45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Slimme Energiemeters

Opinie over invoer slimme meters in België; Big Brother Tommelein

Binnenkort wordt in het Vlaams parlement gestemd over de invoer van digitale meters. Het signaal voor minister Tommelein om de tegenstanders te overroepen met een charmeoffensief in de media. Zijn argumenten in dat offensief? Er is geen alternatief voor de digitale meter.

Waarom zou je zo’n digitale meter weigeren? Misschien omdat het eigenlijk een GSM is. Het meet je verbruik en stuurt dat automatisch via 3G of 4G door naar de netbeheerders. Misschien ben je bezorgd over je privacy. De meter kan je verbruik registreren tot op het kwartier. Dat legt je gedrag in je huis goed bloot: hoeveel mensen wonen er, wanneer ben je thuis, was je, plas je, slaap je, sta je op, ga je doorgaans op vakantie? Je zou kunnen zeggen dat Facebook dat ook weet, maar bij mijn weten is Facebook niet verplicht. 

Misschien weiger je omdat je wel iets weet over de onveiligheid van online digitale toestellen?  Je  ziet bijvoorbeeld je gegevens liever niet in de verkeerde handen vallen. Of iemand zou je meter kunnen hacken en vanop afstand het vermogen aanpassen, je toegang tot nutsvoorzieningen afsluiten of kijken wanneer je thuis bent. En vooral wanneer niet.

Die bezorgdheden zijn natuurlijk helemaal terecht, want als tegenreactie begint Tommelein te zeggen dat er geen alternatief is. Want de toekomst is digitaal: de meter niet installeren zou “misdadig” zijn. Een mens vraagt zich plots af welke misdaad we dan collectief zouden begaan. Dat laatste is een interessante invalshoek.

Stel: Eandis komt bij jou een digitale meter installeren. Maar je moet niet weten van die dingen en je weigert. Dan word je behandeld als een misdadiger: geen gas of elektriciteit meer. Je doet niet mee aan de digitale toekomst? Tommelein katapulteert je eigenhandig terug naar de negentiende eeuw.

Ja, de factuur zal wel stijgen, maar op termijn ook weer dalen. Het kost je 28 euro per jaar maar als je het bekijkt op twintig jaar levert het 336 miljoen op! We zwijgen dan wijselijk over de 200 miljoen die het systeem al gekost heeft voor we gestart zijn (kosten van Atrias). In Nederland, Frankrijk, Australië, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn de meters geïntroduceerd én geëvalueerd. Conclusies? Te duur, levert niets op, geen winst, eigenlijk gewoon een slecht idee. 

Waarom wil Tommelein dan per se die online digitale meter door onze strot rammen? Laat me eens een heel stoute gok wagen. De enigen die er eigenlijk beter van worden zijn de netbeheerders en de producenten. Die eerste zijn in handen van steden en gemeenten. Met andere woorden: de Vlaamse regering voert een maatregel in die slecht is voor de privacy, gezondheid, portefeuille en veiligheid van burgers. Maar die maatregel is wel goed voor de collega’s van het lokale niveau. En voor de energieproducenten, want die verdienen natuurlijk veel te weinig. Met andere woorden: de burgers zijn kies-, melk- en datavee geworden.

Alles bij de bron; de wereld morgen


 

Nauwelijks afwijking in slimme meters volgens Netbeheer Nederland

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. 

Radar was benieuwd of de 3000 klachten inderdaad in behandeling zijn genomen en vervolgens ook naar volle tevredenheid zijn afgehandeld en stuurde om deze reden alle 3000 mensen een vragenlijst. Deze vragenlijst is door 1460 mensen ingevuld. Daarvan gaf meer dan de helft (52%) aan dat zijn of haar probleem met betrekking tot de slimme meter nog niet (geheel) is verholpen. Ook gaf 18% aan dat er überhaupt nog geen contact met hen is gezocht.

Alles bij de bron; Radar


 

Slimme meter: hoe zit het met privacy?

Alle huishoudens in Nederland krijgen voor 2020 een slimme meter aangeboden door hun netbeheerder. Hiermee wil de overheid huishoudens stimuleren om energie te besparen. Met een slimme meter krijgen consumenten namelijk gemakkelijker inzicht in hun energieverbruik. De netbeheerder kan het energieverbruik echter ook op afstand uitlezen, dit zorgt ervoor dat veel consumenten huiverig zijn voor privacyschending. Hoe zit het precies met de slimme meter en privacy?

Uit de consumentenmonitor van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat privacybescherming voor consumenten de belangrijkste reden is om de slimme meter te weigeren of uit te zetten. Er deden 2.466 consumenten mee aan de consumentenmonitor. Van de consumenten die al een slimme meter aangeboden hebben gekregen, heeft 89 procent deze geaccepteerd. Ongeveer 2 procent daarvan heeft de slimme meter uitgezet, zodat het energieverbruik niet op afstand uitgelezen kan worden door de netbeheerder. 9 procent van de consumenten koos ervoor de slimme meter te weigeren. De meest genoemde reden hiervoor is het beschermen van de privacy. 

Als je een slimme meter krijgt aangeboden, kun je drie dingen doen: de slimme meter accepteren, weigeren of accepteren maar uit laten zetten. Accepteer je de slimme meter, dan kan de netbeheerder de meterstanden elke twee maanden op afstand uitlezen. Je ontvangt dan een kosten- verbruiksoverzicht waarin je energieverbruik, de kosten hiervoor, een vergelijking met voorgaande jaren en een vergelijking met het gemiddelde verbruik in Nederland staan vermeld. Weiger je de slimme meter, dan houd je gewoon je oude meter. Houd er wel rekening mee dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden als je je bedenkt en je toch een slimme meter wilt laten installeren. Je kunt de slimme meter ook accepteren, maar de communicatiemogelijkheden laten uitzetten. Je netbeheerder kan je energieverbruik dan niet automatisch uitlezen, dus je moet dan zelf je meterstanden doorgeven. Wel kun je een energiemonitor aanschaffen en koppelen aan je slimme meter, zodat je zelf wel inzicht hebt in je energieverbruik.

Alles bij de bron; WebWereld


 

Ook de Belgische watermeter wordt 'slim'

Na de slimme energiemeters ligt nu ook de slimme watermeter op tafel. Enkele watermaatschappijen zijn nu al eerste tests aan het doen. 

Vlaams omgevingsminister Joke Schauvliege heeft een onderzoek besteld bij de Waterregulator. Conclusie: de meter lijkt duur, maar er zijn ook veel voordelen. Zo moeten watermaatschappijen geen meters meer opnemen, lekken en fraude worden sneller ontdekt, net als waterverbruik in leegstaande woningen. 

Maar daar waar Eandis en Infrax dat samen doen voor de slimme energiemeter, blijkt dat bij water niet het geval. Schauvliege roept de watermaatschappijen alvast op om samen te gaan werken, en ervaringen uit te wisselen. Ze heeft ook een kosten-batenanalyse besteld die eindbeslissingen vooraf moeten gaan. “In geen enkel land is de slimme watermeter veralgemeend ingevoerd”, zegt woordvoerder Jan Pauwels. “Wellicht beginnen we met nieuwbouw en zware renovaties.”

Een stijgende waterfactuur door die slimme watermeters, wil Schauvliege zo veel mogelijk vermijden. “Eventuele kostenbesparingen, bijvoorbeeld door minder meteropnames, moeten de abonnees ten goede komen”, zegt Schauvliege. Ondertussen moeten ook privacyproblemen aangepakt worden: zo moet het doorsturen van de gegevens voldoende beveiligd zijn tegen nieuwsgierige blikken.

Alles bij de bron; Nieuwblad [Thnx-2-Luc]


 

Privacy voornaamste reden om slimme meter te weigeren

Bescherming van de privacy is voor Nederlandse huishoudens de voornaamste reden om de slimme meter administratief te laten uitschakelen of helemaal te weigeren. Dat blijkt uit de jaarlijkse Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Als onderdeel van de Marktbarometer werden ruim 23.000 huishoudens in postcodegebieden waar de slimme meter is uitgerold over hun ervaringen gevraagd. Bijna 2500 huishoudens reageerden. Ongeveer 9 procent van de particulieren heeft de aangeboden slimme meter geweigerd. Hierbij werd vooral gewezen op het privacy-aspect (20 procent), nadelen bij de teruglevering door zonnepanelen (17 procent) en de twijfel aan nut (12 procent) en noodzaak (12 procent) van de slimme meter.

Bij 2 procent van de respondenten is de slimme meter op verzoek administratief uitgezet. De belangrijkste overweging hierbij was vooral de bescherming van de privacy (45 procent). Daarnaast vindt 39 procent van deze groep dat energiemaatschappijen dan te veel macht krijgen (pdf). Alle kleinverbruikers van energie, zoals huishoudens en klein zakelijke verbruikers, krijgen tot 2020 een slimme meter aangeboden.

Alles bij de bron;Security


 

Wat valt er te leren over slimme meters in België?

De Vlaamse Regering is van plan om vanaf 2019 digitale, “slimme” meters te laten plaatsen bij bedrijven en gezinnen. Maar wat zijn slimme meters eigenlijk en wat is het verschil met de bestaande meters? Wat kan er allemaal met slimme meters? En loont het de moeite om er in te investeren?

...De meters bieden heel wat nieuwe mogelijkheden en roepen daardoor ook heel wat vragen op, o.a. omdat helemaal nog niet duidelijk is welke van de mogelijkheden effectief benut zullen worden.

Ten eerste maken de digitale meters technisch mogelijk dat verbruikers vanop afstand aan- of afgeschakeld worden van het elektriciteitsnet. Dan kan bv. gebeuren bij een verhuis, bij betalingsproblemen , om stroompannes te voorkomen, om veiligheidsredenen, enz. Ook technische instellingen – zoals het aangesloten vermogen – kunnen vanop afstand ingesteld worden...

Verder zou de netbeheerder veel meer informatie krijgen over de evolutie in het elektriciteitsverbruik van zijn verschillende klantengroepen. Die informatie kan gebruikt worden voor het netbeheer, maar ook voor commerciële doeleinden. 

...Tommelein belooft wel dat de elektriciteitsfactuur niet zal stijgen door de plaatsing van de digitale meters, maar een algemene uitrol kost naar schatting 1,5 miljard euro, te spreiden over een periode van om en bij de 15 jaar. De kosten moeten voorgeschoten worden, terwijl het helemaal niet zeker is dat de slimme meters leiden tot een vergelijkbare kostenbesparing bij de netbeheerders en de leveranciers. Bovendien gaan de digitale meters heel wat minder lang mee dan de oude meters; er is sprake van een levensduur van 10 à 15 jaar tegen 30 à 40 jaar voor de oude meters.

De paus is misschien onfeilbaar, maar digitale meters zijn dat niet. Zoals een recent Nederlands onderzoek aantoonde, meten een aantal modellen van digitale meters soms fout. Hoe garanderen we de kwaliteit van de te plaatsen meters?

De technische mogelijkheden van de meters en de grote hoeveelheid gegevens die met digitale meters verzameld worden (het big data-verhaal) kunnen ook oneigenlijk gebruikt worden. Ook een hacker zou bijvoorbeeld de toegang tot het net vanop afstand aan- of af kunnen sluiten en/of aan de haal kunnen gaan met allerlei gegevens (cyberveiligheid). En zonder sluitende procedures kunnen mensen die hun rekening niet (kunnen) betalen, sneller afgesloten worden dan vandaag. Verder kunnen de data ook gebruikt worden voor allerlei (al dan niet gewenste) commerciële toepassingen. Ze laten bijvoorbeeld toe om te weten wanneer mensen thuis zijn en dus best opgebeld worden voor telemarketing.

Ten slotte leven er bij een aantal mensen bezorgdheden rond straling (bv. in het geval dat de meters draadloos communiceren), rond de gevolgen van een verhoogde afhankelijkheid van technologie en dus de kwetsbaarheid van het systeem, enz.

Alles bij de bron; ABVV of DWM


 

 

Met deze 'slimme' meters betaal je mogelijk te veel voor je elektriciteit

Slimme energiemeters zijn niet altijd betrouwbaar waardoor consumenten mogelijk te veel betalen. De netbeheerders hebben nu een lijst opgesteld met typenummers van de meters die mogelijk afwijken.

Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ruim 850.000 huishoudens in ons land een elektronische meter hebben die het energieverbruik mogelijk niet goed meet. Vijf van de negen meters gaven hogere standen door dan het feitelijke verbruik. Het verschil liep tijdens de tests op tot 582 procent, zes keer zo veel als het echte verbruik. 

De netbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor de meters, onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. Het gaat om de volgende type meters, melden ze na vragen van RTL Nieuws:

  • Echelon 83331-1IMAD KAP4
  • Enermet E420-n(t)(s) P8KM
  • Iskra  MT371-D1A52 ZBEP
  • Iskra ​ MT171-D2A52 RBEN
  • Iskra  MT382-D2A52 ZBBD
  • Iskra  MT171-D2A52 ZBER
  • Iskra  MT382-D2A52 ZBEV
  • Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
  • Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
  • Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
  • Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX

Consumenten die een 'onverklaarbaar hoog' energieverbruik hebben, moeten contact opnemen met hun energieleverancier. 

Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief.

De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'. De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."

Alles bij de bron; RTL