Betalingsverkeer

Minister Kaag van Financiën heeft in de Tweede Kamer gezegd dat er nog geen besluiten zijn genomen over invoering van een 'digitale euro'. De Europese Centrale Bank denkt na over de ontwikkeling van zo'n munt, als aanvulling op contant geld.

In de Kamer zijn veel vragen over de digitale euro, vooral over de mogelijke gevolgen voor de privacy.

Veel Kamerleden zijn bang dat de overheid via de digitale euro kan volgen hoe mensen hun geld besteden, ook als het om kleine privé-aankopen gaat. Verder is er angst dat in de munt kan worden 'geprogrammeerd' waar iemand geld aan mag uitgeven. Zoals Kamerlid Ephraim het verwoordde: "Een doosje sigaren niet en een veganistische algenburger wel."

Kaag onderstreepte het belang van goede voorwaarden op het gebied van privacy. En ze zei te willen voorkomen dat iemand via de digitale euro kan worden gedwongen bepaalde producten wel of juist niet te kopen.

Alles bij de bron; NOS


 

Steeds meer mensen betalen in de winkel met hun smartphone of smartwatch. Heel handig natuurlijk, maar is het ook veilig?...

....geen enkele betaalmethode is compleet risicoloos. Alhoewel de kans klein is, kan een transactie bijvoorbeeld onderschept worden omdat ‘ie via een onbeveiligd netwerk wordt verzonden.

Verder liet de Consumentenbond zien dat je altijd op je hoede moet zijn voor zakkenrollers. Als een dief erin slaagt om een Apple Watch te stelen en in de buurt blijft van het slachtoffer, ontgrendelt het gestolen horloge misschien. Vervolgens kan de crimineel betalingen via het horloge uitvoeren zonder medewerking van het slachtoffer.

Heel waarschijnlijk is dit scenario niet. Bovendien kun je het risico opvangen door de standaardinstelling ‘Ontgrendel via iPhone’ uit te zetten. Je vindt deze in de Watch-app op je iPhone.

Verder is het verstandig om betalingen alleen goed te keuren met biometrische gegevens, zoals een gezichtsscan of vingerafdruk. Gebruik je een pincode, vermijd dan eenvoudig te raden codes als ‘1234’ of je geboortejaar.

Alles bij de bron; AD


 

Het verbod op contante betalingen boven de drieduizend euro dat het kabinet wil invoeren is alleen mogelijk als de Belastingdienst op de krappe arbeidsmarkt op tijd voldoende personeel kan werven. Daarnaast zullen er manieren worden gezocht om het verbod te omzeilen, zo laat de fiscus weten. 

Als uitvoerende partij was de fiscus gevraagd een uitvoeringstoets uit te voeren. Daarin wordt gekeken naar zaken als handhaafbaarheid, risico's, uitvoeringskosten en personele gevolgen. 

De Belastingdienst verwacht dat de incidentele kosten voor het toezicht op het verbod 4,2 miljoen euro bedragen, waarvan meer dan 3,5 miljoen euro naar de automatisering gaat. Structureel kost het toezicht de belastingbetaler 3,1 miljoen euro per jaar. Als het wetsvoorstel in de Eerste en Tweede Kamer wordt aangenomen zou het toezicht op het verbod op contante betalingen boven de drieduizend euro op 1 juli 2023 kunnen worden ingevoerd.

De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde vorige week dat het voorstel tot ongekende massasurveillance kan leiden. Privacystichting Privacy First noemt het een bancair sleepnet en de Raad van State sprak eerder van een vergaande inbreuk op de grondrechten van burgers. In een toelichting op het wetsvoorstel erkent Kaag dat de effectiviteit van het gezamenlijk monitoren van transacties door banken, zoals opgenomen in het wetsvoorstel, niet onomstotelijk vaststaat. 

Alles bij de bron; Security


 

De waarschuwing van de Autoriteit Persoonsgegevens dat een wetsvoorstel waarmee het kabinet witwassen wil aanpakken de deur naar een ongekende massasurveillance van Nederlanders kan openen, is 'teleurstellend', zo stelt de Nederlandse Vereniging van Banken. Met het wetsvoorstel ‘Plan van aanpak witwassen’, dat minister Kaag van Financiën gisteren naar de Tweede Kamer stuurde, worden alle banktransacties van alle Nederlanders in één gecentraliseerde database gemonitord met het behulp van algoritmes.

De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde gisteren dat het voorstel tot ongekende massasurveillance kan leiden. Privacystichting Privacy First noemt het een bancair sleepnet en de Raad van State sprak eerder van een vergaande inbreuk op de grondrechten van burgers.

In een toelichting op het wetsvoorstel erkent Kaag dat de effectiviteit van het gezamenlijk monitoren van transacties door banken, zoals opgenomen in het wetsvoorstel, niet onomstotelijk vaststaat.

Twee jaar geleden hebben ABN Amro, ING, Rabobank, Triodos en de Volksbank Transactie Monitoring Nederland (TMNL) opgericht. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen kan TMNL straks alle transactiegegevens monitoren.

Alles bij de bron; Security


 

Mocht er een digitale euro komen dan moeten niet alle transacties worden gevolgd en nagetrokken, zo waarschuwt het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB), dat onder een bepaalde grens voor volledige anonimiteit pleit. Het EDPB is een orgaan waarin alle nationale privacytoezichthouders uit de Europese Unie samenwerken bij hun toezicht op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), waaronder ook de Autoriteit Persoonsgegevens.

De Europese Centrale Bank (ECB) is begin 2020 gestart met de eerste verkenningen naar het ontwikkelen van een digitale euro. De onderzoeksfase eindigt in het derde kwartaal van 2023.

Minister Kaag van Financiën ziet de digitale euro als een aanvulling op bestaande vormen van geld, niet als een vervanging. "Consumenten kunnen met hun bestaande contante geld en bankrekeningen blijven betalen, maar krijgen met de digitale euro een alternatief."

De Europese privacytoezichthouders zijn nu met een reactie op de digitale euro gekomen. Daarin benadrukken ze het belang van privacy en databescherming "by design" en "by default" in het project. Ook waarschuwt de EDPB voor het gebruik van stelselmatige validatie en het volgen van alle transacties die in digitale euro's worden gedaan.

De toezichthouders vinden dat de digitale euro zowel online als offline beschikbaar moet komen en er een bepaalde grens is waarbij transacties niet zijn te volgen, om zo volledige anonimiteit van dagelijkse transacties mogelijk te maken.

Alles bij de bron; Security


 

Het gebruik van contant geld door Nederlanders is vorig jaar redelijk stabiel gebleven ten opzichte van 2020, zo blijkt uit de vandaag verschenen jaarrapportage van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In 20,4 procent van de betalingen bij fysieke verkooppunten werd er vorig jaar contant afgerekend, tegenover 22,4 procent het jaar daarvoor...

...Om ervoor te zorgen dat contant geld als betaalmiddel aan de kassa goed blijft functioneren, ook als er geleidelijk steeds meer elektronisch betaald wordt, hebben de vier grote banken en Betaalvereniging Nederland, consumentengroepen, winkeliers, horeca en tankstations, chartale dienstverleners en De Nederlandsche Bank (DNB) eerder dit jaar het Convenant Contant Geld ondertekend.

Het Convenant bevat afspraken die, onder andere, betrekking hebben op de minimumaantallen geldopname- en afstortautomaten, elektronische terugvalopties voor pinnen, een inclusief betalingsverkeer en anti-witwasmaatregelen. Ook hebben banken toegezegd om de tarieven voor contant geld tot medio 2023 niet te verhogen. Daarnaast zal er worden onderzocht op welke manier het publiek belang van contant geld het beste geborgd kan worden op lange termijn. Het onderzoek zou uiterlijk in februari volgend jaar moeten zijn afgerond.

Alles bij de bron; Security


 

ABN Amro maakt met de beperking voor contante geldopnames geen inbreuk op het eigendomsrecht van klanten, zo stelt het financiële klachteninstituut Kifid in een klacht die tegen de bank was aangespannen. Volgens een klant is het tarief dat ABN Amro rekent voor contante geldopnames boven de 12.000 euro per jaar onrechtmatig. Ten eerste omdat de bank op onredelijke gronden heeft besloten kosten bij haar klanten neer te leggen. Ten tweede omdat de bank met de beperking voor contante geldopnames inbreuk maakt op het eigendomsrecht.

Volgens de klant zijn vernieuwingen op het gebied van digitalisering geen verbetering en hebben juist geleid tot een sterke toename van fraude. Dat de bank de kosten van de steeds verdergaande digitalisering doorbelast aan haar klanten is onredelijk... De klant vindt het ook onterecht dat ABN Amro de kosten voor de fraudebestrijding afwentelt op klanten. Deze kosten behoren tot de kosten van de bedrijfsvoering en zouden zo met de winst moeten worden verrekend of verhaald worden op de fraudeurs.

Daarnaast is de klant van mening dat ABN Amro met de kostenverhoging voor het opnemen van contant geld inbreuk maakt op zijn eigendomsrecht. Door kosten in te voeren voor het opnemen van contant geld boven een bepaald bedrag, vindt de klant dat de bank hem beperkt in het vrijelijk beschikken over zijn eigen geld. De kostenverhoging zou daarom onrechtmatig zijn.

ABN Amro laat in het verweer weten dat de kosten voor het bestrijden van fraude en witwassen zijn gestegen. Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro. Het onderzoeken van die transacties is volgens de bank arbeidsintensief en zorgt voor hoge kosten. Die kosten wil de bank doorberekenen aan de klanten die veel gebruik maken van contante opnames.

Volgens het Kifid weegt in dit geval het belang van de bank bij het wijzigen van haar dienstverlening zwaarder dan het belang van de klant om kosteloos contant geld op te nemen. Wat betreft een inbreuk op het eigendomsrecht is daar geen sprake van, zo laat het Kifid verder weten.

Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken. De klant heeft bij een positief saldo op zijn rekening een vordering op de bank, zo legt het klachteninstituut uit. "Een inbreuk op het eigendomsrecht van de consument kan daarom niet aan de orde zijn", zo oordeelt het Kifid, dat de klacht van de klant ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Nog niet gepubliceerd

De Autoriteit Persoonsgegevens hoeft niet handhavend op te treden tegen de Arnhemse arthouse-bioscoop die contant geld weigert, zo heeft de rechtbank Gelderland geoordeeld. Sinds de verhuizing naar een nieuw pand kunnen bezoekers van de bioscoop niet meer contant voor hun bioscoopkaartje betalen.

Daarmee dwingt de bioscoop bezoekers tot het laten verwerken van hun persoonsgegevens, aldus privacyactivist Michiel Jonker.

...Jonker diende in augustus 2018 bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een handhavingsverzoek in. Dat verzoek werd in november 2019 door de toezichthouder afgewezen. Volgens de AP is niemand verplicht om contant geld als wettig betaalmiddel te accepteren. Tevens stelt de toezichthouder dat de bioscoop via haar algemene voorwaarden een "contract" met de bioscoopbezoekers tot stand brengt, waaruit een noodzaak zou voortvloeien om persoonsgegevens van de bioscoopbezoekers te verwerken.

"Het moet niet mogelijk zijn dat achteraf door middel van profilering wordt achterhaald voor welke films iemand in de loop der tijd belangstelling heeft getoond. Als deze bioscoop privacyvriendelijke contante betaling mag weigeren, dan is dat het signaal dat iedereen afhankelijk mag worden gemaakt van niet-anonieme methoden om betalingen te doen - via pin of via internet. Dan moet je gaan nadenken wat andere mensen, autoriteiten of geautomatiseerde systemen voor conclusies kunnen trekken over jouw keuze om wel of niet bepaalde films te zien. Dat geeft aan deze zaak een grote lading", aldus Jonker....

....De rechter komt nu tot het oordeel dat de privacytoezichthouder niet hoeft in te grijpen. De bioscoop heeft namelijk een gerechtvaardigd belang door contant geld te weigeren en pinnen te verplichten, namelijk het verhogen van de veiligheid. Verder stelt de rechter dat het mogelijk is om een bioscoopkaartje te kopen met een ergens anders met contant geld gekochte bioscoopbon. "Daarmee blijft de mogelijkheid bestaan om zonder de verwerking van persoonsgegevens een kaartje te kopen", zo staat in het vonnis.

Jonker is verbolgen over de uitspraak en vreest dat die vergaande gevolgen zal hebben: "Met deze uitspraak is de afschaffing van contant geld weer een stap dichterbij gebracht. Iedere winkelier of caféhouder kan nu zeggen: Ik heb als doel om de veiligheid te bevorderen door contant geld te weigeren. En dan is het volgens de rechtbank prima geregeld." Het is nog onduidelijk of de privacyactivist in hoger beroep tegen de uitspraak gaat. "Het is me al enige tijd duidelijk dat we in Nederland niet in een rechtsstaat leven, in ieder geval niet als het om privacy gaat, maar ook een aantal andere grondrechten worden door onze rechters niet serieus beschermd."

Alles bij de bron; Security


 

Nog niet gepubliceerd

De PvdA heeft minister Kaag van Financiën om opheldering gevraagd over de grote afstand die onder andere inwoners van Groningen en Gelderland moeten afleggen om contant geld bij een geldautomaat op te nemen. Bijna tienduizend Groningers moeten meer dan vijf kilometer reizen voor een geldautomaat. Er zijn afspraken gemaakt dat pinautomaten binnen een straal van ongeveer vijf kilometer bereikbaar moeten zijn...

...Kamerlid Nijboer heeft naar aanleiding van de berichtgeving Kamervragen gesteld..... "Waarom is de Geldmaat destijds ingevoerd? Die zou er toch voor zorgen dat er geen pinautomaten van verschillende banken meer naast elkaar zouden staan, maar wel landelijke dekking worden geboden?". De minister heeft drie weken om met een reactie te komen.

Alles bij de bron; Security


 

Er zijn geen wettelijke eisen die banken verplichten om contant geld te beperken. Daarnaast moeten banken proportioneel omgaan met antiwitwasmaatregelen, zo stelt minister Kaag van Financiën. Ze reageerde op vragen naar aanleiding van berichtgeving dat banken, om witwasrisico's te beperken, contante transacties sterk willen terugdringen of zelfs verbieden. Zo wil Rabobank in sommige sectoren, zoals de metaal- en schroothandel, het gebruik van contant geld helemaal verbieden.

De minister merkt op dat contant geld een wettig betaalmiddel is en moet blijven en er geen wettelijke eisen zijn die banken verplichten om contant geld te beperken. Met banken is afgesproken dat ze antiwitwasmaatregelen proportioneel inzetten en toespitsen op de specifieke risico's per klant, zodat het legitieme gebruik van contant geld niet wordt gehinderd, merkt Kaag op.

Kamerlid Heinen vroeg de minister dan ook of zij bereid is banken op korte termijn aan te spreken over de zorgen die kleine ondernemers hebben over contant geld. "Ja. Ik zal in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer benadrukken dat ik van banken verwacht dat zij proportionaliteit toepassen bij het implementeren van mitigerende maatregelen in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)", reageert Kaag.

Alles bij de bron; Security


 

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!