De financiële orde in Suriname moedigt burgers aan om betalingen uit te voeren met credit- en debitkaarten. Hoewel dit gezien wordt als een stap naar modernisering en gemak, zijn er ook serieuze bezwaren te overwegen.
Wilfred, een senioren inwoner van Paramaribo-Noord, zegt deze ontwikkeling problematisch te vinden en dat hij sterke argumenten ziet om terug te keren naar het oude systeem van contante betalingen. Banken kunnen volgens hem namelijk misbruik maken van de gegevens die voortkomen uit digitale betalingen. Door middel van data-analyse kunnen ze een gedetailleerd beeld krijgen van aankoop- en uitgavenpatronen.
“Deze informatie kan zonder onze toestemming worden verkocht aan derden voor gerichte advertenties of misbruikt worden voor andere commerciële doeleinden. Dit leidt onvermijdelijk tot de schending van onze privacy en het onvoldoende beschermen van onze persoonlijke data”, aldus Wilfred.
Deze zorgen zijn niet nieuw. Privacykwesties gerelateerd aan financiële gegevens zijn al jarenlang onderwerp van discussie onder economen, privacy-experts en technologische waarnemers. Vooral in het tijdperk van big data en digitale betalingen, zijn de risico’s van datalekken en misbruik door bedrijven fors toegenomen. Voorbeelden hiervan zijn talrijk, waarvan enkele grotere datalekken in de afgelopen twee decennia veel aandacht hebben gekregen.
De oplossing ligt mogelijk in een terugkeer naar het gebruik van contant geld, wat in contrast staat met de huidige trend van digitalisering. Contante betalingen bieden een zekere mate van anonimiteit die digitale betalingen nooit kunnen garanderen. Met contant geld behouden burgers de volledige controle over hun uitgaven zonder angst dat hun gegevens worden gemonitord, opgeslagen of misbruikt.
Daarnaast moeten er strengere maatregelen komen om de bescherming van financiële gegevens van consumenten te waarborgen. Transparantie over hoe onze gegevens worden gebruikt is cruciaal. Consumenten zouden expliciete toestemming moeten geven voordat hun gegevens worden gedeeld of verkocht.
Tot slot, educatie van het publiek over de risico’s van digitale betalingen en het bevorderen van privacy-bewuste betalingsmethoden kan een belangrijke stap zijn naar meer respect en bescherming van onze persoonlijke gegevens. Het is tijd om deze gegevens hongerige systemen kritisch te beoordelen en stappen te zetten die onze privacy echte waarde toekennen.
Alles bij de bron; DagbladSuriname
De Nederlandse banken ABN Amro, ING, Rabobank, Triodos en de Volksbank stoppen met de gezamenlijke transactiemonitoring waarop de afgelopen jaren geregeld kritiek was. De werkwijze van Transactie Monitoring Nederland (TMNL) kan niet op goedkeuring van Brussel rekenen.
Tot nu toe werden bij TMNL alleen transacties uitgewisseld van mkb-bedrijven met een omzet tot 250 miljoen euro per jaar. De banken en het kabinet hadden echter ook de wens om alle transacties van alle Nederlanders vanaf 100 euro te monitoren en hier met elkaar gegevens over uit te wisselen.
De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde dat dit plan tot ongekende massasurveillance kan leiden. Stichting Privacy First noemde het een bancair sleepnet en de Raad van State sprak eerder van een vergaande inbreuk op de grondrechten van burgers. Ook de Europese privacytoezichthouders stelden dat banken niet op een dergelijke schaal operationele data mogen delen.
Tijdens onderhandelingen over een pakket met Europese wetsvoorstellen, om het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering te harmoniseren, bleek dat het Europees Parlement tegenstander van het Nederlandse bankenplan is. Volgens demissionair minister Van Weyenberg van Financiën stond Nederland alleen in Europa in zijn 'uitdrukkelijke wens' om de mogelijkheid te behouden om banken op de wijze van het TMNL transacties te laten monitoren.
Vanwege de Europese Anti-Money Laundering Regulation (AMLR) die in juli 2027 in werking treedt, laat TMNL vandaag weten dat het haar bedrijfsmodel en structuur opnieuw gaat ontwerpen en als gevolg daarvan de bestaande activiteiten en capaciteiten afbouwt.
Alles bij de bron; Security
Stukje bij beetje wordt er meer duidelijk over de nieuwe munt die de Europese Centrale Bank (ECB) zeer waarschijnlijk gaat introduceren. Onlangs kwam de ECB met nieuws: het gebruik van de digitale munt gaat niet gepaard met kosten voor de gebruikers. Ook zegt de ECB dat de digitale euro haar gebruikers ongeveer evenveel privacy zal bieden als bij betalingen met contant geld, maar is dat wel zo?
Ook enige vorm van programmeerbaar geld is uitgesloten. We hoeven dus niet bang te zijn voor enige vorm van dwang of drang tijdens transacties. Er zijn nl altijd alternatieven voorhanden, zoals de gewone betaalrekening, contant geld en zelfs crypto’s. Niet alleen de DNB, ook de Tweede Kamer is voornemens altijd ruimte te houden voor contante transacties.
Opmerkelijk aan het persbericht van de ECB is dat de centrale bank aangeeft dat de privacy van de digitale euro vergelijkbaar is met die van contant geld. Volgens de ECB zijn de gegevens van de transactie met een digitale euro alleen bekend bij de ontvanger en de betaler. De ECB geeft het volgende aan op de website;
‘En zelfs als u online betaalt, zouden we ervoor zorgen dat uw financiële activiteiten alleen bij u bekend zijn. Het Eurosysteem zou u niet rechtstreeks kunnen koppelen aan uw betalingen. Een digitale euro zou een publiek goed zijn. We zullen uw gegevens dus nooit voor commerciële doeleinden gebruiken.’
Daarmee lijkt de privacy van de digitale euro identiek aan de privacy van contant geld, als men echter verder leest, blijkt dat de vork anders in de steel zit.
Waar de ECB uitlegt wie er toegang heeft tot de gegevens van betalers, lijkt de privacy van de digitale euro meer overeen te komen met die van een gewone bankrekening. Bij contante betalingen is er sprake van volledige anonimiteit, maar rekeninghouders van de digitale euro worden daarentegen wel gecontroleerd op witwaspraktijken en terrorismefinanciering, zo valt te lezen op de site;
‘Net als bij andere digitale betalingsmethoden zouden intermediairs zoals uw bank alleen toegang hebben tot de persoonsgegevens die nodig zijn om te voldoen aan de EU-wetgeving, zoals de regelgeving ter bestrijding van het witwassen van geld en terrorismefinanciering.’
De ECB zegt wel dat de rekeninghouders gepseudonimiseerd zijn, wat zou betekenen dat de centrale bank geen persoonsgegevens kan zien die naar rekeninghouders herleidbaar zouden kunnen zijn.
Maar aangezien commerciële banken moeten voldoen aan EU-wetgeving, kunnen ze waarschijnlijk wel gegevens doorgeven aan autoriteiten, waarna criminelen kunnen worden opgespoord. Dus hoewel de centrale bank alleen toegang heeft tot gepseudonimiseerde gegevens, is de mate van privacy waarschijnlijk minder dan bij contante betalingen.
Er is nog veel onduidelijk over hoe de digitale euro er precies uit gaat zien. Ook over de privacy is nog veel onduidelijk. Het is wachten op meer publicaties van de ECB voordat we meer kunnen zeggen over de nieuwe munt.
Alles bij de bron; HollandGold
Dat meldt de ECB in een update over de voorbereidingsfase van de digitale munt. Deze fase loopt tot oktober 2025 en moet het "fundament leggen" voor een mogelijke uitgifte van de digitale euro. Een maand later staat de volgende fase gepland met betrekking tot de mogelijke ontwikkeling en uitrol.
In de update over de voorbereidingsfase laat de ECB verder weten dat het ontwerp van de digitale euro een 'offline functionaliteit' biedt die gebruikers een 'cash-achtig' privacyniveau moet bieden voor betalingen in fysieke winkels en tussen personen. "Bij het offline betalen zijn persoonlijke transactiegegevens alleen bekend bij de betaler en ontvanger en worden niet gedeeld met betalingsdienstproviders, het Eurosysteem en providers van ondersteunde diensten", zo claimt de bank.
Het offline betalen met de digitale euro zou geen internetverbinding vereisen, maar gebruikers moeten wel eerst digitale euro's op hun rekening hebben staan, die via internet of een geldautomaat zijn te verkrijgen. De ECB zegt dat het onderzoek heeft gedaan naar de technische mogelijkheden om offline digitale euro wallets op te laden en hiermee te betalen, waaronder controles om witwassen en fraude tegen te gaan.
Alles bij de bron; Security
Als Europeanen straks met de crypto-euro betalen, moet dat met net zoveel privacy kunnen als bij een contante betaling. Dat wil de Europese Centrale Bank (ECB) die momenteel werkt aan een systeem voor de digitale euro.
De financieel toezichthouder zegt te streven naar een hoge privacystandaard. De ECB wil dat bij offline betalingen met de digitale munt niemand inzicht krijgt in de transactie. Behalve natuurlijk de twee betrokken partijen, zoals een winkelier en een klant.
Bij online betalingen zouden iets meer partijen kunnen meekijken, maar dan alleen om fraude en witwassen te voorkomen. De ECB wil dan ook gebruikmaken van onder meer 'pseudonimisatie' (het omzetten van een persoonsgegeven naar een niet-herleidbare code), om zo persoonlijke gegevens af te schermen. Er moet een onafhankelijk instituut komen dat hier toezicht op houdt.
De Europese toezichthouder werkt al enige tijd aan een systeem voor de digitale variant van de euro. Maar de invoering duurt sowieso nog enkele jaren, als het er überhaupt al van komt.
De beslissing hierover ligt niet alleen bij de ECB. Ook het Europees Parlement en de lidstaten hebben hier iets over te zeggen. Het initiatief krijgt volop kritiek. Niet alleen vanwege twijfels over de privacy, maar ook omdat critici zich afvragen waar een digitale euro eigenlijk voor nodig is.
Alles bij de bron; NU
De Europese Commissie kwam onlangs met een voorstel voor een verordening omtrent de euro als wettig betaalmiddel. Een acceptatieplicht voor contant geld is hiervan onderdeel. Het wetsvoorstel is onder meer bedoeld om meer duidelijkheid te geven over het begrip 'wettig betaalmiddel', en duidelijker vast te leggen dat eurobankbiljetten en -munten daaronder vallen.
Van Weyenberg pleit voor een brede acceptatieplicht van content geld, maar wel met voldoende mogelijkheden voor nationale uitzonderingen. Hij wijst daarbij onder meer op de mogelijkheid contante betalingen te weigeren met het oog op de veiligheid.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat mensen die hun lening hebben afbetaald niet meer in het BKR-register te vinden zijn, tenzij er ernstige betalingsachterstanden zijn ontstaan.
Nu worden mensen soms jaren later geconfronteerd met een lening die ze allang hebben afgelost. "We krijgen best wel akelige signalen van mensen die bijvoorbeeld een huis willen huren of een hypotheek aangaan en dat blijkt dan opeens niet te kunnen", zegt AP-bestuurslid Katja Mur.
Reden kan zijn dat iemand ooit een betalingsmoment voor een kleine aankoop heeft gemist, waardoor er een negatieve registratie is ontstaan. "Bijvoorbeeld dat iemand een tijdje rood heeft gestaan, of een spelcomputer te laat heeft afbetaald. Ook al is dat opgelost, dan kan het dus zijn dat je hypotheekaanvraag niet doorgaat", zegt Mur.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) registreert alle afgesloten leningen boven de 250 euro. Zo kunnen andere kredietaanbieders inschatten of je een extra lening kan dragen. Op dit moment staan ruim 10 miljoen Nederlanders in dat BKR-register.
De gegevens van afbetaalde leningen blijven nu nog vijf jaar in het register staan. In een nieuw wetsvoorstel wordt die termijn verkort naar drie jaar, maar dat is volgens de waakhond nog altijd te lang. "Waarom zou je er dan nog in moeten staan als je alles netjes hebt afbetaald?"
Wat betreft de AP moeten échte wanbetalers wel langer in de BKR-registratie blijven staan. Het is alleen in het nieuwe wetsvoorstel niet duidelijk wanneer je zo'n wanbetaler bent. "Er moet in de wet netjes worden geregeld welk onderscheid we belangrijk vinden", zegt Mur. "Het kan niet zo zijn dat je geen hypotheek kan krijgen omdat je een keer een Wehkamp-rekening niet hebt betaald. Dat is echt niet in verhouding."
Voor veel mensen is het nu nog lastig om van hun onterechte BKR-registratie af te komen. Volgens het AD is er een hele industrie ontstaan van bureautjes die mensen helpen om dat te regelen. Ook daar wil de AP verandering in.
"Als mensen denken dat iets niet klopt, moeten ze bij BKR terecht kunnen", vindt Mur. "Nu worden mensen van het kastje naar de muur gestuurd. Dat is ingewikkeld, omdat mensen soms wel bij drie partijen leningen hebben of hadden uitstaan."
De kritiek van de AP zal volgens BKR besproken worden met het ministerie van Financiën, dat het proces rond het nieuwe wetsvoorstel leidt.
Alles bij de bron; NOS
Betalen met een telefoon is net zo veilig als contactloos betalen met een betaalpas. Valt je toestel in verkeerde handen, dan kan die ander er kleine bedragen (tot € 50) mee betalen. Beveilig je telefoon wel altijd met een code, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Het risico ligt elders: bij gebruikers met een Android-telefoon. Die moeten, als zij mobiel willen betalen, bij bijna alle banken gebruikmaken van Google Pay. En die dienst verdient veel geld aan het verzamelen, analyseren en gepersonaliseerd verkopen van jouw gegevens.
Google is wereldkampioen data verzamelen en verkopen. En de banken? Die verwijzen voor informatie over het gebruik (en misbruik) van je gegevens naar Google. Zo stelt de Rabobank: “Google kan je betaalgegevens gebruiken voor andere doeleinden en delen met derden”.
Ik zou veel liever zien dat de banken zelf een privacy-vriendelijke mobiele betaaldienst ontwikkelden en uitgaven. Nu schuiven zij de verantwoordelijkheid voor het lot van deze gevoelige informatie af, en verkwanselen zo onze privacy.
Alles bij de bron; Telegraaf
Europa werkt aan een nieuw soort geld: de digitale euro. Daarmee moet je even makkelijk kunnen betalen als met een normale bankrekening én even anoniem als met cash. Wat is die privacybelofte waard?
Elke transactie die je doet met je normale betaalrekening, wordt gecontroleerd door je bank. Als je volledig anoniem wilt betalen is contant geld je enige optie. Maar cash wordt steeds minder normaal in Nederland - en in heel Europa.
Dat is een van de redenen dat Europese centrale banken werken aan een digitale euro. Kortgezegd is dat een soort basale betaalrekening met een betaalpasje en app, waarmee je geld uitgeeft dat is gemaakt door de centrale bank in plaats van een commerciële bank. Hoe het er precies uit komt te zien, lees je hier.....
Alles bij de bron; Radar
Het Europees Parlement heeft een pakket wetten aangenomen dat de EU zal helpen om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme aan te pakken.
De nieuwe wetten zorgen ervoor dat mensen met een legitiem belang, waaronder journalisten, mediaprofessionals, maatschappelijke organisaties, bevoegde autoriteiten en toezichthoudende instanties, onmiddellijke, ongefilterde, directe en vrije toegang krijgen tot informatie over uiteindelijke begunstigden. Deze informatie wordt bijgehouden in nationale registers en is op EU-niveau met elkaar verbonden. Naast actuele informatie zullen de registers ook gegevens bevatten die minstens vijf jaar teruggaan.
De wetten geven financiële inlichtingeneenheden (FIU’s) ook meer bevoegdheden om gevallen van witwassen en terrorismefinanciering te analyseren, op te sporen en om verdachte transacties op te schorten....
...De wetgeving bevat ook bepalingen over een EU-brede limiet van 10 000 euro voor contante betalingen (behalve tussen particulieren in een niet-beroepsmatige context).
Alles bij de bron; EP