Zo heeft minister Plasterk van Binnenlandse Zaken op vragen van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken laten weten. De minister werd gevraagd naar incidenten die zich vorig jaar op fraudegebied voordeden. Plasterk noemt vervolgens phishing, malware, botnets, malafide apps en misbruik door derden (pdf).

Logius, het overheidsbedrijf achter DigiD, houdt zich bezig met het helpen van mensen van wie het DigiD is misbruikt. Dit houdt onder andere in het verwijderen van DigiD-accounts bij mogelijk misbruik en het informeren van de gebruikers hiervan. In 2016 zijn 8921 DigiD-accounts verwijderd. Vorig jaar maakten ruim 13 miljoen mensen zo'n 250 miljoen keer gebruik van DigiD.

Als burgers slachtoffer zijn van identiteitsfraude of fouten met hun persoonsgegevens kunnen zij dat melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Afhankelijk van de behoefte en de vraag van het slachtoffer, adviseert het CMI over mogelijke oplossingen of het CMI neemt zelf contact op met overheidsorganisaties en private partijen om de situatie op te lossen als het slachtoffer daar zelf niet uitkomt. Vorig jaar zijn er bij het CMI 1724 meldingen van fraude en fouten binnen gekomen, waarop hulp is geboden, aldus de minister.

Alles bij de bron; Security