Het Britse postorderbedrijf Easylife heeft een boete van omgerekend ruim 1,5 miljoen euro gekregen voor het illegaal gebruik van de persoonlijke informatie van klanten. Op basis van aangeschafte producten deed Easylife aannames over de gezondheid van de betreffende klant en benaderde die vervolgens zonder toestemming met gezondheidsgerelateerde producten.
Tachtig producten in de catalogus van Easylife waren "triggerproducten". Zodra iemand deze producten aanschafte ging het postorderbedrijf over op profilering om de klant met een gezondheidsgerelateerd product te benaderen.
Volgens de Britse privacytoezichthouder ICO was er sprake van aanzienlijke profilering van klanten en het 'onzichtbaar' verwerken van gezondheidsgegevens. Mensen wisten namelijk niet dat het bedrijf hun persoonlijke gegevens voor het betreffende doel verzamelden en gebruikten. Daarmee heeft Easylife de privacywetgeving overtreden.
Verder onderzoek van de ICO wees uit dat het postorderbedrijf ook mensen belde die zich in het Britse bel-me-niet-register hadden laten opnemen. Hiervoor kreeg Easylife een boete van omgerekend 150.000 euro. De totale boete bedraagt dan ook bijna 1,7 miljoen euro.
Alles bij de bron; Security