De Europese Unie heeft woensdag de tweede grote techwet in werking gesteld. De Digital Service Act (DSA) moet ervoor zorgen dat inwoners van de EU online beter zijn beschermd.  De DSA bestaat naast een andere grote techwet, de Digital Markets Act (DMA). Die wet is begin deze maand ingegaan

Waar de DMA zich focust op een gelijk speelveld voor bedrijven, is de DSA meer gericht op hoe de platforms zijn ingericht. Daardoor gaan internetgebruikers in het dagelijks gebruik meer merken van de DSA.

Met de DSA wil de EU onder meer gepersonaliseerde advertenties aanpakken. Onder de DSA mogen bedrijven gevoelige data van gebruikers daarvoor niet meer gebruiken. Daarbij gaat het om informatie zoals religie, seksuele voorkeur en etniciteit. Voor minderjarigen geldt dat zij helemaal geen gepersonaliseerde advertenties te zien mogen krijgen.
 
De overheden van lidstaten van de EU kunnen dankzij de nieuwe wetgeving aangeven dat online platforms illegale content moeten verwijderen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om desinformatie of berichten die terrorisme, kindermisbruik of haat verspreiden. Daarnaast moeten bedrijven verplicht regels opstellen voor het aanpakken van illegale berichtgeving.  

Het komende jaar geldt als een overgangsperiode. Op 17 november 2024 is de DSA volledig van kracht. 

Alles bij de bron; NU