Vorige maand gaven ruim 224.000 slimme energiemeters van Nederlandse huishoudens geen gegevens door. De hoeveelheid problemen verschilt per netbeheerder en maand. In sommige gevallen wordt het gsm-signaal van de meters in huizen verstoord.
In november lag het gemiddelde percentage niet-communicerende meters op 1,9, met meer dan 224.000 apparaten en in oktober lag het gemiddelde met 2,2 procent nog wat hoger. De leveranciers Vattenfall en Eneco hebben het over problemen met het transport van data bij '2 procent tot 6 procent' van hun klanten. Ze willen dat de netbeheerders snel verbeterde toegang geven tot de correcte data. Dit zou onder andere nodig zijn om goede besparingsadviezen te kunnen geven.
In totaal zijn er momenteel 6,2 miljoen slimme meters in Nederland. Waar het precies misgaat met de datadoorgifte in de keten, is niet duidelijk. Het transport van de data verloopt via gsm, maar gaat ook via computers van netbeheerders en een centraal dataplatform.
Alles bij de bron; Tweakers
Een netwerk van slimme meters is te gebruiken voor massasurveillance van burgers, zo waarschuwt de Europese privacytoezichthouder EDPS. Ook het profileren en volgen van personen in hun dagelijks leven behoort tot de mogelijkheden, aldus een onderdeel van de European Data Protection Supervisor (EDPS).
Met een intervalperiode van vijftien minuten is te achterhalen wanneer bewoners op vakantie zijn en bepaalde religieuze praktijken beoefenen. Denk aan aanpassingen van de dagelijkse routine in het geval van de ramadan. Bij kortere intervalperiodes is zelfs het gebruik van bepaalde apparaten te herleiden, aldus de it-beleidseenheid van de EDPS. Eerder stelden onderzoekers al vast dat energiemaatschappijen aan de hand van het energieverbruik zelfs kunnen achterhalen naar welke televisieprogramma's mensen kijken.
Volgens de EDPS zijn veel mensen zich niet bewust van de persoonlijke data die via slimme meters wordt verwerkt, hoe organisaties hier gebruik van maken en welke impact dit op hun privacy kan hebben. "Wanneer ze niet weten dat persoonlijke data wordt verwerkt is het onmogelijk voor ze om er een geïnformeerde beslissing over te maken. Zodra een slimme meter met ingeschakelde connectiviteit is aangesloten, kan het lastig voor gebruikers zijn om het verzamelen van metergegevens te voorkomen", aldus de toezichthouder.
De EDPS merkt op dat informatie over realtime energieverbruik grote commerciële waarde kan hebben. Tenzij er voldoende beschermingsmaatregelen worden getroffen dat alleen toegestane partijen deze data voor de opgegeven doelen mogen gebruiken, en zich daarbij aan de privacywetgeving houden, kan het gebruik van slimme meters leiden tot het volgen van het dagelijkse leven van mensen in hun eigen woning. Bedrijven zouden zo uitgebreide profielen kunnen maken gebaseerd op de huiselijke activiteiten van mensen.
In bepaalde gevallen zouden profielen kunnen worden verrijkt met persoonlijke data van smart homes en andere online en offline bronnen. Deze profielen zijn vervolgens voor allerlei andere doeleinden te gebruiken. Ook politie, belastingautoriteiten, verzekeringsmaatschappijen, werkgevers en andere derde partijen zouden interesse kunnen hebben in informatie over het persoonlijke energieverbruik, zo merkt de EDPS op.
Een netwerk van slimme meters met tweewegscommunicatie zou zelfs onderdeel van een infrastructuur voor massasurveillance kunnen worden. Dit zou via een eenvoudige firmware-update zijn te bereiken, waarbij de meet- en verzendperiodes worden ingekort. De EDPS adviseert dan ook om gebruikers zelf langere meettijden te laten kiezen en de optie te geven om bepaalde features van hun slimme meter in of uit te schakelen. Ook het gebruik van verschillende "privacy-enhancing technologies" (PETs) kan de risico's die met het uitlezen van het energieverbruik samenhangen verminderen.
Met de publicatie wil de EDPS de mogelijke privacygevolgen van opkomende technologieën en de bescherming van persoonlijke data bespreken. De toezichthouder merkt op dat het met de publicatie geen beleidspositie kiest.
Alles bij de bron; Security [Via datapanik.org]
In vijf maanden tijd zijn al 60.000 digitale meters geplaatst voor gas en elektriciteit in Vlaanderen. Dat meldt netbeheerder Fluvius. Een kleine minderheid van de gezinnen weigert voorlopig de nieuwe meter...
...de digitale poorten die aanwezig zijn op het toestel worden op dit moment nog niet gebruikt. Verwacht wordt dat energieleveranciers de komende maanden apps en functionaliteiten lanceren die de digitale meters ook slim moeten maken. Je zal dan bijvoorbeeld ook online of op je smartphone je huidige energieverbruik kunnen opvolgen als je zo’n digitale meter hebt.
516 klanten waar Fluvius een digitale meter wilde gaan plaatsen, hebben hem geweigerd. Soms omdat ze zonnepanelen hebben en het nieuwe systeem niet voordelig vinden, soms omdat ze zich vragen stellen bij de privacy of de straling van het nieuwe toestel. De installatie van de digitale meter wordt dan even uitgesteld, maar het toestel werkelijk weigeren kan niet. De installatie is wettelijk verplicht.
Alles bij de bron; VRT