Advertenties op platformen worden verspreid op basis van data die achter jouw rug om door online platformen wordt verzameld. Platformen ontnemen jou de keuzevrijheid om persoonlijke data met hen te delen, door deze persoonlijke data te achterhalen aan de hand van jouw online gedrag. Uit dat online gedrag kan bijvoorbeeld blijken wat jouw religie of seksualiteit is, zonder dat jij dat hebt aangegeven. Op basis van dat soort verzamelde kenmerken wordt door een algoritme jouw online omgeving op het platform ingericht met als doel dat je zo lang mogelijk op de site blijft en op zo veel mogelijk advertenties klikt.

Die algoritmes kunnen onbedoeld leiden tot discriminatie op basis van gender, huidskleur of leeftijd. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat mensen van een bepaalde leeftijdsgroep of gender in het verleden vaak doorklikte op een bepaalde advertentie, waardoor het algoritme soortgelijke advertenties daarna richt op mensen met dezelfde leeftijd of gender. Daardoor kunnen bijvoorbeeld vacatures of advertenties voor woningen voor bepaalde groepen minder zichtbaar zijn. Ook kan het zo zijn dat gebruikers schadelijke of provocerende content te zien krijgen, omdat een algoritme heeft aangetoond dat mensen dan langer op sites blijven.

Bovenstaande problemen worden onvoldoende aangepakt in het Digital Services Act-voorstel. 

Vorige week publiceerde het Poolse Panoptykon Foundation een brief aan IMCOVorige week publiceerde het Poolse Panoptykon Foundation een brief aan IMCO, de parlementscommissie die in het Europees Parlement verantwoordelijk is voor de Digital Services Act (hierna: DSA). Wij ondertekenden de brief en staan achter de boodschap van Panoptykon: in de DSA moet effectieve regelgeving komen over het gebruik van algoritmes door online platformen. Lees hier waarom de wetsvoorstellen ambitie missen! 

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom