45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Betalingsverkeer

Waarom contant geld moet blijven

Bij steeds meer winkels hangt een bordje ‘Hier alleen pinnen’. Vorig jaar werd er voor het eerst meer met een kaart betaald dan met contant geld (respectievelijk 55 en 45 procent). Die trend is al jaren aan de gang en Nederland is er in Europees verband koploper in.

Jonge mensen beschouwen hun bankrekening als het echte geld, en contant geld als extra's. Bij ouderen is dat net omgekeerd: die zien contant geld als basis van hun portemonnee, hun weekgeld, en de getallen op hun bankrekening als reserve. Dat merkte student industrieel ontwerpen Boerrigter bij interviews die hij deed tijdens zijn onderzoek naar de toekomst van cash.

Demografisch gezien neemt de visie van de jongeren het over, en wordt de rol van contant geld kleiner. Boerrigter: "Het is niet de vraag óf we afscheid nemen van contant geld, maar hoe we dat afscheid in goede banen leiden." 

Wat DNB wil voorkomen is dat het contant-geldsysteem in elkaar stort omdat de kosten te hoog worden. Afgezien van de chaos die dat teweeg zou kunnen brengen, bijvoorbeeld als er niet meer gepind kan worden, zijn er zwakkere groepen in de samenleving die aangewezen blijven aan contant geld. Denk aan ouderen, laagopgeleiden en verstandelijk gehandicapten. 

De vraag aan IO-afstudeerder Igo Boerrigter was dus: hoe houden we een contant geldsysteem in stand tegen lagere kosten? Daarvoor doet hij in zijn afstudeerverslag The future of cash een aantal concrete aanbevelingen.

Alles bij de bron; Delta [TUDelft]


 

Weet voor wie je de deur opendoet als PSD2 aanbelt

Ruim 80 procent van de Nederlanders weet niet wat de nieuwe betaalwet PSD2 is en betekent, zegt De Nederlandsche Bank (DNB). De hoogste tijd voor een grote publiekscampagne, met tv- en radiospotjes, billboards en een website...

...De publiekscampagne is geen waarschuwing voor PSD2, maar vooral bedoeld om bewustwording te creëren. "Mensen hebben op dit moment eigenlijk geen idee wat PSD2 is en doet", zegt Hielkema. "We zijn zo gewend aan schermpjes, aanklikken en vinkjes zetten dat het heel begrijpelijk is dat je soms zonder al te veel nadenken doorklikt. We willen dat mensen nadenken als ze de vraag krijgen om de betaalgegevens vrij te geven."

Wie toestemming gegeven heeft, kan daar later wel van terugkomen. "Het is heel begrijpelijk dat je in de slipstream te snel ja hebt gezegd", zegt Hielkema. "Je kunt je toestemming weer intrekken en je hebt het recht op vergeten en dat ze alle gegevens die ze van je hebben wissen."

NOS op 3 legt in deze video uit waarom deze wetgeving er komt en wat het betekent

Alles bij de bron; NOS


 

PSD2 baart Privacy First grote zorgen

Vanaf vandaag is in Nederland PSD2 van kracht (Payment Service Directive 2). Met deze nieuwe Europese bankenwet kunnen consumenten hun bankgegevens delen met andere partijen dan hun eigen bank. Hiervoor moet de consument eerst uitdrukkelijke toestemming geven.

Privacy First heeft grote zorgen rond PSD2. De grootste bezwaren zijn:

Consumenten kunnen de hoeveelheid bankgegevens niet beperken. Zelfs als een financiële dienstverlener deze gegevens niet nodig heeft, wordt na het geven van toestemming toch alle data gedeeld.

In de bankgegevens van een consument staan ook de gegevens van andermans tegenrekening. Deze persoon weet niet dat zijn gegevens gedeeld worden en kan dit ook niet verhinderen. Doordat de transactiedata via Big Data en data-analyses veel breder geanalyseerd zullen worden dan voor de inwerkingtreding van PSD2 ontstaan grote risico's op privacyschendingen.

Bankgegevens bevatten “bijzondere persoonsgegevens” die alleen onder strikte voorwaarden verwerkt mogen worden.[2] Een contributiebetaling aan een vakbond, politieke partij of organisatie die seksuele voorkeur onthult, moet volgens Privacy First gezien worden als bijzonder (gevoelig) persoonsgegeven. Ook transacties met zorgverleners en apotheken moeten als bijzondere persoonsgegevens worden gezien. Op dit moment bestaat geen mogelijkheid deze gegevens te filteren en worden ze verstrekt aan partijen die deze gegevens niet mogen verwerken.

Privacy First wil dat consumenten eerlijk en transparant geïnformeerd worden over wat er met hun gegevens gebeurt. In plaats van lange privacy-statements pleit Privacy First voor onafhankelijke informatie op één A4, waarbij door consumenten vastgestelde informatie wordt geboden. Gedurende 2018 werkte Privacy First aan dit initiatief samen met de Volksbank en andere partners uit de financiële sector.

Consumenten die niet willen dat hun gegevens door anderen worden gedeeld met financiële dienstverleners moeten de mogelijkheid krijgen dit te voorkomen. Daarom wil Privacy First een opt-out register voor PSD2, vergelijkbaar met het bel-me-niet-register. Het doel daarbij is dat het gebruik van een opt-out register verplicht wordt gesteld. De Europese PSD2-richtlijn zal hiervoor aangepast moeten worden.

Alles bij de bron; PrivacyFirst persbericht

[2] Aanvullende informatie: dit is opgenomen in artikel 9 AVG en art. 22 UAVG. Kortgezegd is de verwerking van bijzondere persoonsgegevens verboden, tenzij. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/2018-05-25.


 

NL voert EU-richtlijn PSD2 in: Banken moeten gegevens gaan delen

Nederlandse banken zijn voortaan verplicht om andere bedrijven, bijvoorbeeld techreuzen als Google, Facebook en Apple, toegang te verlenen tot de betaalrekening van hun klanten. Daarvoor moet een consument dan wel expliciet toestemming hebben gegeven. Ook moeten die andere partijen beschikken over de vereiste vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB).

Nederland voert de Europese betaalrichtlijn PSD2 ruim een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was in. De richtlijn moet een grote vernieuwingsslag in de financiële sector teweegbrengen. Maar er was in Nederland veel discussie over het regelen van het toezicht hierop. Vandaar dat het proces in Den Haag erg traag verliep.

Alles bij de bron; EuNu


 

Betaalrichtlijn PSD2 waarschijnlijk deze maand van kracht

De Europese betaalrichtlijn PSD2 (Payment Service Directive 2) zal waarschijnlijk deze maand van kracht worden, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekendgemaakt. Bankklanten kunnen straks derde partijen toegang tot hun betaalgegevens geven.

Nadat de klant toestemming heeft gegeven moet de bank alle transactiedata van de rekeninghouder met een externe partij delen voor een periode van 90 dagen, waarna de klant zijn toestemming kan vernieuwen. Klanten kunnen op elk moment hun toestemming intrekken. De ACM zal op een deel van de betaalrichtlijn toezicht houden. 

Het wetsvoorstel over de PSD2 werd vorig jaar door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen. "Het kabinet moet nu nog een besluit nemen, zodat het wetsvoorstel van kracht wordt. De verwachting is dat dit nog in februari 2019 gebeurt", zo laat de ACM weten. Eerder uitte privacystichting Privacy First haar zorgen over de betaalrichtlijn en pleitte voor het invoeren van een opt-out register.

Alles bij de bron; Security


 

Financiële privacy moet een recht zijn

Privacy is erg belangrijk in de financiële context, aldus Riccardo Spagni, hoofdontwikkelaar van privacy coin Monero op de World Economic Forum in Davos.

De wereld stapt over van contant geld naar schuldbekentenissen, en vervolgens naar creditcards en andere betaaloplossingen. Hier moet wel een prijs voor betaald worden. Betalen met een smartphone is natuurlijk uitermate handig, maar bij alle digitale betalingen is er veel regelgeving. Denk aan know-your-customer (KYC) en anti-witwassen (AML). Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen gemak en privacy.

Spagni gaat verder door te stellen dat financiële privacy niet alleen gewenst is vanwege eventuele slechte invloeden; iedereen zou zich moeten bekommeren om de veiligheid en privacy van zijn gegevens. Uitgavenpatronen van individuele gebruikers kunnen bijvoorbeeld worden gestolen bij banken of creditcardmaatschappijen.  Of ze worden gewoon verkocht aan derden.

Hij is voor verplichte privacy, en dat betekent niet direct dat dit anti-regulering of anti-overheid is. Verplichte privacy betekent simpelweg dat de gebruiker de mogelijkheid krijgt om controle te hebben over wie hun gegevens mag zien. Spagni ging ook in op het argument dat alleen mensen met slechte intenties over privacy beginnen, omdat goede mensen niets te verbergen hebben. Hij zei: vraag ze om hun bankafschriften van de afgelopen paar maanden. Die ga je van niemand krijgen.

Alles bij de bron; BTCDirect


 

Privacylek bij Tikkie Pay: IBAN-nummers gebruikers in te zien

De populaire betaal-app Tikkie Pay biedt de mogelijkheid om geld over te boeken naar andere Tikkie-gebruikers op basis van hun 06-nummer. Daardoor was het mogelijk om de IBAN-nummers van vele nietsvermoedende Tikkie-gebruikers te achterhalen, met het gevaar voor identiteitsfraude en phishing. 

Dat blijkt uit onderzoek. ABN Amro bevestigt de kwetsbaarheid en heeft de nieuwe functie, Tikkie Pay, tijdelijk offline gehaald. "Bedankt voor de oplettendheid", aldus de woordvoerder. Het doel is om Tikkie Pay nog wel te lanceren, maar op een manier dat het niet de privacy van gebruikers in het geding brengt. Het is nog niet bekend wanneer en op welke manier Tikkie Pay terugkomt.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Opinie; Cashloos kost privacy

Veel mensen lijken niet te beseffen hoeveel privacy 100% cashloze betalingen ze (gaan) kosten, waarschuwt K. Teplá. Al helemaal als ze met hun smartphone betalen en er ’bewust’ voor kiezen hun bankgegevens met bijv. Google of Facebook te delen.

Cashloos betalen, prima, maar dan moet er ook een anonieme variant komen, en dat betekent per definitie dat contant geld moet blijven bestaan. Een anonieme ov-chipkaart is immers pas echt anoniem als deze niet tot een bankrekening valt te herleiden. 

Met een cashloze donatie aan een collectant geef je behalve geld ook jouw bankgegevens aan het goede doel en beland je waarschijnlijk op een bedelbrievenlijst. Cash betalen moet mogelijk blijven totdat de privacy van iemands (legale) betaalgedrag wettelijk afdoende beschermd is.

Bron; Telegraaf