Bunq moet de drieduizend euro schade die een klant als gevolg van creditcardfraude leed vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld.
De klant ontving vorig jaar april een phishing-sms waarin werd gesteld dat hij één euro moest betalen om een pakket te ontvangen. De klant verwachtte op dat moment meerdere pakketjes. De link in het sms-bericht wees naar een phishingpagina waar de klant zijn creditcardgegevens invulde. Daarna kwam de melding dat zijn creditcard was toegevoegd aan een Google Wallet. Vervolgens zijn er via de creditcard voor drieduizend euro aan transacties uitgevoerd.
Volgens bunq had de klant grof nalatig gehandeld en was dat de reden om de schade niet te vergoeden. De klant stapte vervolgens naar het Kifid. Het klachteninstituut stelt dat bunq onvoldoende heeft onderbouwd waarom de klant grof nalatig gehandeld zou hebben.
De klant maakte het volgens het Kifid duidelijk dat hij alleen de bedoeling had om een bedrag van één euro te betalen en daarvoor zijn creditcardgegevens invulde. "De bank heeft voorts niet gesteld of duidelijk gemaakt waarom de consument zijn creditcard daarbij op een manier heeft gebruikt die in strijd is met de voorwaarden van de bank", stelt het klachteninstituut verder.
Het klachteninstituut komt dan ook tot de conclusie dat niet vast is komen te staan dat de klant (veiligheids)verplichtingen, zoals opgenomen in de voorwaarden van de bank voor het gebruik van de creditcard (met grove nalatigheid) niet is nagekomen. Bunq moet daarom de schade van de klant als gevolg van de niet-toegestane transacties vergoeden.
Alles bij de bron; Security