De Europese privacytoezichthouders verenigd in de EDPB hebben regels gepubliceerd met aanbevelingen over het herkennen en voorkomen van 'dark patterns' op social media. De richtlijn is zowel voor ontwerpers als gebruikers van social media. Bij dark patterns worden gebruikers via knoppen, kleuren en teksten een bepaalde kant op geduwd, om ze zoveel mogelijk privégegevens af te laten staan.

"Dark patterns zijn interfaces en gebruikerservaringen op socialmediaplatformen die ervoor zorgen dat gebruikers onbedoelde, ongewillige en potentieel schadelijke beslissingen maken met betrekking tot het verwerken van hun persoonlijke data. Dit beïnvloedt het gedrag van gebruikers en de mogelijkheid om effectief hun persoonlijke data te beschermen", zo liet de EDPB eerder al weten.

De richtlijnen werden vorig jaar al door de Autoriteit Persoonsgegevens en andere Europese privacytoezichthouders opgesteld, maar zijn nu definitief gemaakt, nadat ze openstonden voor opmerkingen en suggesties van andere partijen. 

Alles bij de bron; Security