45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Slimme Energiemeters

Aantal slimme meters in Europa groeit met 22 procent

Het aantal slimme meters voor elektriciteit en gas in Europa stijgt dit jaar met 22 procent tot 151,9 miljoen, becijfert onderzoeksbureau voor de iot-markt Berg Insight. 

De groei komt door de landelijke adoptie van slimme meters in Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en andere landen. In België gaat de brede invoering in 2019 van start, in Nederland is die al vanaf 2015 gaande.

Berg Insight wijst erop dat er door de groei enorme internet-of-thingsnetwerken ontstaan, die kwetsbaar zijn voor aanvallen. Wel ziet het onderzoeksbedrijf een groeiend besef bij overheden en de industrie dat de beveiliging van dergelijke smart grids van nationaal belang is. In 2023 zal het aantal slimme meters in de EU 273,7 miljoen bedragen, verwacht het bureau.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Wiebes: Elf procent weigert aangeboden slimme meter

Elf procent van de particulieren die vorig jaar een slimme meter kreeg aangeboden weigerde die, zo heeft minister Wiebes van Economische Zaken aan de Tweede Kamer laten weten (pdf).

Ongeveer één op de tien particulieren (11%) die vorig jaar een slimme meter kreeg aangeboden heeft de plaatsing geweigerd en 2% heeft deze na plaatsing administratief laten uitzetten. De meest genoemde reden om de slimme meter te weigeren heeft te maken met de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter [27%]. Privacyvermindering (8%) en nadelen bij teruglevering bij zonnepanelen (6%) zijn vorig jaar minder genoemd dan in 2016 (respectievelijk 20% en 17%).

Verder blijkt dat 18% van de eigenaren van een slimme meter een energieverbruiksmanagers bezit. Via die app, tool of display kunnen particulieren meer inzicht krijgen in het eigen energieverbruik. De populairste energieverbruiksmanagers zijn: de Essent Thuis App, de Toon van Eneco, de Eneco app en de Mijn Nuon App. 

Alles bij de bron; Security


 

Big Brother Tommelein

Binnenkort wordt in het Vlaams parlement gestemd over de invoer van digitale meters. Het signaal voor minister Tommelein om de tegenstanders te overroepen met een charmeoffensief in de media.

Zijn argumenten? Er is geen alternatief voor de digitale meter. Het is toch zo handig, meneer: je moet niet meer thuisblijven als de mensen van Eandis om de vier jaar je meterstanden komen bekijken. Je zal kosten besparen, want er komen flexibele tarieven waardoor je wasmachine op het goedkoopste moment automatisch kan beginnen draaien. En ja, de factuur zal wel stijgen, maar op termijn ook weer dalen. Want de toekomst is digitaal: de meter niet installeren zou “misdadig” zijn. 

Dat laatste is een interessante. Stel: Eandis komt bij jou een digitale meter installeren. Maar je moet niet weten van die dingen en je weigert. Dan word je behandeld als een misdadiger: geen gas of elektriciteit meer. Je doet niet mee aan de digitale toekomst? Tommelein katapulteert je eigenhandig terug naar de negentiende eeuw.

Waarom zou je zo’n digitale meter weigeren? Misschien ben je bezorgd over je privacy. De meter kan je verbruik registreren tot op het kwartier. Dat legt je gedrag in je huis goed bloot: hoeveel mensen wonen er, wanneer ben je thuis, was je, plas je, slaap je, sta je op, ga je doorgaans op vakantie? Je zou kunnen zeggen dat Facebook dat ook weet, maar bij mijn weten is Facebook niet verplicht door Tommelein.

Of misschien weiger je omdat je wel iets weet over de onveiligheid van online digitale toestellen? Je ziet bijvoorbeeld je gegevens liever niet in de verkeerde handen vallen. Of iemand zou je meter kunnen hacken en vanop afstand het vermogen aanpassen, je toegang tot nutsvoorzieningen afsluiten of kijken wanneer je thuis bent. En vooral wanneer niet.

In Nederland, Frankrijk, Australië, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn de meters geïntroduceerd én geëvalueerd. Conclusies? Te duur, levert niets op, geen winst, eigenlijk gewoon een slecht idee. Duitsland heeft voor de invoer een onderzoek bevolen en dan beslist om de digitale meter enkel te installeren bij grootverbruikers. Dat zijn de enigen die er winst uit kunnen halen.

Alles bij de bron: Apache


 

 

Opinie over invoer slimme meters in België; Big Brother Tommelein

Binnenkort wordt in het Vlaams parlement gestemd over de invoer van digitale meters. Het signaal voor minister Tommelein om de tegenstanders te overroepen met een charmeoffensief in de media. Zijn argumenten in dat offensief? Er is geen alternatief voor de digitale meter.

Waarom zou je zo’n digitale meter weigeren? Misschien omdat het eigenlijk een GSM is. Het meet je verbruik en stuurt dat automatisch via 3G of 4G door naar de netbeheerders. Misschien ben je bezorgd over je privacy. De meter kan je verbruik registreren tot op het kwartier. Dat legt je gedrag in je huis goed bloot: hoeveel mensen wonen er, wanneer ben je thuis, was je, plas je, slaap je, sta je op, ga je doorgaans op vakantie? Je zou kunnen zeggen dat Facebook dat ook weet, maar bij mijn weten is Facebook niet verplicht. 

Misschien weiger je omdat je wel iets weet over de onveiligheid van online digitale toestellen?  Je  ziet bijvoorbeeld je gegevens liever niet in de verkeerde handen vallen. Of iemand zou je meter kunnen hacken en vanop afstand het vermogen aanpassen, je toegang tot nutsvoorzieningen afsluiten of kijken wanneer je thuis bent. En vooral wanneer niet.

Die bezorgdheden zijn natuurlijk helemaal terecht, want als tegenreactie begint Tommelein te zeggen dat er geen alternatief is. Want de toekomst is digitaal: de meter niet installeren zou “misdadig” zijn. Een mens vraagt zich plots af welke misdaad we dan collectief zouden begaan. Dat laatste is een interessante invalshoek.

Stel: Eandis komt bij jou een digitale meter installeren. Maar je moet niet weten van die dingen en je weigert. Dan word je behandeld als een misdadiger: geen gas of elektriciteit meer. Je doet niet mee aan de digitale toekomst? Tommelein katapulteert je eigenhandig terug naar de negentiende eeuw.

Ja, de factuur zal wel stijgen, maar op termijn ook weer dalen. Het kost je 28 euro per jaar maar als je het bekijkt op twintig jaar levert het 336 miljoen op! We zwijgen dan wijselijk over de 200 miljoen die het systeem al gekost heeft voor we gestart zijn (kosten van Atrias). In Nederland, Frankrijk, Australië, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn de meters geïntroduceerd én geëvalueerd. Conclusies? Te duur, levert niets op, geen winst, eigenlijk gewoon een slecht idee. 

Waarom wil Tommelein dan per se die online digitale meter door onze strot rammen? Laat me eens een heel stoute gok wagen. De enigen die er eigenlijk beter van worden zijn de netbeheerders en de producenten. Die eerste zijn in handen van steden en gemeenten. Met andere woorden: de Vlaamse regering voert een maatregel in die slecht is voor de privacy, gezondheid, portefeuille en veiligheid van burgers. Maar die maatregel is wel goed voor de collega’s van het lokale niveau. En voor de energieproducenten, want die verdienen natuurlijk veel te weinig. Met andere woorden: de burgers zijn kies-, melk- en datavee geworden.

Alles bij de bron; de wereld morgen


 

Nauwelijks afwijking in slimme meters volgens Netbeheer Nederland

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. 

Radar was benieuwd of de 3000 klachten inderdaad in behandeling zijn genomen en vervolgens ook naar volle tevredenheid zijn afgehandeld en stuurde om deze reden alle 3000 mensen een vragenlijst. Deze vragenlijst is door 1460 mensen ingevuld. Daarvan gaf meer dan de helft (52%) aan dat zijn of haar probleem met betrekking tot de slimme meter nog niet (geheel) is verholpen. Ook gaf 18% aan dat er überhaupt nog geen contact met hen is gezocht.

Alles bij de bron; Radar


 

Slimme meter: hoe zit het met privacy?

Alle huishoudens in Nederland krijgen voor 2020 een slimme meter aangeboden door hun netbeheerder. Hiermee wil de overheid huishoudens stimuleren om energie te besparen. Met een slimme meter krijgen consumenten namelijk gemakkelijker inzicht in hun energieverbruik. De netbeheerder kan het energieverbruik echter ook op afstand uitlezen, dit zorgt ervoor dat veel consumenten huiverig zijn voor privacyschending. Hoe zit het precies met de slimme meter en privacy?

Uit de consumentenmonitor van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat privacybescherming voor consumenten de belangrijkste reden is om de slimme meter te weigeren of uit te zetten. Er deden 2.466 consumenten mee aan de consumentenmonitor. Van de consumenten die al een slimme meter aangeboden hebben gekregen, heeft 89 procent deze geaccepteerd. Ongeveer 2 procent daarvan heeft de slimme meter uitgezet, zodat het energieverbruik niet op afstand uitgelezen kan worden door de netbeheerder. 9 procent van de consumenten koos ervoor de slimme meter te weigeren. De meest genoemde reden hiervoor is het beschermen van de privacy. 

Als je een slimme meter krijgt aangeboden, kun je drie dingen doen: de slimme meter accepteren, weigeren of accepteren maar uit laten zetten. Accepteer je de slimme meter, dan kan de netbeheerder de meterstanden elke twee maanden op afstand uitlezen. Je ontvangt dan een kosten- verbruiksoverzicht waarin je energieverbruik, de kosten hiervoor, een vergelijking met voorgaande jaren en een vergelijking met het gemiddelde verbruik in Nederland staan vermeld. Weiger je de slimme meter, dan houd je gewoon je oude meter. Houd er wel rekening mee dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden als je je bedenkt en je toch een slimme meter wilt laten installeren. Je kunt de slimme meter ook accepteren, maar de communicatiemogelijkheden laten uitzetten. Je netbeheerder kan je energieverbruik dan niet automatisch uitlezen, dus je moet dan zelf je meterstanden doorgeven. Wel kun je een energiemonitor aanschaffen en koppelen aan je slimme meter, zodat je zelf wel inzicht hebt in je energieverbruik.

Alles bij de bron; WebWereld


 

Ook de Belgische watermeter wordt 'slim'

Na de slimme energiemeters ligt nu ook de slimme watermeter op tafel. Enkele watermaatschappijen zijn nu al eerste tests aan het doen. 

Vlaams omgevingsminister Joke Schauvliege heeft een onderzoek besteld bij de Waterregulator. Conclusie: de meter lijkt duur, maar er zijn ook veel voordelen. Zo moeten watermaatschappijen geen meters meer opnemen, lekken en fraude worden sneller ontdekt, net als waterverbruik in leegstaande woningen. 

Maar daar waar Eandis en Infrax dat samen doen voor de slimme energiemeter, blijkt dat bij water niet het geval. Schauvliege roept de watermaatschappijen alvast op om samen te gaan werken, en ervaringen uit te wisselen. Ze heeft ook een kosten-batenanalyse besteld die eindbeslissingen vooraf moeten gaan. “In geen enkel land is de slimme watermeter veralgemeend ingevoerd”, zegt woordvoerder Jan Pauwels. “Wellicht beginnen we met nieuwbouw en zware renovaties.”

Een stijgende waterfactuur door die slimme watermeters, wil Schauvliege zo veel mogelijk vermijden. “Eventuele kostenbesparingen, bijvoorbeeld door minder meteropnames, moeten de abonnees ten goede komen”, zegt Schauvliege. Ondertussen moeten ook privacyproblemen aangepakt worden: zo moet het doorsturen van de gegevens voldoende beveiligd zijn tegen nieuwsgierige blikken.

Alles bij de bron; Nieuwblad [Thnx-2-Luc]