedrijven...
..."Bedrijven zoals Google en Facebook runnen gigantisch winstgevende gedragsgebaseerde advertentie-ondernemingen, gebouwd op het verzamelen van enorme hoeveelheden data van gebruikers."
Het advertentiemodel van Facebook en Google draait op het continu verzamelen van persoonlijke data. "Deze diensten hebben een prijskaartje en je betaalt ervoor met je data", ging Chopra verder. Hoewel mensen niet met keiharde dollars betalen, wisten Facebook en Google vorig jaar miljarden dollars aan advertentie-inkomsten binnen te halen. "Dit houdt in dat we extreem waardevolle assets aan deze bedrijven overhandigen. Een econoom zou zeggen dat de echte prijs om deze diensten te gebruiken negatief zou moeten zijn: dat zij eigenlijk ons zouden moeten betalen."
Vanwege de dominantie van partijen zoals Facebook en Google kunnen ze gebruikers en bedrijven met allerlei complexe en draconische voorwaarden akkoord laten gaan, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe partijen uit de markt kunnen houden, merkte Chopra op. De FTC-commissaris pleitte dan ook voor optreden door beleidsmakers en toezichthouders om eerlijke concurrentie mogelijk te maken (pdf).
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
YouTube-moederbedrijf Google gaat een schikkingsbedrag van tussen de 150 miljoen en 200 miljoen dollar (tussen de 135 miljoen en 182 miljoen euro) betalen na een onderzoek van toezichthouder FTC naar het overtreden van een privacywet voor kinderen, zo schrijft Politico. Het zou het grootste bedrag zijn dat ooit is betaald voor het schenden van de zogeheten Children's Online Privacy Protection Act (COPPA).
Deze wet beperkt de mogelijkheden voor Amerikaanse bedrijven om gegevens van kinderen van jonger dan dertien jaar te verzamelen en te gebruiken voor gerichte advertenties. In februari schikte het videoplatform TikTok in een soortgelijke zaak met de FTC.
Alles bij de bron; NU