De populaire Chinese webshop Temu zou 'zorgwekkend veel' toegang hebben tot persoonsgegevens in vergelijking met andere apps. "De meeste mensen zouden bij het installeren van de app wel tien keer nadenken als ze wisten welke informatie Temu van je binnenhaalt."

Voor wie Temu toch niet kent, eerst even een korte uitleg. Op het eerste gezicht lijkt Temu op zijn concurrenten AliExpress en Wish. Het assortiment varieert van kleding tot elektronica, allemaal voor zeer lage prijzen. 'Winkel als een miljardair', luidt de slogan. Temu is een dochterbedrijf van de Chinese groep Pinduoduo en heeft meer dan 338 miljoen gebruikers wereldwijd.

Technologie-expert Vincent Nys deed voor het televisieprogramma 'Het digitale dilemma' van de Belgische VRT, dat eerder deze week werd uitgezonden, onderzoek naar Temu door naar de broncode te kijken van de app.

"In de broncode kan je zien welke rechten je verleent aan Temu. Daar hebben we kunnen vinden dat de app onder andere kijkt naar welke errormeldingen andere apps op je telefoon geven. Maar ook dat je toestemming geeft aan Temu om software te installeren op je telefoon. Je audio kan worden opgenomen en er kunnen ook screenshots gemaakt worden door Temu."

Als je kijkt naar welke diensten Temu aanbiedt, zou de webshop eigenlijk geen toegang moeten hebben tot deze informatie. Temu is hierdoor volgens Nys mogelijk nog een grotere 'datastofzuiger' dan TikTok.

Alles bij de bron; RTL