Veel burgers zien in het rekeningrijden een poging van Big Brother om het reisgedrag van de Nederlanders in kaart te brengen, maar is alle angst gerechtvaardigd? Volgens Stefan Eisses van Rapp Trans ligt het toch iets genuanceerder...

...Eisses noemt dit rekeningrijden 'I' en rekeningrijden 'II', die in de negentiger jaren speelden.

RR1 ging om kordons rond de vier grote steden. Bij het passeren van het kordon moest men dan betalen via een onboard unit in de auto of op kenteken. Het kenteken zou automatisch worden herkend, waarna de rekening werd verstuurd. "Daar was vanuit privacy al een hoop over te doen, het idee dat de overheid zou weten dat je een bepaald punt op een bepaalde tijd gepasseerd was, werd als een groot probleem gezien."

RR2 werkte door een Chipknip of Chipper in de onboard unit te steken zodat je anoniem kon betalen. Technisch wist men het traagheids probleem op te lossen, maar vanuit de privacyhoek kwam het verwijt dat alle transacties werden gelogd met een uniek id. Daar maakte het CBP bezwaar tegen. Via het id zou uiteindelijk de rekeninghouder zijn te achterhalen.

De oplossing is volgens Eisses een systeem dat wel stukjes van verplaatsing in een log vastlegt. Een log waarvan de integriteit en authenticiteit gewaarborgd moeten zijn. Gebruikers die het met een rekening oneens zijn, kunnen hun eigen log erbij pakken die alleen op de onboard unit zit en niet toegankelijk voor de backoffice is. Wie bezwaar wil maken zou dan een uittreksel van dit log kunnen gebruiken.

Lees alles bij de bron; security.nl