De strenge Europese privacywetgeving AVG is nu ruim twee maanden van kracht. Deze wet verplicht bedrijven onder meer om klanten te vertellen welke persoonlijke gegevens ze over hen verzamelen, met welk doel, en met wie, hoe en waarom ze die gegevens delen.

Hoe gaan bedrijven daarmee om? De Volkskrant vroeg tien Nederlandse en buitenlandse bedrijven het hemd van het lijf: wat weet u over ons? Hoe weet u dat? Waarom wilt u dat weten? Met wie deelt u dat? Wie beslist daarover? Waar kan ik bezwaar maken? Het blijkt dat veel bedrijven worstelen met privacyvragen van klanten...

...Al in juni dienden ruim zeshonderd mensen een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het gebruik van hun persoonlijke gegevens, vooral door bedrijven. Een klein deel daarvan gaat specifiek over inzageverzoeken; mensen krijgen bijvoorbeeld niet te zien welke gegevens over hen worden bewaard. De AP heeft inmiddels ongeveer vierhonderd klachten onderzocht. In juli waren er weer bijna vijfhonderd klachten.

Ook bij Bits of Freedom komen klachten binnen, aldus Korteweg. Soms gaat het overduidelijk mis, bijvoorbeeld toen iemand ongevraagd zeer gedetailleerde informatie kreeg over het gebruik van een dating-app. Niet zijn gegevens, maar die van iemand anders. Veel vaker ziet de organisatie dat bedrijven het proces frustreren. ‘Je moet dan enorm veel moeite doen om de informatie naar boven te krijgen, terwijl de nieuwe regels nou net duidelijk maken dat het eenvoudig en kostenloos moet kunnen.’ ...

...Daarnaast geven weinig  organisaties antwoord op alle vragen. Dat is soms ook onkunde, hoewel bedrijven ruim twee jaar de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de AVG.

Alles bij de bron; Volkskrant