Geachte redactie,
Bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg, een onafhankelijke instantie van de marketingbranche, zijn in 2013 200 klachten, meldingen en vragen van consumenten binnen gekomen over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Net als vorig jaar gaat het grootste gedeelte van de klachten (173 stuks) over de afmeldhyperlink bij e-mail. Vaak werkt de link niet, of is deze niet aanwezig.
Andere klachten gingen onder andere over reclamefolders die bezorgd worden ondanks een ‘NEE/JA-sticker’ op de brievenbus of foto’s die niet verwijderd kunnen worden op online profielen.
Het Privacy Waarborg is blij dat steeds meer consumenten het klachtenloket weten te vinden. Dankzij deze klachten krijgen bedrijven de mogelijkheid om een kwaliteitsslag te maken. Ze weten zo wat er speelt en kunnen hier vervolgens naar handelen. Het Privacy Waarborg ziet erop toe dat bedrijven op een juridisch juiste manier gebruik maken van gegevens van consumenten. Zij neemt alle klachten, vragen en meldingen in behandeling en streeft naar een snelle afhandeling. Zo blijft het vertrouwen tussen consument en bedrijfsleven bestaan.
Alles bij de bron; DDMA