Social media ontlenen voor een deel hun kracht aan het persoonlijke contact. Dat verklaart ook het succes van vele twitterende wijkagenten.
Social media, zoals Twitter, YouTube en Facebook, worden in de komende jaren steeds belangrijker voor de politie. Communicatie via social media draagt bij aan het werk in de wijk, in de handhaving en bij opsporing. Via social media kan de politie snel en gericht communiceren met burgers. Dankzij smartphones kunnen politiemensen bovendien hun werk beter en veiliger doen: ze kunnen snel op de hoogte gebracht worden van informatie die voor hun werk van belang is en zich daardoor beter voorbereiden op hun inzet.
Met de start van de nationale politie maakte een groep socialmedia-experts uit het hele land een begin met een nationaal twitterbeleid. Daaruit kwam onder meer dat socialmedia-accounts qua naamgeving en layout herkenbaar moeten zijn.
Herkenbaar betekent immers ook beter vindbaar. Bovendien zorgt uniformiteit in naamgeving en layout er voor dat volgers beter kunnen zien of ze te maken hebben met iemand die echt van de politie is.
Alles bij de bron; RB&W