Overheid, Politiek & Wetgeving
Wijziging van de Algemene douanewet met betrekking tot cameratoezicht en verwerking persoonsgegevens
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Uit het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel Wet cameratoezicht douane.
...Het wetsvoorstel regelt de verwerking van persoonsgegevens bij het gebruik van vaste en mobiele camera’s door de douane. Deze camera’s kan de douane gebruiken ten behoeve van de toezichtstaken die de douane al heeft op grond van het Douanewetboek van de Unie (DWU) en de Algemene douanewet (Adw). Het wetsvoorstel voorziet in de opname van grondslagen, waarborgen en randvoorwaarden voor het gebruik van camera’s wanneer (bijzondere)
persoonsgegevens worden verwerkt. Het voorstel wijzigt daartoe de Adw.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eerder geadviseerd over dezelfde materie. Dit betrof een advies over het wetsvoorstel versterking
grondslag cameratoezicht, dat onderdeel uitmaakte van het pakket Belastingplan 2022. Het voorstel is naar aanleiding van het advies over het Belastingplan 2022 uit het pakket Belastingplan 2022 gehaald. Daarna is besloten het voorstel niet in te dienen bij de Tweede Kamer. In plaats daarvan is het voorliggende, gewijzigde en uitgebreide wetsvoorstel ter advisering bij de Afdeling aanhangig gemaakt.
De Afdeling adviseert in het wetsvoorstel op te nemen dat individuele natuurlijke personen slechts worden geïdentificeerd voor zover dat noodzakelijk is voor de vervulling van de taken van de douane. Ook adviseert zij om in te gaan op het delen van gegevens met amenwerkingsverbanden. Tot slot adviseert zij om de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) (opnieuw) te raadplegen over het wetsvoorstel.
In verband daarmee is aanpassing wenselijk van het wetsvoorstel en de toelichting.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Yeşilgöz wil de huidige Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (uit 2005) wijzigen. De Tweede Kamer heeft de wens uitgesproken om in een eerder stadium van het strafproces celmateriaal af te kunnen nemen. Dat gebeurde naar aanleiding van de rapporten van de commissie-Hoekstra.
Het overgrote deel van de gesignaleerde veroordeelden wordt uiteindelijk opgespoord. Ruim 10% van de veroordeelden blijft nu ten onrechte buiten beeld, waardoor hun profiel niet in de dna-databank terechtkomt. Volgens onderzoekers is dit niet of nauwelijks te wijten aan de wijze waarop de wet wordt uitgevoerd, maar heeft dit te maken met het feit dat ze onvindbaar zijn, dan wel buiten bereik van politie en justitie in het buitenland verblijven.
De politie zal onder de nieuwe wet van iedere aangehouden verdachte die na verhoor, of na beëindiging van de inverzekeringstelling, nog steeds verdacht wordt van een ernstig misdrijf dna afnemen. Dit betekent dit niet dat dit direct mag worden gebruikt voor dna-onderzoek. Als er geen veroordeling volgt moet het dna worden vernietigd.
Alles bij de bron; CrimeSite
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
"Er gebeuren héle grote dingen in Nederland, maar ik mag u niet zeggen hóe groot", dat waren de woorden van Mariëtte Moussault, de voormalige voorzitter van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB), bij haar laatste optreden in de Tweede Kamer in deze rol. Ze maakt zich, net als beveiligingsexpert Bert Hubert die eerder bij de TIB vertrok, grote zorgen over de Tijdelijke wet cyberoperaties.
Deze wet geeft de inlichtingendiensten mogelijkheden die afwijken van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Daarnaast wordt het toezicht aangepast. Toezicht dat onder andere door de TIB wordt gehouden. De TIB is een commissie die vooraf toetst of de inzet van specifieke bijzondere bevoegdheden door de AIVD en de MIVD rechtmatig is.
Volgens Moussault maakt de nieuwe wet veel verdergaande inbreuk op grondrechten van burgers mogelijk. "We spreken meestal over het recht van privacy, maar eigenlijk staat er veel meer op het spel: het recht van meningsuiting, het recht van vrije vergadering. Het gaat om het medische geheim, om de journalistieke vrijheid", zo liet ze tegenover NRC weten.
Moussault stelde tijdens de technische briefing dat het belangrijk is dat er in de Tweede Kamer een goede discussie over de wet wordt gevoerd. Dat zou door het zwart lakken van cruciale passages in het jaarverslag van de TIB, door ministers Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Ollongren van Defensie, niet mogelijk zijn. "Ik vind het echt héél vervelend, maar ik heb geen zin om vijftien jaar te gaan zitten", aldus de voormalige TIB-voorzitter.
Vorig jaar september besloot beveiligingsexpert en oprichter van PowerDNS Bert Hubert om als technisch lid bij de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden op te stappen. Aanleiding was de Tijdelijke wet.
"Het voorstel pakt geen cybertuig aan, het voorstel maakt het met name makkelijker onschuldige Nederlanders af te luisteren en te hacken, en de opbrengst te delen met het buitenland", waarschuwt Hubert. "Voor ons ligt een wet waarmee niet alleen hele wijken afgeluisterd kunnen worden, het hele land mag er mee afgeluisterd worden. En de diensten menen dat dat geen afluisteren is, want het is slechts ter verkenning."
Daarnaast zijn de autoriteiten "niet oprecht" geweest over het voorstel waarin het toezicht ernstig is uitgehold, zo stelt de beveiligingsexpert verder. "De samenvatting dat "toezicht verschuift van vooraf naar achteraf" klopt gewoon niet — beide toezichthouders moeten zich aan de veel ruimere criteria houden. En de CTIVD krijgt helemaal geen bindend toezicht op de afluisterartikelen."
Tevens noemt Hubert verschillende voorbeelden waar hij tijdens het toezicht voor de TIB mee te maken kreeg en dat de diensten hun eigen wet niet goed uitleggen. "Bevoegdheden die daar "afluisteren" heten worden in interviews en documenten stelselmatig omschreven als niet afluisteren. Vrij Orwelliaans." Net als Moussault stelt ook Hubert dat hij niet alles kan zeggen. "Niet alleen is er geen tijd om nu meer te vertellen, maar ik mag ook veel niet vertellen. Zoals de TIB al in haar jaarverslag 2022 zei, de diensten hebben inmiddels het begrip staatsgeheim zeer ver opgerekt. De TIB kon daardoor niet zeggen wat zij wilde zeggen, en dat probleem heb ik nu ook."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In de nieuwe aflevering van Op z'n Kop praten Rick van Velthuysen en Marianne Zwagerman met Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP). Renske geeft een inkijk in hoe veilig onze privacy is in Nederland en hoe weinig wij hierop alert zijn als burger. “We beseffen niet hoeveel we van onszelf weggeven als we gewoon websites bezoeken.”
Onze mensenrechten worden constant geschonden en niemand let op. Het debat over een nieuwe wet voor de AIVD en MIVD is losgebarsten. In 2018 is er tijdens een referendum tegen de sleepwet gestemd. Met deze wet kan grootschalig informatie worden getapt van kabels en deze mogen ook worden gedeeld met het buitenland. Door het referendum zijn er destijds waarborgen ingesteld. Zo moet er vooraf toestemming worden gevraagd op de interceptie, er moet toezicht blijven en alle data moet op een gegeven moment vernietigd worden.
In het nieuwe wetsvoorstel worden deze waarborgen flink versoepeld. Zo kunnen de AIVD en MIVD computers hacken van mensen zonder toestemming als hun gegevens in een ander onderzoek opduikt. "Dat heet het zogenaamde bijschrijven. Dat is gigantisch.” Dus alles, zelfs wat je kijkt op YouTube of wat je WhatsAppt naar je vrienden, kan straks in een sleep worden binnengehaald, bewaard worden, geanalyseerd worden en met het buitenland gedeeld worden.
De overheid censureert door het weglakken van informatie. Mensen die in de toetsingscommissie zitten stappen eruit, omdat daar veel meer gebeurt dan we weten, maar mogen en kunnen ze niet verspreiden. Journalisten worden ingezet om het verhaal van het ministerie te verspreiden, terwijl daarbij allerlei dingen verborgen worden gehouden. “Macht moet zorgen dat het zich altijd laat delen en controleren, dat is wat hier misgaat.”
Op de Tweede Kamer wordt druk uitgeoefend om het nieuwe wetsvoorstel te bekijken, maar ook daar wordt nog informatie achtergehouden. Rutte heeft aangekondigd dat er nog een enorme aanpassing bijkomt, maar deze ligt nog bij Raad van State. Het wordt wel oppassen dat ze dit niet laten wachten tot het najaar. Dan is het namelijk altijd druk met begrotingen en kunnen ze zo proberen het in een avonddebat van een paar uur erdoorheen te drukken.
Alles bij de bron; NPO-Radio2
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Sinds maart 2019 valt de Douane onder de Wpg voor de verwerking van strafrechtelijke persoonsgegevens. Deze wet regelt de verwerking van persoonsgegevens voor de uitoefening van de politietaak door onder meer de Nationale Politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee, de Rijksrecherche en ook de Douane.
De wet vereist een jaarlijkse interne audit, en iedere vier jaar een externe audit. De Auditdienst Rijk (ADR) deed een audit bij de Douane en kwam tot de conclusie dat de overheidsinstantie in 2021 in belangrijke mate niet voldeed aan de Wpg. "Dit is ernstig, want de verwerking van gevoelige persoonsgegevens vraagt grote zorgvuldigheid. De Douane is op dit moment bezig met het opstellen van een verbeterrapport naar aanleiding van de audit", aldus staatssecretaris De Vries over het onderzoek.
Volgens de staatssecretaris laat het auditrapport zien dat de Douane "nog flinke stappen" te zetten heeft om de implementatie van de Wpg op orde te krijgen. "Ik vind het belangrijk dat de Douane uiterlijk in maart 2024 geheel aan de Wpg voldoet", laat De Vries over de planning weten. Eind dit jaar vindt een nieuwe audit plaats. Eventuele verbeteracties kunnen dan in het eerste kwartaal van 2024 worden doorgevoerd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Agenten die meekijken in (besloten) chatgroepen van klimaatactivisten, mag dat eigenlijk wel. Dagblad Trouw stelt de vraag, probeert die ook te beantwoorden maar komt niet veel verder dan ‘onontgonnen terrein’.
Politiemensen mogen (art.3PW) online gegevens vergaren, zolang de inbreuk op iemands persoonlijke levenssfeer beperkt blijft. Er is een groot grijs gebied. Want hoe zit het met een besloten groep, wanneer wordt meekijken stelselmatig?
De grenzen zijn, ook in 2023, nog altijd niet helder, stellen onderzoeker Wouter Landman en hoogleraar Jan-Jaap Oerlemans. Landman, die onderzoek deed naar ‘Politiewerk op het web’ ziet dat steeds vaker ‘virtual agents’ worden ingezet die online informatie verzamelen door stiekem mee te kijken in (besloten) chatgroepen.
Een voorbeeld is ‘Inge’ die meekeek bij Extinctin Rebellion. Als de politie inzoomt op bepaalde personen in zo’n groep om een volledig beeld te krijgen, is sprake van stelselmatigheid en is toestemming van de officier van justitie nodig. Landman vraagt zich ook af hoe besloten zo’n groep is. Hoe beslotener, hoe sneller je die toestemming moet hebben.
Ook Oerlemans denkt dat toegang krijgen tot een chatgroep met negenhonderd (klimaat-)activisten te verdedigen is. ‘Maar een agent die wekenlang meekijkt in een kleine chatgroep van tientallen personen handelt wel stelselmatig, en dan moet je een bijzondere opsporingsbevoegdheid inzetten’.
Justitieminister Dilan Yesilgöz erkent dat de politie online soms de bevoegdheid mist ‘om in zulke groepen te kunnen kijken’. Haar ministerie kijkt daarom naar de toegangsmogelijkheden tot besloten online groepen. Najaar 2023 komt er mogelijk een verruiming van de huidige middelen.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Verschillende festivals maken gebruik van de technologie om bezoekers toegang te geven. Volgens Weerwind is dit onder voorwaarden toegestaan. Zo moeten bezoekers hun uitdrukkelijke toestemming geven. Dit houdt in dat toestemming vrijelijk wordt gegeven. "Dat betekent dat de bezoeker van het festival niet onder druk mag worden gezet om toestemming te verlenen en geen nadeel mag ondervinden van het niet verlenen van toestemming", legt de minister uit.
Zo moet een festivalorganisator ook een analoge toegangsmogelijkheid bieden en mag dit geen nadeel met zich meebrengen, zoals aanzienlijke langere wachttijden waardoor de bezoeker een deel van het festival moet missen. Ten tweede moet er sprake zijn van ‘ondubbelzinnige’ toestemming; wat inhoudt dat het volstrekt helder moet zijn dat er toestemming is verleend. "Het principe ‘wie zwijgt, stemt toe’ gaat niet op", voegt Weerwind toe.
Verder dient de betrokkene geïnformeerd te worden, onder meer aan wie de bezoeker precies toestemming verleent en waarvoor. Naast de vereisten die gelden voor ‘uitdrukkelijke toestemming’, dient de inzet van gezichtsherkenning aan alle andere eisen voor een behoorlijke gegevensverwerking te voldoen die in de AVG zijn opgenomen, zoals het beginsel van minimale gegevensverwerking en opslagbeperking.
De minister laat tevens weten dat hij de zorgen over gezichtsherkenning begrijpt. "Het is een technologie waarmee inbreuk kan worden gemaakt op grondrechten. Het is daarom belangrijk dat de toepassing van die technologie strikt wordt gereguleerd en niet lichtzinnig wordt ingezet. Ik begrijp de zorg van de CDA-fractie dat het gebruik van gezichtsherkenning steeds verder toeneemt, ook als dat niet noodzakelijk is vanwege bijvoorbeeld de veiligheid." Volgens Weerwind mag in Nederland dan ook geen gezichtsherkenning worden ingezet zonder strenge wettelijke afbakening en controle.
Bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Tijdens het Commissiedebat Luchtvaart van 6 oktober 2022 is aan de toegezegd dat de Kamer wordt geïnformeerd over de stand van zaken rondom de gegevensuitwisseling van misdragende passagiers tussen luchtvaartmaatschappijen.
Vervolgens is het kabinet met de motie verzocht in overleg te gaan met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en luchthavens over een tijdpad voor het zo snel als mogelijk delen van zwarte lijsten. Met deze brief wordt u geïnformeerd over de uitkomsten en worden de motie en de toezegging afgedaan.
...De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben daarnaast een stappenplan opgesteld dat beschrijft welke (vervolg)stappen noodzakelijk zijn om zwarte lijsten met unruly passengers onderling te kunnen gaan delen....
...de luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia voor eind van 2022 mogelijk zou worden om de zwarte lijsten onderling te delen. Dit is inmiddels gerealiseerd. Op basis van die ervaring en kennis kan nu het gezamenlijke stappenplan worden doorlopen. Met het doorlopen van het stappenplan moet blijken in hoeverre het delen van de zwarte lijsten significant bijdraagt aan het terugbrengen van het aantal misdragende passagiers....
Naast KLM en Transavia deelt ook TUI binnen haar organisatie met andere Europese dochtermaatschappijen zwarte lijsten. Deze privacygevoelige informatie kan namelijk op dit moment enkel binnen dezelfde moederorganisatie van deze luchtvaartmaatschappijen worden gedeeld. Onderstaand stappenplan beschrijft wat er nodig is om ook tussen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van verschillende moederorganisaties zwarte lijsten te kunnen delen....
....Stap 3
Naar aanleiding van bovenstaande analyses zal met de Autoriteit Persoonsgegevens een gesprek plaatsvinden over de concrete invulling van de vergunningseisen. Naar verwachting wordt deze stap in het vierde kwartaal van 2023 uitgevoerd.
Stap 4
Vervolgens zullen de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen op basis van deze analyses bepalen of het bedrijfsmatig opportuun is om de zwarte lijsten onderling te delen. Hierbij wordt de effectiviteit van het delen van de zwarte lijsten afgezet tegen de daarvoor benodigde middelen en inzet. Deze laatste stap zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2024 afgerond zijn.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Cameratoezicht, scanauto's en informatiepalen. Op tal van manieren verzamelt de gemeente Eindhoven gevoelige gegevens van inwoners. Met die data gaat de stad al jaren onzorgvuldig om, zeggen experts en privacy-waakhonden. Tot grote onvrede van politici. "We moeten zorgen dat we de digitale grondrechten van inwoners goed beschermen."
De kritiek op de gemeente is niet nieuw. Al jaren wordt de noodklok geluid door verschillende instanties. Toch is de situatie niet verbeterd. Alleen in 2022 waren er meer dan driehonderd datalekken of mogelijke inbreuken op privacy. Daarnaast werden lekken niet of niet op tijd gemeld. Daarom staat de stad onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens...
... Vanuit het college van B&W worden inmiddels stappen gezet om de situatie te veranderen. Samen met de Autoriteit Persoonsgegevens werkt de verantwoordelijk wethouder aan een plan om de beveiliging te verbeteren.
Alles bij de bron; Studio040
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Bits of Freedom maakt zich zorgen over de Tijdelijke wet cyberoperaties die de AIVD en MIVD meer bevoegdheden geeft. De zorgen gaan zowel over het proces waarbij het wetsvoorstel tot stand is gekomen als de inhoud ervan.
De "Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma" geeft de inlichtingendiensten mogelijkheden die afwijken van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017) voor onderzoek naar landen met een offensief cyberprogramma....
... Tevens verruimt het wetsvoorstel de medewerkingsplicht van derde partijen, zoals telecomproviders en opslagdiensten. De inlichtingendiensten kunnen gegevens opvragen bij aanbieders van telecommunicatie- en opslagdiensten. Het gaat dan meestal om het opvragen van disk-images van servers...
...Volgens Bits of Freedom (BoF) ontstaat er nu een "beleidslabyrinth" dat ten koste gaat van duidelijkheid over wat de geheime diensten mogen, in welke context en op basis van welke wettelijke grondslag. "Dat bemoeilijkt democratische controle door uw Kamer, journalisten en maatschappelijk middenveld", aldus de burgerrechtenbeweging in een position paper dat het naar de Tweede Kamer stuurde.
Daarin stelt BoF dat de Tweede Kamer helaas niet heeft willen wachten tot de nota van wijziging om het voorstel in zijn totaliteit in behandeling te nemen. Het voorstel dat nu voorligt bespreekt de mogelijkheden van de geheime diensten om toegang te krijgen tot it-infrastructuur, apparaten en grote hoeveelheden gegevens. De nota van wijziging bespreekt hoe er vervolgens met deze gegevens moet worden omgegaan. Bits of Freedom vraagt de Tweede Kamer dan ook om de verdere behandeling te pauzeren tot de nota van wijziging bij de Tweede Kamer is ingediend.
Op 5 april vindt er over de Tijdelijke wet een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer plaats tussen de vaste commissie van Binnenlandse Zaken en experts. Die hebben inmiddels een position paper ingestuurd. Naast Bits of Freedom kwam ook beveiligingsexpert en voormalig TIB-lid Bert Hubert met een dergelijk document. "De instinctieve weerstand tegen nieuwe privacyschendende bevoegdheden is tegenwoordig verzwakt. De discussie blijft hangen in algemeenheden over burgerrechten en zorgen over mogelijk toekomstig misbruik", laat hij daarin weten.
Hubert stelt dat burgers geen sterke instinctieve afkeer meer hebben van de datahonger van de overheid. "Een gedegen en feitelijke analyse kan ons weer helpen te komen tot een juiste balans tussen privacy en veiligheid", aldus de expert. Hij roept Kamerleden én media op om meer aandacht te geven aan de inhoud en daadwerkelijke wetsteksten. "En minder te blijven hangen in oppervlakkige discussies waarbij de oproep tot daadkrachtig ingrijpen het steeds wint van algemene zorgen over privacy."
Alles bij de bron; Security