De Turkse anti-Erdoğan-media die onlangs overgenomen zijn door het regerende Erdoğan-regime zijn omgevormd tot pro-Erdoğan-media. De overgenomen media, waaronder de kranten Bugün en Millet en de tv-zender Kanaltürk, verkondigen sinds de overname pro-Erdoğan-propaganda. 

De redacties van de overgenomen media werden woensdagochtend binnengevallen door de politie. De media zijn onderdeel van het conglomeraat Koza İpek Holding, dat beschuldigd wordt van het financieren van de Gülen-beweging, een sociale beweging die het AKP-regime heeft aangemerkt als ''terroristische organisatie''.

De donderdag-edities van Bugün en Millet zitten vol met artikelen die de loftrompet steken over president Recep Tayyip Erdoğan en zijn partij AKP.  Intussen publiceerden de orginele redacties van Bugün en Millet hun 'eigen' online edities. ''De soevereiniteit is van het volk'', luidt de titel van het hoofdartikel van Millet's donderdag-editie.

Ondertussen roept minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken de Turkse ambassadeur in Den Haag op het matje vanwege de brief die de Turkse regeringspartij AKP naar de Turks-Nederlandse gemeenschap heeft gestuurd. 

Het kabinet noemde de brief donderdag al ''volstrekt ongepast''. "Het is ongewenst dat die brief er is'', zei Koenders vrijdag. Het ontbieden van de ambassadeur "is een heel duidelijk diplomatiek signaal van ongenoegen''. Dit mag niet nog een keer gebeuren, aldus de minister. Het is nog niet bekend wanneer het gesprek plaatsvindt.

Een meerderheid in de Tweede Kamer van in elk geval SP, VVD, D66 en CDA wilde dat de ambassadeur ontboden zou worden. Ze vinden de brief van de AKP ''intimiderend'', '''bedreigend'' en ''schokkend''. De brief toont volgens de Tweede Kamer ''de lange arm van Ankara'', oftewel de invloed van de Turkse overheid op Turken in Nederland.

Alles bij de bronnen; Zaman1 & Zaman2


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha