De slimme gas- of elektriciteitsmeter van meer dan 20.000 gezinnen blijkt dan toch niet zo slim te zijn. Hun meter maakt namelijk geen verbinding met het 4G-netwerk. En dus worden de meterstanden en het verbruik niet automatisch geregistreerd. 

Sommige meters communiceren niet omdat ze in te goed geïsoleerde ruimtes, zoals een kelder, staan. Andere doen dat dan weer niet omdat het 4G-netwerk in de buurt simpelweg te zwak is. 

Bij Fluvius is het probleem ook gekend. “Op sommige plekken is er inderdaad geen verbinding mogelijk”, zegt Björn Verdoodt, de woordvoerder van Fluvius. “...Bij dergelijke meters gebeurt het wel dat er plots toch even verbinding is en alle gegevens dan in één keer doorgestuurd worden. Maar we begrijpen dat de meerwaarde die mensen van zo’n digitale meter verwachten ook dan verloren gaat.”

Fluvius werkt aan een oplossing en als alles goed gaat, zou die er begin 2023 ook al moeten zijn. “Het gaat om een antenne, een soort zender, die dan op het huis geplaatst zal worden”, vertelt de woordvoerder. “Op die manier zou dan wel verbinding met het 4G-netwerk gemaakt kunnen worden. Daardoor zullen alle gegevens dan ook op een correcte manier doorgestuurd en verwerkt kunnen worden.”

Alles bij de bron; deMorgen