Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer, het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistent.

Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg.  

Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat om een gegevensrecorder voor incidenten — oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem, dat overigens al in een aantal nieuwe auto's aanwezig is, bewaart gegevens van enkele seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.

Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) roept de maatregel veel privacyvragen op. De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.

Alles bij de bron; deMorgen