Al eerder verschenen op PrivacyNieuws kritische artikelen over de groeiende inzet van Bijzonder Opsporings Ambtenaren de BOA's. BOA's zijn een soort "hulp-agenten" zoals de parkeerwachters & straat surveillanten of milieu-ambtenaren die de bevoegdheid hebben om op-te-sporen en sancties op te leggen. 

Dit artikel gaat over de eerste 2 vormen, de 'hulp-agenten'. Waar de politie steeds minder uit het bureau komt om op straat lopend te surveilleren wordt dit door een groeiend aantal gemeenten ingevuld met BOA's, zeker in het recente verleden veelal langdurig werkzoekenden die mbv de toenmalige Melkert-subsidie aan een baantje geholpen werden. Deze BOA's liepen in eerste instantie over straat om een oogje in het zeil te houden en mensen aan te spreken op hun gedrag en toeristen de weg te wijzen in de stad. Tegenwoordig is die vriendelijkheid vervangen door het uitschrijven van parkeerboetes & sancties voor andere kleine 'vergrijpen' en de werkruimte (macht) van de BOA's breidt steeds verder uit.

En dat is lonend voor de gemeentes blijkt uit een bijschrift op de site van Trouw waaruit blijkt dat er al op de gemeentelijke (fiscale) boetes gerekend is bij het opstellen vd gemeentelijke begroting;


Gemeentes rekenen op boetes

Boetes en parkeergelden zijn voor gemeenten een aantrekkelijke bron van inkomsten. Zo zijn in Nijmegen de inkomsten uit parkeergeld, -boetes en -vergunningen gestegen van 8,7 miljoen euro in 2005 naar een verwachte 12,5 miljoen over dit jaar. In Amsterdam stegen de inkomsten in dezelfde periode zelfs van 114 naar 144 miljoen euro. Parallel aan deze uitbreiding is er een toename van het aantal bekeuringen en zijn de bedragen hoger. De inkomsten uit parkeergelden en -boetes zijn al lang niet meer een ’extraatje’ voor gemeenten, maar vormen een onderdeel van de begroting. Let wel: gemeenten verdienen alleen aan parkeerinkomsten uit vergunningen en fiscale boetes.

 

Eerder verschenen artikelen over de BOA's in Amsterdan en die in Eindhoven