Als data het nieuwe goud vormen, kun je verwachten dat juist bancaire instellingen op zoek gaan naar mogelijkheden om hun klantgegevens te gelde maken. Nadat eerder ING plannen over het commercieel gebruik van betaaldata naar buiten bracht, heeft eerder dit jaar ABN AMRO soortgelijke ideeën gepresenteerd. Ofschoon de banken zeiden zich te kunnen beroepen op de steun van hun klanten, zijn de voornemens al snel weer in de ijskast verdwenen. Die vermeende steun is namelijk heel fragiel gebleken.

Nederlandse consumenten zien namelijk weinig in het delen van hun betaaldata in ruil voor voordelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.500 Europeanen van Strategy&, onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC

Het delen van betaaldata blijkt nergens in Europa echt een populair idee te zijn. Bijna 60 procent geeft aan hier absoluut geen interesse in te hebben. In Nederland is dit 44 procent en heeft ruim een derde geen mening. Alleen onder bepaalde voorwaarden – een combinatie van aantrekkelijke voordelen en een bekend bedrijf – geeft 23 procent van de Nederlandse consumenten aan wel interesse te hebben. Anders zakt dit getal naar een magere 6 procent.

De resultaten van het onderzoek van Strategy& zijn vastgelegd in het rapport ‘Building a commercially viable European payments model - A transformation agenda for generating revenues and reducing complexity’.

Alles bij de bron; CustomerTalk


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha