Slimme Energiemeters

Geven slimme meters altijd exact aan wat je aan stroom verbruikt? Nee, sommige geven te weinig maar vaker te veel aan bij gebruik van bepaalde led- en fluorescentielampen, dimmers, pompen, goedkope elektronica en andere apparatuur. Mogelijk betalen daardoor heel wat consumenten een onnodig hoge stroomrekening.

Dat is de vaste overtuiging van dé expert in Nederland op dit gebied, prof. dr. ir. Frank Leferink van de Universiteit Twente. Met zijn medewerkers van de afdeling electrical engineering onderzoekt hij al langere tijd onder andere de gevoeligheid van slimme meters. Dat gebeurt uitgebreid in zowel meetopstellingen op de universiteit in Enschede als bij particulieren thuis. [hier een artikel hierover uit 2017 !!]

Alles bij de bron; NHD [betaalmuur artikel]


 

Tegen 2030 moet iedereen een digitale watermeter hebben. Met een ontwerp van decreet schept de regering nu duidelijkheid over de timing. Verschillende maatschappijen zijn al bezig met de uitrol van de digitale watermeter. Water-Link is het verst gevorderd en installeerde in juli haar 100.000ste digitale meter.

De nieuwe watermeters hebben net als de digitale elektriciteitsmeters een aantal voordelen. Ze maken fysieke meteropnames overbodig. Ze zorgen er ook voor dat klanten hun verbruik beter kunnen monitoren. De drinkwaterbedrijven kunnen ervoor kiezen een deel van de meters uit te rusten met meetapparatuur, zodat ook de kwaliteit van het geleverde drinkwater bij de klant thuis opgevolgd kan worden.

De beslissing moet nog worden voorgelegd aan de adviesraden en de Raad van State.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [thnx-2-Luc]


 

Nederlandse Eigenaren van zonnepanelen moeten in de toekomst ofwel een slimme meter ofwel een digitale meter hebben. Dat moet volgens de minister van Economische Zaken verplicht worden, anders kan de eigenaar een last onder dwangsom krijgen.

Zonnepanelenbezitters moeten zo'n meter hebben als de salderingsregeling afgebouwd wordt, staat in het Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2023 alle eigenaren een meter moeten hebben die de levering en teruglevering van elektriciteit afzonderlijk kan meten. Dat kan een slimme meter zijn, of een digitale meter die van een afstand niet kan worden uitgelezen, maar wel de losse standen kan meten. 

"Er is voor gekozen deze verplichting voor alle kleinverbruikers in het leven te roepen in plaats van alleen de kleinverbruikers die zonnepanelen hebben, omdat niet sluitend na te gaan is wie wel en wie geen zonnepanelen heeft", schrijft Wiebes. "Door de verplichting van een dergelijke meetinrichting voor alle kleinverbruikers te introduceren, kunnen zonnepaneelhouders niet langer met een ferrarismeter feitelijk blijven salderen." Daarnaast noemt Wiebes de opkomst van elektrische auto's en batterijen voor elektriciteitsopslag als een reden voor die verplichting.

Het plan is niet nieuw. Toen Wiebes vorig jaar de nieuwe afbouw van de salderingsregeling aankondigde, wilde hij al dat 'energiemeters met dubbel telwerk' verplicht zouden worden, maar dat wordt nu dus officieel vastgelegd in de wet. Ook is de last onder dwangsom daar nu aan gekoppeld. De Tweede Kamer moet nog wel stemmen over het voorstel.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De zogenaamde P1-poort op alle slimme meters, is door consumenten simpel te benutten om hun energieverbruik te monitoren. Met een simpel (telefoon)stekkertje en een bijpassend apparaatje, kan iedereen de data uit zijn of haar slimme meter zichtbaar maken op een display of (met een app) op de telefoon.

Toch gebeurt dat nog weinig; een kleine minderheid van de Nederlandse huishoudens benut de P1-poort. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Netbeheer Nederland.

Veel van de ondervraagde partijen (meterproducenten, branche-organisaties en aanbieders van verbruiksmanagers) adviseren om consumenten beter te informeren. Verder moet de consument volgens veel ondervraagden worden ‘ontzorgd’.

Anders gezegd: mensen willen best energie besparen op basis van inzicht in hun energieverbruik, maar liefst zonder daarvoor zelf steeds in actie te hoeven komen. Innovatieve systemen (huis-automatisering of energymanagement-systemen) kunnen hiervoor een oplossing zijn.

Bron; Emerce


 

...Netwerkbeheerder Enexis zegt tevreden te zijn met de Limburgse cijfers. " 3 procent van de huishoudens heeft tot nu toe de meters geweigerd. Dat is ook het landelijk gemiddelde", zegt Lotte Breunesse van de netwerkbeheerder...

...Met de slimme meters hoeven consumenten de meterstanden niet meer zelf door te geven aan de energieleveranciers. Die kunnen de meters op afstand uitlezen. Mevrouw Pijls  weigerde bewust de nieuwe meters. “Ik vind mezelf capabel genoeg om de standen zelf door te geven”, zegt ze. "We worden al genoeg in de gaten gehouden. Daarom wil ik dit zelf in de hand houden." Ook is ze bang dat de meters door criminelen gehackt kunnen worden. “Dan kunnen ze precies zien wanneer ik niet thuis ben omdat het energieverbruik dan veel lager is.” 

Volgens Breunesse van Enexis Netbeheer zal het zo’n vaart niet lopen.  "Je kunt het 'slimme deel' digitaal uitzetten. Dan worden je gegevens niet doorgestuurd." Enexis investeerde de afgelopen jaren 14 miljoen euro in het verspreiden van de slimme meters.

De slimme meters moeten ook bijdragen aan energiebesparing. "Daar heb ik de slimme meter niet voor nodig", zegt Pijls. "Ik hou het nu ook al in de gaten of we minder energie gebruiken." Zij betwijfelt of mensen door de slimme meters daadwerkelijk minder energie gaan gebruiken. Dat laatste blijkt ook uit onderzoeken van het Planbureau voor de Leefomgeving. Volgens het planbureau leveren de meters maar een energiebesparing van 1 procent op. Dat is bij lange na niet de 3,5 procent waarop werd gehoopt bij de introductie van de meters.

Bij Pijls zullen de slimme gas- en elektriciteitsmeter er voorlopig niet in komen. Dat hoeft ook niet benadrukt Breunesse. "Mensen zijn daar vrij in. Het is niet verplicht." Of dat ook in de toekomst ook zo blijft, kan Enexis niet zeggen. "Daar gaat de politiek uiteindelijk over." 

Alles bij de bron; 1Limburg


 

Vorige maand gaven ruim 224.000 slimme energiemeters van Nederlandse huishoudens geen gegevens door. De hoeveelheid problemen verschilt per netbeheerder en maand. In sommige gevallen wordt het gsm-signaal van de meters in huizen verstoord.

In november lag het gemiddelde percentage niet-communicerende meters op 1,9, met meer dan 224.000 apparaten en in oktober lag het gemiddelde met 2,2 procent nog wat hoger. De leveranciers Vattenfall en Eneco hebben het over problemen met het transport van data bij '2 procent tot 6 procent' van hun klanten. Ze willen dat de netbeheerders snel verbeterde toegang geven tot de correcte data. Dit zou onder andere nodig zijn om goede besparingsadviezen te kunnen geven. 

In totaal zijn er momenteel 6,2 miljoen slimme meters in Nederland. Waar het precies misgaat met de datadoorgifte in de keten, is niet duidelijk. Het transport van de data verloopt via gsm, maar gaat ook via computers van netbeheerders en een centraal dataplatform. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Een netwerk van slimme meters is te gebruiken voor massasurveillance van burgers, zo waarschuwt de Europese privacytoezichthouder EDPS. Ook het profileren en volgen van personen in hun dagelijks leven behoort tot de mogelijkheden, aldus een onderdeel van de European Data Protection Supervisor (EDPS).

Met een intervalperiode van vijftien minuten is te achterhalen wanneer bewoners op vakantie zijn en bepaalde religieuze praktijken beoefenen. Denk aan aanpassingen van de dagelijkse routine in het geval van de ramadan. Bij kortere intervalperiodes is zelfs het gebruik van bepaalde apparaten te herleiden, aldus de it-beleidseenheid van de EDPS. Eerder stelden onderzoekers al vast dat energiemaatschappijen aan de hand van het energieverbruik zelfs kunnen achterhalen naar welke televisieprogramma's mensen kijken.

Volgens de EDPS zijn veel mensen zich niet bewust van de persoonlijke data die via slimme meters wordt verwerkt, hoe organisaties hier gebruik van maken en welke impact dit op hun privacy kan hebben. "Wanneer ze niet weten dat persoonlijke data wordt verwerkt is het onmogelijk voor ze om er een geïnformeerde beslissing over te maken. Zodra een slimme meter met ingeschakelde connectiviteit is aangesloten, kan het lastig voor gebruikers zijn om het verzamelen van metergegevens te voorkomen", aldus de toezichthouder.

De EDPS merkt op dat informatie over realtime energieverbruik grote commerciële waarde kan hebben. Tenzij er voldoende beschermingsmaatregelen worden getroffen dat alleen toegestane partijen deze data voor de opgegeven doelen mogen gebruiken, en zich daarbij aan de privacywetgeving houden, kan het gebruik van slimme meters leiden tot het volgen van het dagelijkse leven van mensen in hun eigen woning. Bedrijven zouden zo uitgebreide profielen kunnen maken gebaseerd op de huiselijke activiteiten van mensen.

In bepaalde gevallen zouden profielen kunnen worden verrijkt met persoonlijke data van smart homes en andere online en offline bronnen. Deze profielen zijn vervolgens voor allerlei andere doeleinden te gebruiken. Ook politie, belastingautoriteiten, verzekeringsmaatschappijen, werkgevers en andere derde partijen zouden interesse kunnen hebben in informatie over het persoonlijke energieverbruik, zo merkt de EDPS op.

Een netwerk van slimme meters met tweewegscommunicatie zou zelfs onderdeel van een infrastructuur voor massasurveillance kunnen worden. Dit zou via een eenvoudige firmware-update zijn te bereiken, waarbij de meet- en verzendperiodes worden ingekort. De EDPS adviseert dan ook om gebruikers zelf langere meettijden te laten kiezen en de optie te geven om bepaalde features van hun slimme meter in of uit te schakelen. Ook het gebruik van verschillende "privacy-enhancing technologies" (PETs) kan de risico's die met het uitlezen van het energieverbruik samenhangen verminderen.

Met de publicatie wil de EDPS de mogelijke privacygevolgen van opkomende technologieën en de bescherming van persoonlijke data bespreken. De toezichthouder merkt op dat het met de publicatie geen beleidspositie kiest.

Alles bij de bron; Security [Via datapanik.org]


 

In vijf maanden tijd zijn al 60.000 digitale meters geplaatst voor gas en elektriciteit in Vlaanderen. Dat meldt netbeheerder Fluvius. Een kleine minderheid van de gezinnen weigert voorlopig de nieuwe meter...

...de digitale poorten die aanwezig zijn op het toestel worden op dit moment nog niet gebruikt. Verwacht wordt dat energieleveranciers de komende maanden apps en functionaliteiten lanceren die de digitale meters ook slim moeten maken. Je zal dan bijvoorbeeld ook online of op je smartphone je huidige energieverbruik kunnen opvolgen als je zo’n digitale meter hebt.

516 klanten waar Fluvius een digitale meter wilde gaan plaatsen, hebben hem geweigerd. Soms omdat ze zonnepanelen hebben en het nieuwe systeem niet voordelig vinden, soms omdat ze zich vragen stellen bij de privacy of de straling van het nieuwe toestel. De installatie van de digitale meter wordt dan even uitgesteld, maar het toestel werkelijk weigeren kan niet. De installatie is wettelijk verplicht. 

Alles bij de bron; VRT


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha