Volgens een bericht in The Independent komt de Britse overheid deze maand nog met plannen voor een nieuwe aanpak van het vraagstuk van de digitale identificatie bij overheidsdiensten. Het is de opvolger voor het in 2010 afgebroken (te dure) plan voor een digitale pas waaruit de identiteit van de burger moet blijken als hij bijvoorbeeld online om belastingteruggave vraagt of een paspoort aanvraagt.
Niet met een nieuwe DigiD-achtige elektronische identiteit op een fysieke smartcard, maar met één van de bestaande accounts bij bijvoorbeeld banken, social media-sites of het telefoniebedrijf. De gebruiker moet bij de overheidspartij waarmee hij online zaken wil doen kiezen uit een login van een van deze partijen. Die partijen handelen de identificatie af, maar weten niet voor welke overheidsdienst ze dat doen.
Volgens The Independent wil de overheid met de nieuwe aanpak voorkomen dat burgers een 'big brother'-gevoel krijgen bij online identificatie. Er vindt geen centrale opslag van gegevens plaats. Daarnaast zou deze opzet een oplossing zijn voor de 'inlog-moeheid' die met een extra overheids-ID alleen maar erger zou worden.
Alles bij de bron; binnlandsbestuur