Met onze privacy dreigt het in onze big data-samenleving dezelfde kant op te gaan als destijds met financiële producten. Lukraak werden handtekeningen gezet onder swaps, woekerpolissen, beleggingshypotheken en derivaten. Klanten hadden geen oog voor de risico's of snapten de producten niet. We kennen inmiddels de gevolgen. Het heeft Nederland miljarden gekost. Niet goed weten waartegen je als consument of burger 'ja' zegt, kan desastreuze gevolgen hebben voor de samenleving.

...Wie we wanneer bellen, ons internetgebruik, de aankopen in de supermarkt, onze bankgegevens en waar we ons bevinden; alles wordt opgeslagen in databases en waar mogelijk verkocht aan derden. 'Om onze klanten beter van dienst te zijn.' De enige uitzondering van enige omvang was tot dusver ons energiegebruik. De slimme meter slokt ons laatste restje privacy op.

Kamp meldt in zijn brief ook nog dat de Autoriteit Consument en Markt vindt dat burgers optimaal geïnformeerd moeten worden over de privacy-kant van de slimme meter. Om dat te regelen komt er 'een checklist' op internet. Dit is natuurlijk volstrekt onvoldoende. ...

Wat nodig is, is een privacy-risicometer en -bijsluiter die verplicht is voor iedere organisatie die privacy-gevoelige informatie opslaat. Vergelijkbaar met de risicometer voor financiële producten, zodat diensten, producten en organisaties ook onderling vergeleken kunnen worden. Zes op een schaal van zeven? Dan ben je wat privacy betreft aan de goden overgeleverd. Een twee? Dat zit wel goed.

Wie persoonlijke gegevens opslaat, moet worden verplicht de risicometer te tonen en duidelijk toe te lichten in een privacy-bijsluiter.

Alles bij de bron; Trouw


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha