Minister De Jonge stuurt de Eerste Kamer en Tweede wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband met de inzet van coronatoegangsbewijzen op basis van vaccinatie of herstel.
....Na artikel 6.31 worden twee artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 6.31a Persoonsgegevens vaccinatie
1. Op verzoek van de gevaccineerde persoon gaat de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van een elektronisch of schriftelijk coronatoegangsbewijs op basis van een verklaring van vaccinatie na of het RIVM beschikt over gegevens met betrekking tot zijn vaccinatie tegen het virus SARS-CoV-2 en zo nee, wie hem een vaccinatie tegen dat virus heeft toegediend.
2. Het RIVM of, indien het RIVM niet beschikt over de gegevens, de toediener van de vaccinatie tegen het virus SARS-CoV-2 verstrekt op verzoek van de gevaccineerde persoon ten behoeve van een elektronisch of schriftelijk coronatoegangsbewijs op basis van een verklaring van vaccinatie de volgende gegevens:
a. de naam en de geboortedatum van de gevaccineerde persoon;
b. de merknaam en de naam van de fabrikant van elk vaccin dat is toegediend; en
c. de datum van toediening van elk vaccin dat is toegediend;
d. indien van toepassing, de datum van een positieve testuitslag.
3. Ter uitvoering van het verzoek, bedoeld in het eerste of tweede lid, worden de volgende gegevens van de gevaccineerde persoon verwerkt:
a. zijn naam en geboortedatum; en b. zijn burgerservicenummer.
4. De gevaccineerde persoon kan met de gegevens, bedoeld in het tweede lid, door middel van de applicatie, bedoeld in artikel 58re, eerste lid, onderdeel a, onder 1o, van de wet een door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegenereerd coronatoegangsbewijs verkrijgen.
5. Bij de uitvoering van de voorgaande leden en het gebruik van de in het vorige lid bedoelde applicatie wordt het IP-adres verwerkt dat de gevaccineerde persoon gebruikt.
6. De beheerder en de toezichthouder kunnen de gegevens, bedoeld in artikel 6.28, onderdeel b, door middel van de applicatie, bedoeld in artikel 58re, derde lid, van de wet verwerken om te zien of het elektronisch of schriftelijk coronatoegangsbewijs geldig is en zo ja, wat de gegevens zijn, bedoeld in artikel 6.28, onderdeel b, onder 1o.
Artikel 6.31b Persoonsgegevens herstel
1. De verklaarder van het herstel van het virus SARS-CoV-2 verstrekt op verzoek van de herstelde persoon ten behoeve van een elektronisch of schriftelijk coronatoegangsbewijs op basis van herstel van het virus SARS-CoV-2 de volgende gegevens:
a. de naam en de geboortedatum van de herstelde persoon;
b. het type test dat is uitgevoerd;
c. de datum en het op hele uren afgeronde tijdstip van afname van de test;
d. de uitslag van de uitgevoerde test; en
e. een code voor het opvragen van de gegevens, bedoeld onder a tot en met d, tenzij de geteste persoon voor het opvragen van deze gegevens gebruik maakt van DigiD.
2. De herstelde persoon kan met de gegevens, bedoeld in het eerste lid, onder a tot en met d, door middel van de applicatie, bedoeld in artikel 58re, eerste lid, onderdeel a, onder 1o, van de wet een door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegenereerd coronatoegangsbewijs verkrijgen.
3. Bij de uitvoering van het eerste en tweede lid en het gebruik van de in het vorige lid bedoelde applicatie wordt het IP-adres verwerkt dat de geteste persoon gebruikt.
4. De beheerder en de toezichthouder kunnen de gegevens, bedoeld in artikel 6.28, onderdeel b, door middel van de applicatie, bedoeld in artikel 58re, derde lid, van de wet verwerken om te zien of het elektronisch of schriftelijk coronatoegangsbewijs geldig is en zo ja, wat de gegevens zijn, bedoeld in artikel 6.28, onderdeel b, onder 1o.
Alles bij de bron; RijksOverheid
In 2020 bracht de bestrijding van het coronavirus veel privacyvraagstukken met zich mee. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in de bestrijding van de crisis onder meer een speciaal coronateam opgezet. Hierbij was er niet alleen oog voor de effecten op de bescherming van persoonsgegevens op de korte termijn, maar ook voor de effecten op de langere termijn. Dat je tijdens een crisis extra moet opletten, en dat goed toezicht juist dan heel relevant is, is afgelopen jaar meermaals gebleken.
Ook bij andere onderwerpen keek de AP vooruit. Zo startte de AP in 2020 met een meerjarenplan voor toezicht in de verder digitaliserende samenleving. In het visiedocument Focus 2020-2023: Dataprotectie in een digitale samenleving staan 3 focusgebieden benoemd waaraan de AP extra aandacht besteedt. Dat zijn datahandel, digitale overheid en artificiële intelligentie & algoritmes. In 2020 is de AP hiermee gestart...
...De AP publiceerde een groot onderzoek naar de verwerking van de nationaliteit van aanvragers van kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst en deed onderzoek naar smart cities. Verder publiceerde de AP een handleiding over privacy bij verkiezingscampagnes.
In 2020 was gezichtsherkenning een belangrijk onderwerp. De AP wees de supermarktbranche op de regels voor gezichtsherkenning, deed een inventarisatie onder sectoren met interesse in gezichtsherkenning en gaf een supermarkt een officiële waarschuwing. Ook publiceerde de AP in 2020 een visiestuk op het toezicht op AI & algoritmes.
Alles bij de bron; AutoriteitPersoonsgegevens
De verwerking van persoonsgegevens door Google voor Workspace is niet rechtmatig omdat scholen en universiteiten geen zicht hebben hoe, waar en met welk doel de informatie over scholieren en studenten gebruikt worden. Workspace-diensten als Gmail, Meet, Classroom en Docs voldoen daarom niet aan de AVG.
De ministeries van Justitie en Onderwijs hadden om een advies van de privacy-autoriteit gevraagd. Het ministerie van Justitie is zelf in onderhandeling over de overstap naar Google Workspace. De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert dit niet te doen vanwege 'fundamentele vragen die eerst dienen te worden beantwoord'. Al eerder bleek uit privacyonderzoek naar het gebruik van G Suite Enterprise binnen de overheid dat er privacyrisico's verbonden waren aan de inzet van de Google-diensten.
Alles bij de bron; Security
Een aantal gemeenten die nepaccounts gebruiken om online informatie in te winnen over hun burgers, zegt niet te willen stoppen met die omstreden praktijk. De gemeenten vinden, in tegenstelling tot privacy-experts, dat de wetgeving toestaat dat ambtenaren in sommige gevallen heimelijk online meekijken.
...zeker negen gemeenten houden vast aan de methode. Dat aantal kan hoger liggen omdat de helft van de gemeenten reageerde op vragen van de Volkskrant. Volgens een woordvoerder van de gemeente Tilburg zijn de nepaccounts ‘noodzakelijk’ om de privacy van ambtenaren te garanderen. De gemeente Nijmegen vindt dat het gebruik van nepaccounts niet per se ingaat tegen de regels.
Experts zijn het daar niet mee eens. ‘Het is niet toegestaan zolang er geen wettelijke grondslag is’, zegt Jon Schilder, hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de Vrije Universiteit. Bovendien vindt hij de methode niet transparant en ligt inbreuk van privacy op de loer. ‘Dat iets technisch mogelijk is, betekent nog niet dat je het moet willen.’
Gemeenten mogen geen nepaccounts gebruiken om strafbare feiten te verzamelen, benadrukt Bart Custers, hoogleraar Law and Data Science aan de Universiteit Leiden. Dat mogen alleen politie en inlichtingendiensten onder strikte voorwaarden. Ook Bijzonder Opsporingsambtenaren (Boa’s), mogen er geen gebruik van maken. Custers: ‘Bevoegdheden van Boa’s kunnen nooit die van de politie overschrijden.’
De samenleving moet niet willen dat gemeenten ongecontroleerd meekijken, vindt hoogleraar Custers. ‘Zowel opleiding als waarborgen liggen heel anders bij gemeentelijk opsporingsambtenaren dan bij de politie. Het is onwenselijk als zij hetzelfde mogen.’
Alles bij de bron; Volkskrant
Minder toezicht op de veiligheidsdiensten bevordert de slagkracht, meent het demissionaire kabinet....
Tijdens het sleepwet-referendum in 2018 stemden burgers tegen het omstreden voorstel voor een nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). Dat is de wet die de bevoegdheden van geheime diensten zoals de MIVD en de AIVD regelt. De overheid voerde de wet toch in en beloofde deze na twee jaar te evalueren. Zo zouden het ministerie van Binnenlandse Zaken en het ministerie van Defensie en de Tweede Kamer op tijd kunnen bijsturen, mochten de zorgen van de nee-stemmers uitkomen. Die zorgen kwamen uit. En de evaluatie ligt er sinds enige maanden ook.
Maar de bijsturing die het demissionair kabinet heeft voorgesteld, baart grote zorgen: in plaats van het aantrekken van de teugels worden deze mogelijk nog meer gevierd. De diensten krijgen mogelijk nog meer vrijheid omdat de mensrechtenwaarborgen worden weggenomen. De tegenmacht – het toezicht – staat op het spel....
....In een volwassen rechtsstaat hoort het creëren van macht met tegenmacht samen te gaan zodat mensen beschermd worden tegen misbruik. Dat dit geen overbodige luxe is, behoeft helaas geen uitleg meer. Het demissionaire kabinet wil, tegen de uitkomst van het referendum, de wil van de Nederlanders, en elke stroming in, de geheime diensten meer macht geven en de tegenmacht afbreken. Dat is onacceptabel.
De inlichtingen- en veiligheidsdiensten zitten op schoot bij de schrijvers van het nieuwe wetsvoorstel. Maar er lijkt aan de schrijftafel geen plek voor de toezichthouders en de stem van de burger. Die stem was luid en duidelijk in 2018 tijdens het referendum maar wordt sindsdien volstrekt genegeerd.
Alles bij de bron; NRC
Telecomproviders mogen zonder toestemming van hun klanten geanonimiseerde locatiegegevens met derde partijen delen, zo laat demissionair minister Blok van Economische Zaken weten op Kamervragen.
In maart werd bekend dat T-Mobile vanaf september 2017 tot en met december 2019 locatiegegevens van klanten met het CBS deelde. Het CBS had alle mobiele providers in Nederland gevraagd om aan een proef met het delen van data deel te nemen. Alleen T-Mobile had op dat moment interesse. De overeenkomst tussen het statistiekenbureau en de telecomprovider was reden voor het CDA, D66 en GroenLinks om Kamervragen te stellen.
"De Telecommunicatiewet maakt het de aanbieders van telecommunicatiediensten mogelijk om zonder toestemming van de gebruikers locatiegegevens te verwerken onder de voorwaarde dat deze gegevens zijn geanonimiseerd. Na de anonimisering mogen de gegevens, als de aanbieders van telecommunicatiediensten dat zouden willen, ook met derden worden gedeeld", stelt Blok op de vraag of het delen van data wel is toegestaan.
"Dit neemt niet weg dat er toch vragen zijn gerezen over het verstrekken van gegevens van T-Mobile aan het CBS. Daarom is er een onderzoek ingesteld door het Agentschap Telecom daarin bijgestaan door de Autoriteit Persoonsgegevens." Wanneer het onderzoek zal zijn afgerond kan Blok niet zeggen.
Alles bij de bron; Security
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bezwaren bij het wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. Dit wetsvoorstel verplicht zorgverleners om in bepaalde situaties gegevens van patiënten elektronisch uit te wisselen.
De AP ziet hierbij het risico dat zorgaanbieders in een feitelijke dwangpositie komen, die hun medisch beroepsgeheim kan aantasten. Want als in detail is vastgelegd welke gegevens een zorgverlener elektronisch moet uitwisselen, zijn er in de praktijk maar twee opties: alle voorgeschreven gegevens elektronisch uitwisselen of, als de zorgverlener oordeelt dat dit in het concrete geval te veel gegevens zijn, helemaal geen gegevens uitwisselen. Beide opties zijn ongewenst.
De situaties waarin zorgaanbieders verplicht zullen zijn om gegevens elektronisch uit te wisselen, worden later vastgesteld in algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s).
Alles bij de bron; Beveiliging
Burgernet is een samenwerkingsverband tussen politie, gemeenten en burgers. Iedereen die zich aanmeldt ontvangt een bericht als er bij hem of haar in de buurt zich een inbraak, beroving, vermist persoon of ander incident heeft voorgedaan. Door de hulp van het publiek in te schakelen hopen de opsporings- en handhavingsdiensten de daders snel op te pakken en criminele zaken sneller op te lossen.
Vorige week verzocht Stichting Privacy First de Tweede Kamer om op korte termijn een onafhankelijk onderzoek te laten instellen naar Burgernet. In een persbericht vertelde de stichting dat het juridisch gezien onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor Burgernet, dat de dienst 24/7 locatiegegevens van deelnemers verzamelt en meer gegevens vraagt dan noodzakelijk is.
Daarnaast heeft Burgernet mogelijk geen functionaris gegevensbescherming (FG) in dienst en is er nooit een gedegen risicoanalyse uitgevoerd. Daarmee overtreedt Burgernet op verschillende punten de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor Michiel van Nispen, Tweede Kamerlid namens de SP waren deze constateringen aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan demissionair minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker.
De dienst was aanvankelijk in handen van In-Pact BV, maar volgens de Kamer van Koophandel is deze BV inmiddels opgeheven. Desondanks wordt deze partij nog altijd in de app genoemd als provider. Contactgegevens ontbreken eveneens. Het heeft er alle schijn naar dat Burgernet in handen is van de politie, maar dat wordt nergens officieel vermeld.
Alles bij de bron; VPN-Gids
Een dataminister, een datawethouder en een datagedeputeerde: drie nieuwe functies om te zorgen dat de overheid goed omgaat met persoonsgegevens. Daarvoor pleit de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) in een advies aan het kabinet.
Het datagebruik van de overheid ligt steeds zwaarder onder vuur. Ambtenaren verzamelen te veel gegevens over burgers, en ze gebruiken onzichtbare algoritmes (rekenregels voor de computer, die conclusies trekken uit grote hoeveelheden data) om er beleid mee te maken.
De Nederlandse overheid gebruikt steeds meer kunstmatige intelligentie in het contact met de burger, zo blijkt uit nieuw onderzoek door TNO in opdracht van Binnenlandse Zaken. In een jaar tijd is het aantal toepassingen verdubbeld. TNO trof 165 toepassingen aan van algoritmes.
Zo gebruikt de sociale dienst van Nissewaard, een Zuid-Hollandse gemeente met 85.000 inwoners, een algoritme om uitkeringsfraudeurs op te sporen. De computer bepaalt welke burgers extra documenten moeten brengen om hun recht op een uitkering te bewijzen.
Boeren die stiekem een dood beest begraven, worden opgespoord met algoritmes voor beeldherkenning: De voedsel- en warenautoriteit NVWA vliegt met drones die verdachte stukken gras herkennen. In Apeldoorn worden databestanden gekoppeld, om te voorspellen welke jongeren op welke plek voor narigheid zorgen.
Volgens de adviesraad wordt te makkelijk gedacht over algoritmes. De overheid moet zichzelf vaker een simpele vraag stellen. Namelijk: botst het verzamelen en analyseren van data niet met het recht op privacy?
Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]
Volgens wethouder Molenaar (ict en sociale zaken) van Nijmegen hoeft online monitoring en het gebruik van nepaccounts niet strijdig te zijn met de wet.
Molenaar ziet veel mogelijkheden om online te monitoren ‘en heel veel mag wel’. Het gebruik van nepaccounts is volgens haar ‘niet zo verkeerd’ als het gaat om veiligheid of het opsporen van fraude. Juristen van de gemeente onderzoeken waar de grenzen precies liggen.
Demissionair minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) wil met gemeenten en andere overheden in gesprek over het monitoren van burgers op sociale media. Ook haar ministerie gebruikt een ‘niet herkenbare account’ om ‘stakeholders’ te volgen.
Ollongren noemt het ‘op zichzelf begrijpelijk’ dat overheden online informatie verzamelen in het kader van handhaving openbare orde. ‘Juist nu heel veel openbareordeverstoringen online worden aangejaagd’. Volgens haar is de wet de basis. ‘Niemand van een overheid kan zomaar burgers volgen’. Nu gemeenten dat toch blijken te doen, wil ze meer onderzoek, ook naar de verhouding tussen AVG en stelselmatig monitoren.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace