Steeds meer mensen melden zich met privacyklachten bij de Autoriteit Persoonsgegevens. In 2019 kwamen er 27.871 klachten binnen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: een stijging van 79 procent ten opzichte van 2018. In bijna dertig procent gaat het om klachten over het privacyrecht, zoals het recht op inzage en recht op verwijdering, blijkt uit de cijfers van AP.

Maar omdat de Autoriteit Persoonsgegevens nog altijd onderbemand is, kan het klachten niet zo snel behandelen als het wil. De wachttijd is opgelopen tot minstens zes maanden.

De strengere privacywet AVG dreigt een papieren tijger te worden, als de Autoriteit Persoonsgegevens niet snel meer geld krijgt om uit te breiden, waarschuwt voorzitter Aleid Wolfsen. "Feitelijk zeg je: we beschermen je privacy goed via wetgeving. Maar als de toezichthouder niet over voldoende middelen beschikt, maak je het een niet bestaand recht. Want we kunnen niet voldoende handhaven", zegt Wolfsen. "Het is alsof je in Nederland zegt: je mag niet inbreken. Maar omdat er geen politie is, gaat iedereen dat toch doen."

Omdat het tekort zo nijpend is, moet de waakhond keuzes maken. Er wordt voorrang gegeven aan grove schendingen. Daarnaast worden klachten niet behandeld als niet makkelijk kan worden vastgesteld dat de regels worden overtreden. "Dat is pijnlijk, maar we moeten kiezen. Het gevaar bestaat dat er daardoor schendingen worden gemist", geeft Wolfsen toe.

Alles bij de bron; RTLZ