Even met de telefoon wapperen en hup, er is afgerekend. Nog even en er wordt vaker met de mobiel betaald dan met het plastic pasje.
En dat heeft zijn prijs: privacy – zeker nu ook banken als ING overstappen naar Google en Apple Pay. Die techbedrijven kunnen de betaalgegevens voor van alles en nog wat gebruiken.
Hans Overeem, hoofd betalingen van ING Nederland, herinnert zich nog de eerste proef met mobiel betalen in Leiden nog maar tien jaar geleden.
Tot nu via de ING-bankapp, maar vanaf 17 september moeten alle bankklanten met een androidtelefoon, die mobiel willen blijven betalen, overstappen naar Google Pay, de betaaldienst van de Amerikaanse techgigant.
Nu zijn ING en de Volksbankbanken SNS, Regiobank en ASN de laatsten met een aparte afrekenapp. Alle andere banken deden dat al eerder. Triodos doet nu nog helemaal niet aan mobiel betalen.
Een eigen systeem in de lucht houden is erg duur volgens Bas Brouwers van Rabobank. Ook voor ING gaf geld de doorslag ,,Twee betaaloplossingen zijn economisch niet rendabel en voor de klant onduidelijk.”
Om dezelfde reden capituleerde ING in 2019 noodgedwongen voor Apple Pay. Overeem: ,,Apple stond op de iPhone niet toe dat via andere apps kon worden afgerekend. We kregen geen toegang tot de hardware.”
Onlangs heeft Apple, onder druk van de Europese Commissie, de iPhone toch vrijgegeven voor andere afrekenaars. Maar die ziet Overeem niet snel komen. ,,Apple heeft met dat jarenlange verbod een enorme voorsprong opgebouwd.”
Er is wel een groot verschil tussen beide betaalsystemen. Apple stelt in zijn voorwaarden betaalgegevens niet te gebruiken voor andere diensten. Google geeft in zijn voorwaarden nadrukkelijk aan dat het betaalgegevens zal verzamelen en gebruiken voor andere diensten, bijvoorbeeld persoonsgerichte advertenties of het aanvullen van persoonlijke profielen.
Rabotopman Decraene benadrukt dat met Google afspraken zijn gemaakt die de privacy van de klanten beschermt 'Google is hier verantwoordelijk voor.’
Dat bestrijdt de Consumentenbond. ,,Wij vinden dat banken duidelijker moeten zijn over wat Google of Apple met persoons- en betaalgegevens doet”, zegt een woordvoerder. ,,De implicaties moeten volstrekt duidelijk zijn en gegarandeerd worden door de bank. Die mag niet verwijzen naar de reglementen van Google, zoals nu gebeurt.”
Daar komt bij dat toezichthouders als De Nederlandsche Bank (DNB) niet kunnen controleren wat Google en Apple met betaalgegevens doen. Door samen te werken met banken omzeilen de Amerikanen de verplichte bankvergunning. De banken, die daar wel over beschikken, hebben volgens DNB niet of nauwelijks inzage in of grip op de gang van zaken bij de techreuzen.
Bij ING melden zich al bezorgde klanten, erkent Overeem. ,,Er zijn mensen met zorgen over privacy.”
De bank praat daarover met de Amerikaanse gigant, maar dat heeft zijn beperkingen. ,,ING mag voor Nederlandse begrippen heel groot zijn, maar uiteindelijk neemt Google zijn eigen besluiten. Als ze morgen hun privacyaanpak veranderen, hebben wij daar geen invloed op.”
Overeem: ,,Als je dat allemaal niet wil, ga dan vooral niet mobiel afrekenen. Daarom houden we betaalpassen overeind. Die zullen we, net als contant geld, blijven ondersteunen.”
Alles bij de bron; AD