45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Slimme Energiemeters

Drie miljoenste slimme meter in Nederland aangesloten

In de maand februari is de 3 miljoenste slimme meter in Nederland aangesloten. Netbeheerders bieden de komende jaren aan alle huishoudens een slimme meter aan. Het doel is dat 80 procent van de huishoudens eind 2020 een slimme meter heeft. De slimme meters bieden netbeheerders op macroniveau meer inzicht in de pieken op het energienet en maken het mogelijk het net betrouwbaar te houden. 

In november adviseerde het Planbureau voor de Leefomgeving dat energie besparen met een slimme meter gemakkelijker gemaakt moet worden. Netbeheerders, marktpartijen en de rijksoverheid maken de komende maanden afspraken over hoe ze dat gezamenlijk het beste kunnen doen. De regionale netbeheerders Enexis, Liander, Stedin, Cogas, Enduris, Rendo en Westland Infra installeren de slimme meters.’

Alles bij de bron; GroeneCourant


 

Vlaamse regering wil vanaf 2019 slimme energiemeters invoeren

Vanaf 1 januari 2019 moeten alle Vlaamse huishoudens de nieuwe digitale energiemeters in huis krijgen, zegt de Vlaamse minister voor Energie Bart Tommelein. "We zijn zeker niet de eersten van de klas, maar de laatsten van Europa. Er is dus geen tijd meer te verliezen. Ik zal er alles aan doen om de vooropgestelde streefdatum van 1 januari 2019 als officiële start van de uitrol van de digitale meters te halen."

Tommelein claimt dat netbeheerders al voorbereidingen treffen voor de invoering, al zijn er nog wat kwesties uit te werken. Zo vrezen eigenaren van zonnepanelen dat ze nadeel ondervinden van de digitale meters, die in tegenstelling tot de analoge meters niet teruglopen als huishoudens stroom leveren aan het net. Daar komt volgens de minister een oplossing voor. "Iemand die investeert in zonnepanelen zal duidelijk, zelfs als dat is met een terugdraaiende teller die wordt afgeschaft, in een systeem terechtkomen dat nog altijd rendabel blijft."

Daarnaast is het onbekend wie de aanschaf van de meters gaat betalen. De slimme energiemeter heeft een eigen internetverbinding en kan dus zelfstandig meterstanden doorgeven aan de energiemaatschappij. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Kamerbrief met reactie op het rapport ‘De slimme meter, uitgelezen energie(k) ?’

Vanaf januari 2015 wordt de slimme meter door de netbeheerders aangeboden aan alle kleinverbruikers (huishoudens en klein zakelijke verbruikers). 

Uit de Nationale Energieverkenning (NEV) 2016 blijkt dat het in het Energieakkoord afgesproken doel van 100 PJ extra energiebesparing in 2020 nog niet gehaald wordt. Dit komt onder andere doordat de extra energiebesparing bij kleinverbruikers achterblijft.

In de eerste marktbarometer over de grootschalige aanbieding van de slimme meter (Kamerstukken II 2015-2016, 30 196, nr. 468) concludeert RVO dat de gerealiseerde energiebesparing achterblijft bij de verwachtingen, aangezien slechts 6% van de bevraagde kleinverbruikers bij wie een slimme meter is aangeboden aangeeft hiervoor één of meer concrete marktaanbiedingen te hebben ontvangen of in staat is hierover een afgewogen aanschafbesluit te nemen. Als belangrijkste oorzaken noemt RVO onvoldoende communicatie naar de consument over de besparingsmogelijkheden rond het moment van het aanbieden van de slimme meter en bij het tweemaandelijkse verbruiks- en kostenoverzicht en een te eenzijdig aanbod van energieverbruiksmanagers.

Alles bij de bron; RijksOverheid [PDF]


 

Ook België moet aan de 'Slimme' meter, de drog-argumenten zijn hetzelfde

Hoogstwaarschijnlijk hebt u nu een klassiek elektromechanisch meetsysteem, met een wieltje. Dat ziet u voortdraaien als u elektriciteit verbruikt, en eventueel terugdraaien op momenten dat u zelf meer elektriciteit produceert (bijvoorbeeld met zonnepanelen) dan u verbruikt en u dus uw overschot in het elektriciteitsnet injecteert.

Wat heb ik eraan? In een eerste fase vooral een beter inzicht en bewustzijn, 'Het grote voordeel voor de eindverbruiker komt pas in een tweede fase', legt Ruben Baetens van het energieconsultantykantoor 3E uit. 'Er zijn nieuwe toepassingen uit te werken. De elektriciteitsleverancier zou je per uur van de dag andere tarieven kunnen voorstellen: lager wanneer er weinig vraag is. Zo kan een deel van je verbruik goedkoper worden, maar wellicht wordt het op piekmomenten net duurder.

Wat heeft de maatschappij eraan? 'Digitale meters zijn een essentiële stap om gebruikers actief te laten deelnemen aan de elektriciteitsmarkt', legt Baetens uit. 'Als je consumenten ertoe kan aanzetten hun verbruik meer te sturen naar luwe momenten, vlak je de vraagpieken af.

Moet ik verplicht een slimme meter nemen?  Blijft in de toekomst de mogelijkheid bestaan een slimme meter te weigeren? 'Er is nog niets beslist rond de modaliteiten', luidt het desgevraagd op het kabinet van Tommelein. Er wordt benadrukt dat de minister in nauw overleg is met de Privacycommissie. In de sector wordt verwacht dat de digitale meters eerst worden ingevoerd in bepaalde situaties: bij nieuwbouw of een grondige renovatie, bij prosumenten, en bij mensen met een budgetmeter. Plus bij wie er vrijwillig voor kiest.

Alles bij de bron; deTijd


 

Uitslag Stelling over de slimme meter: ’Klant heeft er niets aan’

De uitrol van slimme meters in alle Nederlandse huishoudens dreigt op een fiasco uit te lopen. De besparing valt met nog geen 1 procent een stuk lager uit dan de verwachte 3,5 procent.

De meeste respondenten zien er weinig heil in. Vooral omdat ze het een inbreuk op hun privacy vinden. „Zolang ik het tegen kan houden, wil ik geen slimme meter in huis”, zegt iemand. „Ik vind het een gevaarlijk idee dat energiebedrijven zoveel macht hebben.” Een ander reageert: „Ik vertrouw het voor geen ’meter’ , iedereen kan meekijken/alles controleren. Als je het zo bekijkt dan is het een ’slimme’ meter. Wij hebben spijt dat we zo'n ding hebben laten plaatsen.”

De overgrote meerderheid denkt dat de slimme meters er vooral zijn in het voordeel van de energieleveranciers. „Die kunnen dan over gedetailleerde informatie beschikken waarvan, net als met cookies op de computer, commercieel misbruik gemaakt kan worden. Waardoor ik weer bestookt word met reclame voor zuinige apparaten en dergelijke.”

Bij veel reacties straalt het wantrouwen er vanaf. Menigmaal geven respondenten aan geen slimme meter te willen omdat „ze dan kunnen zien wanneer je niet thuis bent” of „omdat de (data)veiligheid niet is gegarandeerd en de meter op afstand gemanipuleerd kan worden indien deze gehackt is”.

Alles bij de bron; Telegraaf


Allemaal aan de slimme meter - Interview met programmamanager & lezers reacties

interview [ledenblad nov. 2016]

Alle acht miljoen huishoudens in Nederland moeten voor 2020 een slimme meter aangeboden krijgen. Dagelijks zijn daartoe honderden monteurs op pad. Met de overheid als opdrachtgever, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als toezichthouders. En Jan Hofman, programmamanager bij brancheorganisatie Netbeheer Nederland, aan het hoofd van de operatie.

Gaat het lukken die deadline van 2020 te halen? ‘Ja, daarvan ben ik overtuigd. Sinds 2015 hebben we al 2,5 miljoen adressen voorzien van een slimme meter....

Hoe zijn de reacties op de slimme meter? ‘De meeste mensen willen ‘m graag hebben. Uiteraard zijn er ook mensen die zich afvragen: Wat heb ik eraan?...Tot nu toe weigert vijf procent van de mensen de meter. Soms omdat ze de toegevoegde waarde ervan niet zien, soms omdat ze bang zijn voor privacy-risico’s. Ze vrezen dat naast netbeheerders ook anderen hun meter op afstand kunnen uitlezen.’...

Zijn er in Nederiand nooit meters gehackt? ‘We kennen geen gevallen van hacken. Wel van identiteitsfraude. Een journalist van NRC Handelsblad wist vorig jaar gegevens over energieverbruik uit andermans slimme meter te halen, door zich voor te doen als die klant. We hebben onmiddellijk maatregelen genomen om te voorkomen dat dit weer kan gebeuren.’...

Stuiten jullie bij de installatie van de meters weleens op problemen? ‘Bij 0,7 procent van de huishoudens kan de meter nog niet worden geplaatst. Bijvoorbeeld omdat de gasmeter te ver van de elektriciteitsmeter hangt. Dan is draadloze communicatie tussen de twee niet mogelijk. Dat laten we nu maar even zo. In de toekomst gaan we in zulke gevallen mogelijk alleen de elektrameter vervangen.’ ...

Wordt er dankzij de slimme meter al energie bespaard? ‘Niet significant , blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)....

Onze leden vinden het grootste voordeel van de slimme meter dat ze geen meterstanden meer hoeven doorgeven. Ze denken bij de meter nauweliiks aan kostenbesparing. ‘De voorlichting door energie1everanciers kan veel beter. Het al genoemde onderzoek van de RVO laat zien dat slechts 6 procent van de mensen met een slimme meter een aanbieding heeft ontvangen voor een energieverbruiksmanager. Heel te1eurstellend. Dat percentage moet omhoog, daarover zijn we in gesprek met de energieleveranciers.’

lezersreacties [ledenblad dec. 2016]

1] ...Het enige slimme voor de consument is dat deze de standen automatisch doorgeeft aan de elektriciteitsleverancier. Verder is het een gewone meter en de suggestie dat hij stroom zou besparen is onzin. Hij maakt het gebruik niet inzichtelijker, ook de oude meter was elk moment af te lezen. Nee, de meter is met name slim voor de leverancier. Gewoon doorgaan met de oude, die is pas echt slim. Voor de huisbezitter...

2] Ik heb de slimme meter geweigerd: Ik vind mijn privacy belangrijker dan even een paar minuten per jaar de meterstanden doorgeven. Dat is een fluitje van een cent. Ik zie alleen voordeel voor de leverancier: Zij kunnen een aantal banen van meteropnemers schrappen.

3] Mag ik aub terug naar mijn oude meter? Dan behoud ik mijn saldering, mocht de overheid besluiten dit af te schaffen. Een slimme meter kiezen is dom als je zonnepanelen hebt.

Veel meer bij de bron; Ledenblad Vereniging Eigen huis van 11/'16 & 12/'16 [pdfhier een combi PDF van beide uitgaves]


 

Slimme meter bespaart amper

Het vervangen van zeven miljoen ouderwetse ’domme’ meters in Nederlandse huizen door intelligente exemplaren dreigt maar een fractie op te leveren van de energiebesparing die van tevoren was beloofd. Daarvoor waarschuwt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Door de gekozen aanpak wordt de 3,3 miljard euro die de operatie kost niet terugverdiend als er niet wordt ingegrepen. Nu een kwart van de meters is geïnstalleerd, dreigt de gemiddelde energiebesparing per huishouden die de slimme meter oplevert, te blijven steken op gemiddeld minder dan 1% in plaats van de voorgespiegelde 3,5%.

Met het wegvallen van meer dan twee derde van die energiebesparing dreigt het sommetje voor honderden miljoenen euro’s in de rode cijfers te belanden. Overige baten komen uit efficiencywinst voor netbedrijven en betere marktwerking.

Het tegenvallende resultaat komt vooral door de keuze voor een schriftelijk verbruiks- en kostenoverzicht dat gebruikers elke twee maanden ontvangen, in plaats van een schermpje bij te leveren waarop het energiegebruik live te volgen is, stelt het PBL in een beleidsnotitie die het maandag publiceert. Dit komt omdat mensen op informatie achteraf veel minder sterk reageren dan op data die direct laat zien wat er gebeurt. „Als energiebesparing het doel is, dan is directe feedback veel effectiever. Het werkt beter als mensen meteen een piek zien als bijvoorbeeld de waterkoker aangaat”, zegt PBL-onderzoeker Kees Vringer.

Dat blijkt onder andere uit ervaringen in het Verenigd Koninkrijk, waar bij de uitrol van slimme meters wel schermpjes werden geleverd. Dat leverde daar een energiebesparing van 3% op. Volgens onderzoek dat Eneco heeft laten uitvoeren naar het gebruik van de slimme thermostaat Toon, blijken klanten daardoor gemiddeld 3% te besparen op elektra en zelfs 6% op gas, zegt een woordvoerder.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Huidige overzichten van de slimme meter stimuleren energiebesparing niet

Een belangrijk doel van de slimme meter is om huishoudens te helpen energie te besparen. Overzichten van verbruikskosten en energieverbruiksmanagers kunnen daar bij helpen. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de tevredenheid van ruim 4.400 consumenten met een slimme energiemeter blijkt dat de helft van hen door de verbruikskostenoverzichten niet gestimuleerd wordt om zelf energie te besparen. Maar liefst een derde van de ondervraagden zegt de verplichte tweemaandelijkse verbruikskostenoverzichten niet eens te ontvangen. 

Vereniging Eigen Huis vindt het belangrijk dat de slimme meter de consument daadwerkelijk helpt om energie te besparen. Daarmee kunnen huishoudens bijdragen aan de doelen van het Energieakkoord. De vereniging drong in 2014 aan op begrijpelijke, vergelijkbare en controleerbare energieoverzichten, waaronder ook verbruikskostenoverzichten. In 2015 voerde minister Kamp het ‘Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht’ in. Vereniging Eigen Huis vindt dit een goede stap maar constateert dat leveranciers nog niet voldoen aan de regelgeving. De kwaliteit van de verbruikskostenoverzichten moet aanzienlijk verbeteren om de consument te helpen energie te besparen.

Alles bij de bron; Ver.EigenHuis