Overheid, Politiek & Wetgeving

Steeds minder gemeenten vragen via web- of e-mailformulieren om onnodige informatie. In 2017 ging nog 17 procent op dit vlak de fout in, vorig jaar 15 procent en dit jaar daalt het percentage verder naar 13 procent. En voor het eerst is er geen enkele gemeente meer die burgers verplicht hun burgerservicenummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag.

Een andere constatering is dat in 2018 de opmars van webformulieren ten koste van e-mail-bereikbaarheid was gestopt. Dit jaar blijken er toch weer meer gemeenten niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor burgers.  Dat het contact met de burger ook goed kan verlopen, bewijzen de 119 gemeenten die niet alleen gewoon bereikbaar zijn per e-mail maar verder ook geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers, aldus Wij Verdienen Beter, een bureau dat onderzoek doet naar het functioneren van de overheid.

Alles bij de bron; Computable


 

Antwoorden op Kamervragen van de minister van Justitie en Veiligheid, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Defensie, op schriftelijke vragen over het advies van de AIVD over de nationale veiligheid en veiling 5G (ingezonden 16 juli 2019, nr. 2019Z15162)...

...Vraag 8;  Klopt het dat u in uw brief van 26 april 2019 over C2000 schrijft dat u het advies van de AIVD om zo snel mogelijk over te gaan teneinde te komen tot een oplossing waarbij de afhankelijkheid van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld dat ze een offensief cyberprogramma voeren tegen Nederlandse belangen overneemt? Neemt u alle 8 de adviezen van
de AIVD over 5G ook over, zo nee, welke niet?

...De aanpak van het kabinet is landenneutraal. Dit betekent dat elke leverancier – ongeacht land van herkomst – moet voldoen aan de extra hoge eisen die worden gesteld aan leveranciers van diensten en producten in de kritieke onderdelen van de telecomnetwerken.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Deze week vond in de Tweede Kamer (Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat) een interessant 'rondetafelgesprek' plaats over de toegang tot data in het openbaar vervoer. Naarmate de hoeveelheid data (waaronder persoonsgegevens) in het openbaar vervoer toeneemt, is er sprake van een toenemende druk om deze data met diverse partijen te delen. Dit staat op gespannen voet met het recht op privacy van de individuele reiziger.

Privacy First maakt zich al jaren sterk voor het recht op privacy en anonimiteit in het openbare domein, waaronder het openbaar vervoer. Wij reageerden daarom direct positief op de uitnodiging van de Tweede Kamer om aan dit rondetafelgesprek deel te nemen.

Aan alle deelnemers werd verzocht om vooraf hun voornaamste standpunten kenbaar te maken middels korte position papers (maximaal twee A4). Klik HIER voor de position paper van Privacy First (pdf) en HIER voor de position papers van de overige genodigden, waaronder CBS, Translink en reizigersvereniging Rover.

Hier kunt u alvast de video van de volledige sessie terugkijken en uw eigen conclusies trekken.

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 15.000 privacyklachten ontvangen, meer dan het eigenlijk aankan, zo heeft de toezichthouder vandaag bekendgemaakt. Het aantal klachten is bijna 60 procent meer dan in de tweede helft van 2018.

Ook het aantal internationale klachten nam sterk toe. De meeste klachten (32 procent) gaan over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Zakelijke dienstverleners (46 procent), de overheid (14 procent) en de it-sector (13 procent) zijn de partijen waar het meest over wordt geklaagd.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het aantal binnengekomen klachten groter is dan het kan afhandelen met de huidige onderzoekscapaciteit. Hierdoor is in de loop van de maanden een achterstand ontstaan in de behandeling van klachten. Volgens de toezichthouder moet er vanwege de toegenomen hoeveelheid klachten een oplossing komen, waar het inmiddels met het ministerie van Justitie en Veiligheid in gesprek over is.

Alles bij de bron; Security


 

Verzekeraars mogen ouders met kinderen die zelden naar de tandarts gaan wél brieven sturen. Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) zag hier eerder niks in. "Ik zie allerlei bezwaren vanuit privacy", zei hij. Maar die bezwaren zijn er helemaal niet. 

De Autoriteit Persoonsgegevens laat weten dat dit best kan. Verzekerden hebben een contract met een zorgverzekeraar. In principe mag volgens de privacywet alles worden gedaan wat nodig is om dat contract netjes uit te voeren, meldt de woordvoerder. "Bij het contract hoort ook dat er een goed en open contact is tussen de contractpartners. 

Ze stelt dat Bruins de privacyregels in dit geval 'te streng' interpreteert.

Alles bij de bron; RTL


 

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de beveiliging en privacy van de buurtapp Nextdoor. Via de app kunnen gebruikers met mensen in hun buurt berichten uitwisselen.

Het is echter eenvoudig om toegang tot buurtgroepen te krijgen en zo uitgewisselde berichten te zien of dat buurtbewoners bijvoorbeeld op vakantie zijn, zo liet televisieprogramma Radar eerder deze week zien. PvdA-Kamerlid Moorlag wil naar aanleiding van de uitzending opheldering van minister Dekker voor Rechtsbescherming en minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. Dekker en Ollongren hebben drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

Deze week uitte ook Bits of Freedom kritiek op de app. "Opvallend is dat een aantal politieregio’s en gemeenten de app actief gebruiken en zelfs promoten. Politie waarschuwt voor Nextdoor, maar maakt er ook reclame voor. Het is echt onwenselijk dat de politie en overheden een app van een commercieel bedrijf promoten dat tot doel heeft zoveel mogelijk informatie uit haar gebruikers te zuigen. Dit is helemaal niet in het belang van de burger, dus het lijkt ons dat deze politieregio’s en gemeenten moeten worden teruggefloten", aldus Barry Smit van de burgerrechtenbeweging.

Alles bij de bron; Security


De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) heeft zorgverzekeraars opgeroepen ouders aan te schrijven. Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) zegt het van 'groot belang te vinden dat elk kind naar de tandarts gaat', maar plaatst vraagtekens bij de maatregel. "Als je verzekeraar gaat kijken welke zorg je hebt gehad, en je gaat bellen als je iets niet hebt geconsumeerd, daar ben ik niet zo erg voor."

De minister ziet meer in betere informatievoorziening. "Misschien kunnen we de informatie eerder aanreiken aan ouders. Als ze bij het consultatiebureau komen, dat ze daar al de informatie krijgen."

Op dit moment zijn er ongeveer 600.000 2- tot 18-jarigen die niet of nauwelijks naar de tandarts gaan, zegt de ANT. Dit terwijl tot 18 jaar die zorg volledig verzekerd is.

Alles bij de bron; RTL


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha