45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Betalingsverkeer

Column; Privacy en zo

Een vriendin vertelt dat ze 500 euro korting krijgt op haar hypotheek als ze de bank inzage geeft in haar betaalrekening. Het gaat om een experiment, ‘superhandig’. Toch twijfelt ze of ze mee zal werken. ‘Want ja, privacy en zo.’

Ik vind dat haar bank helemaal niets te maken heeft met haar uitgaven. ‘Ja, maar jij bent ook altijd zo principieel.’ Hoelang ik die principes hoog kan houden, is nog maar de vraag. Banken gedragen zich steeds achterdochtiger ten opzichte van klanten die een hypotheek willen afsluiten. Een salarisstrookje is al lang niet meer voldoende. De bank moet ook weten of je een mobiel op afbetaling hebt, of een privéleaseauto of creditcard. Het is nog een maar proef, maar het duurt vast niet lang meer voordat alle banken een overzicht willen van wat er het laatste jaar is in- en uitgegaan voordat ze geld uitlenen.

Toen ik 1,5 jaar geleden als zzp’er een hypotheek wilde afsluiten, werd ik onderworpen aan spervuur van vragen: hoeveel tijd besteed je aan acquisitie? Wat doe je als een van je opdrachtgevers wegvalt? Bestaan die over paar jaar überhaupt nog wel? Ik was allang blij dat het gesprek niet over mijn uitgaven ging: ‘Ik zie dat je deze maand voor de derde keer bij Wehkamp hebt besteld. Wat heb je daar gekocht en was dat wel echt nodig?’

Banken verschuilen zich vaak achter het grote aantal regels waar ze zich sinds de crisis aan moeten houden. De overheid wil inderdaad voorkomen dat banken financiële brekebenen verder in de shit helpen. En dat is een goede zaak maar de angsthazerij van de banken is onterecht. Nederlanders hebben een geweldige betalingsmoraal als het op hypotheken aankomt. Er moet veel gebeuren wil een huizenbezitter zijn maandelijkse hypotheeklasten niet overmaken. Bovendien heeft de bank altijd nog een ultieme uitweg. Blijkt iemand een notoire wanbetaler, dan kan de bank altijd de hut verkopen. Het huis is immers het onderpand van de lening. Dat probeerde ik jullie 1,5 jaar geleden al uit te leggen, maar kwam toen ook niet echt aan.

Alles bij de bron; Metro [Thnx-2-Luc]


 

De dag komt dat de overheid zal weten waar u een koffie heeft gedronken

Er komt een dag dat men zelfs geen kop koffie meer zal kunnen bestellen zonder te worden geregistreerd. Dat heeft de Amerikaanse investeerder en ondernemer Jim Rogers gezegd.

Om de bevolking te kunnen controleren, zullen regeringen volgens hem steeds meer de bestedingen van de consument proberen op te volgen. “De overheden denken in de eerste plaats aan zichzelf, een strategie die al honderden jaren worden toegepast,” benadrukt Jim Rogers, onder meer verwijzend naar ingrepen van de autoriteiten in India en Frankrijk om de cash betalingen boven bepaalde grenzen te verbieden.

“Ook in een aantal Amerikaanse staten zijn is het gebruik van fysiek geld al aan limieten onderworpen,” zegt de investeerder. “Wanneer men iedereen tot digitale betalingen kan verplichten, wordt het ook mogelijk om de consumptiepatronen te kennen en analyseren.”

“Dat maakt het ook mogelijk om de bevolking te controleren, al zullen de autoriteiten beweren de maatregelen in het belang van de bevolking te willen introduceren.”

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Directeur Triodos Bank: Privacy wordt dit jaar een groot thema

Directeur Peter Blom van de Triodos Bank wil het graag hebben over PSD2, de afkorting van Payment Service Directive 2, technocratentaal voor: andere bedrijven krijgen toegang tot uw bankgegevens.

"Privacy wordt dit jaar een groot thema", zegt Blom. "Onze klanten willen niet dat hun gegevens zomaar ter beschikking komen van derden. Maar met PSD2 gaat dat wel gebeuren." Dan moeten rekeninghouders daarvoor wel toestemming geven. De vrees is dat consumenten te snel akkoord gaan, in ruil voor kortingen bijvoorbeeld, zonder de consequenties te kennen. Verkopen van de gegevens is weliswaar verboden, maar zeker in het begin zullen kwaadwillende fintechs loeren op hun kans.

"Wij helpen klanten om een keuze te maken, om er achter te komen of ze het echt willen dat anderen inzicht krijgen in hun bankgegevens. En als je niet wil, zorgen wij ervoor dat data onzichtbaar blijven. Het is goed dat bankgegevens breed toegankelijk worden gemaakt zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken. Maar mensen zijn ook gesteld op hun privacy."

Alles bij de bron; Trouw


 

War on Cash: het einde van contant betalen?

Ancilla vd Leest [piraten partij] zet zich in voor privacybescherming. In deze long read legt ze uit wat de verstrekkende gevolgen zijn van het afschaffen van contant geld. Stuk voor stuk schoffelt ze alle argumenten om over te stappen op ‘pin only’ onderuit. Pinnen lijkt gemakkelijk maar leidt in werkelijkheid tot minder vrijheid, minder privacy en zelfs minder geld...

...Dus lieve ondernemers, doe ons allemaal een lol: “Shut up and take my money!”. Kijk ook eens op Waroncash.nl  Ancilla van de Leest – Lijsttrekker Piratenpartij Nederland

Alles bij de bron; BIflatie [Thnx-2-Luc]


 

GVB-bussen stappen over op contactloos betalen

Per 31 januari moet je contactloos betalen in de nachtbus. Mobiele serviceteams zullen 's nachts aanwezig zijn op drukke haltes om de reizigers te informeren over voorverkoopmogelijkheden. Vanaf 26 maart kan je ook in de reguliere GVB-bus geen kaartje meer kopen met contant geld. 

Contactloos betalen betekent dat de pincode niet hoeft te worden ingevoerd, de bankpas kan direct voor het pinapparaat gehouden worden. Het streven van het GVB is een cashloos vervoer in Amsterdam per 1 januari 2018. Ook in de tram moet er dan contactloos worden betaald. 

Alles bij de bron; Parool


 

Het gevaar achter cashloos winkelen; Krijgt straks iedereen een SuperID ?

Elke retailer en elke business-to-consumer marketeer, vraagt zich af: hoe identificeer en volg ik de klant, online en offline? Om te beginnen voor de eigen winkel(s) of (merk)producten, dwars door alle kanalen heen. En uiteindelijk door het hele landschap van informatie-, entertainment- en verkoopkanalen. Wie is degene die jouw producten koopt, hoe vaak en waar? Hoe herken je een klant in een fysieke winkel? Waar was hij of zij daarvoor en wat gebeurde er? Welke beleving had de klant en welke rol speelt die bij de aankoopbeslissing? Het zijn vragen die de customer journey raken.

Wat betreft het vastleggen en volgen daarvan staan we nog aan het begin. Online lukt het redelijk goed, de grote techondernemingen varen er wel bij. Offline kennis van een specifieke customer journey is vaak beperkt tot het bezoek aan een winkel, identificatie gebeurt op basis van herkenning door personeel en/of bij de betaling met bankpasje of creditcard. 

Betalingen vormen een interessant knooppunt. In China zijn bijna een miljard consumenten gewend zich voortdurend te identificeren met de WeChat app met daarin hun eigen unieke QR code. Ze betalen ermee en krijgen kortingen, en niet alleen in China, maar ook in Zuid-Afrika. Ze 'shaken' hun telefoon voor de tv om geld te winnen en in winkels om kortingvouchers te activeren. Burberry gaf via haar WeChat winkel consumenten de kans met Chinees Nieuwjaar een presentje te winnen dat in een fysieke winkel kon worden opgehaald.

De alles-in-een app WeChat speelt een voortrekkersrol in de crossover van online en offline winkelen. In Nederland zal IDeal QR een belangrijke rol gaan spelen als verbinder van online en offline

Hoe krijg je kritische Westerse consument zover dat hij meer gegevens deelt? De nieuwe, kassaloze Amazon Go winkelformule pakt dat handig aan. Klanten loggen in met hun telefoon en vanaf dat moment is bekend wie er in de winkel is, welke route wordt gevolgd en waar en wanneer welke artikelen worden opgepakt en al dan niet gekocht. Juist het ontbreken van een kassa is hier een briljante manier om de klant te identificeren en te volgen. Supermarkten en andere retailers in binnen- en buitenland houden al experimenten met zelfscanning in combinatie met onbemande kassa’s maar zijn nog lang niet zover als Amazon.

En dan is er Alimama, dat big data verzamelt, integreert en analyseert voor Alibaba Group en beschikt over een database die groter is dan die van Facebook, Google, Ebay en Amazon samen. Deze data omvatten niet alleen online shopping, maar ook browsergedrag, social media, fysieke locaties van consumenten en gegevens van digitale advertentieplatforms. Alimama ontwikkelt een SuperID voor elke gebruiker van een Alibaba platform met als doel het volledige online en offline gedrag van consumenten te monitoren. Wie maakt straks ons SuperID?

Alles bij de bron; RTLZ


 

Gelukkig geen spoor van 'contactloze zakkenrollers' in 2016

Zakkenrollers hoeven alleen maar dichtbij je te staan in de winkel, tram of op straat om je rekening leeg te trekken. Daarvoor waarschuwde vorig jaar de Consumentenbond. Met een pinapparaatje en een smartphone kunnen kwaadwillenden een kassa nabootsen, een bedrag intoetsen en zonder dat het slachtoffer het merkt maakt zijn of haar contactloze pinpas het bedrag over.

Weten de dieven ook nog je pincode te achterhalen, dan kan de schade oplopen tot 2500 euro. Of de pas nou in je broekzak, jaszak of een stevige damestas zit; het signaal is onopgemerkt op te vangen. Handige ondernemers kwamen met oplossingen om je te beveiligen 'nu steeds meer mensen slachtoffer worden van contactloos zakkenrollen'. Er werden gadgets gelanceerd zoals aluminium hoesjes en speciale pasjes die het signaal van de pinpas blokkeren.

Maar hoe vaak sloegen de 'contactloze zakkenrollers' uiteindelijk toe in 2016? 'Bij ons is er niet één geval van contactloos zakkenrollen in Nederland bekend', zegt een voorlichter van Betaalvereniging Nederland, de organisatie die het pinverkeer regelt. Hij noemt de alarmerende berichtgeving van vorig jaar 'uiterst onzorgvuldig' omdat de pakkans bij misbruik van contactloze betaalautomaten 'zeer groot' is. 'Het is daardoor voor fraudeurs helemaal niet aantrekkelijk om contactloos te zakkenrollen. Ze vallen snel door de mand en kunnen makkelijk opgespoord en vervolgd worden.'

Er zijn nu bijna 19 miljoen contactloze betaalinstrumenten in omloop (behalve betaalpassen zijn dat ook telefoons met betaalapps). 'Ook zijn er ongeveer 222.000 contactloze betaalautomaten op een totaal van 350.000 betaalautomaten.'

Alles bij de bron; AT5


 

Infographic: een leven met alleen contant geld

Nog altijd 138 miljoen Europeanen hebben volgens onderzoek van MasterCard geen toegang tot een bankrekening of digitale betaalmethodes. Zij betalen uitsluitend met contant geld. 88 procent van deze kwetsbare groep betaalt zelfs alle voorzieningen met contant geld. Grootste nadeel is dat er geen elektronisch bewijs is van de aankopen, en betalingen niet vooruit kunnen worden gepland. 

InfoGrafiek Cash

Bron; Emerce