Grote Europese bedrijven zouden moeten stoppen met adverteren op de kanalen van techreuzen als Google en Facebook. De rechtstreeks op individuele personen gerichte (gepersonaliseerde) reclames bij zulke Amerikaanse mediabedrijven zijn een bedreiging voor een hele reeks verworvenheden.

Dat stelt een coalitie van 20 linkse Europarlementariërs, die daarin gesteund worden door onder meer de Nederlandse Stichting Etherreclame (Ster), Bits of Freedom, een organisatie die zich inzet voor vrijheid en privacy op internet, en Amnesty International.

“Mensen worden nu vaak gedwongen hun gegevens achter te laten als ze sites bezoeken, zonder dat ze weten met wie die data allemaal gedeeld worden. Dat moet toegankelijker en transparanter”, zegt Linda Worp van Opt Out Advertising, naar eigen zeggen ‘supporter van het eerste uur’ van de coalitie. “Wij zeggen daarom: deel alleen gegevens als de consument dat zelf wil. Er zijn genoeg alternatieven om een effectieve reclamecampagne te voeren.”

Opt Out Advertising stelt aan uitgevers en adverteerders techniek beschikbaar die adverteren mogelijk maakt zonder dat websitebezoekers worden gevolgd op basis van persoonlijke gegevens. De bedoeling is om bedrijven en instellingen te helpen bij de overgang naar ‘cookievrij’ adverteren zonder aan relevantie in te boeten.

Alles bij de bron; Trouw