Antwoord op vragen over de hoogte van de borg bij het reizen met de OV-chipkaart

Bent u bekend met het artikel ‘Lagere borg voor OV-chippers scheelt miljoenen’? Onderschrijft u de kritiek die hier wordt gegeven op de hoogte van de borg bij het reizen met de OV-chipkaart in met name het stads- en streekvervoer?

Antwoord

Ja, ik ben bekend met het artikel. Nee, die kritiek onderschrijf ik niet.

Antwoord op vragen over het bericht dat de OV-reiziger miljoenen euro te duur uit is 

Hoeveel geld is er sinds de introductie van de OV-chipkaart door vervoersbedrijven verdiend aan onvolledige transacties?

Antwoord.

Omdat ik niet over deze informatie beschik, heb ik de vervoerders gevraagd om mij inzicht te geven in de financiële gegevens over incomplete transacties. Bij GVB is sprake van gemiddeld 190.000 euro per maand aan niet geclaimde tegoeden over de afgelopen maanden. Bij HTM ligt dat bedrag op 45.000 euro per maand. Het merendeel van de vervoerders heeft geen concrete financiële gegevens over incomplete transacties verstrekt.

Antwoord op vragen over dubbel in- en uitchecken bij de OV-chipkaart 

Is de foutmelding die wordt gegeven als er bij NS binnen drie minuten weer wordt uitgecheckt voldoende duidelijk, zodat de reiziger die wel echt wil uitchecken weet dat hij na drie minuten wel kan uitchecken? Zo nee, wat wordt er gedaan om dit probleem te verhelpen?

Antwoord
.
NS heeft mij laten weten dat een reiziger die na een check-in binnen drie minuten probeert uit te checken, de melding ‘u bent al ingecheckt’ op het display te zien krijgt. Na deze melding moet de reiziger drie minuten wachten om te kunnen uitchecken.