Journalist Saul Hansell van de New York Times schrijft dat hij steeds online advertenties voor horloges krijgt te zien sinds hij iets kocht bij Swatch.com. Dat komt omdat Swatch, zoals veel webwinkels, de klantgegevens doorverkoopt aan advertentiebedrijf Acerno, dat adverteert op 80 van de 100 meest bezochte sites. Acerno heeft naar eigen zeggen dossiers over [...]

Lees het orginele artikel in deze nieuwsfeed op het weblog 'digitale zaken' van Marie José Klaver bij NRC Handelsblad

 

Journalist Saul swatch.jpgHansell van de New York Times schrijft dat hij steeds online advertenties voor horloges krijgt te zien sinds hij iets kocht bij Swatch.com. Dat komt omdat Swatch, zoals veel webwinkels, de klantgegevens doorverkoopt aan advertentiebedrijf Acerno, dat adverteert op 80 van de 100 meest bezochte sites. Acerno heeft naar eigen zeggen dossiers over 140 miljoen Amerikaanse consumenten. Acerno, een dochter van I-Behavior, is onlangs overgenomen door Akmai voor 95 miljoen dollar. Door het bericht over de overname werd Hansell attent gemaakt op het bestaan van Acerno. Toen hij zich in de praktijken van het advertentiebedrijf verdiepte, ontdekte hij wat webwinkels en Acerno doen met klantgegevens. Hij vraagt zich af of e-ondernemers en advertentiebedrijven meer moeten doen om consumenten op de hoogte te stellen van wat er met hun privégegevens gebeurt. Acerno zegt dat het de privacy van zijn klanten beschermt omdat ze niet op basis van naam en adres gevolgd worden, maar op basis van hun vorige aankopen. Consumenten hebben bovendien een opt-out mogelijkheid. Je kunt je afvragen wat je daaraan hebt als je niet weet dat er klantgegevens worden verkocht. Of in de woorden van Saul Hansell: “Is a notice really a notice if the vast majority of people who are supposed to be notified don’t notice the notice?”

(Foto van Sergio)


Posted: 2008-10-25 08:39:23


Read Full Article