Politie en justitie blijken in onderzoeken regelmatig gebruik te maken van ov-chipkaartgegevens en de databank van parkeerorganisatie SHPV.

Volgens het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink Systems (TLS), wordt meerdere keren per week om deze reden vertrouwelijke data van klanten vrijgegeven. Bij de start van de chipkaart kregen vervoerders spijkerharde kritiek van privacywaakhond CBP omdat ze onder meer te veel persoonsgegevens vastlegden en die te lang bewaarden.

Ov-bedrijven hebben hun leven gebeterd. Privacy wordt juridisch beschermd door reisgegevens los te bewaren van naam, adres en woonplaats van reizigers. De data blijven een jaar bewaard. Als politie en justitie willen, kunnen de bestanden worden gekoppeld en als één pakketje worden aangeleverd. Dan is precies te zien welke reiziger wanneer van waar naar waar ging.

Een tweede daarvoor niet bedoelde databank die de recherche inmiddels weet te vinden is die van het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV). Het SHPV bewaart data van gebruikers korter dan Trans Link Systems – dertien weken – maar desondanks heeft ook hier de sterke arm al een paar keer aangeklopt. Dit gebeurde in het kader van onderzoeken naar mensen die gebruikmaken van vervalste pinpassen.

Het SHPV bevestigt dit met tegenzin. Een woordvoerder zegt zich af te vragen of dit wel openbaar moet worden.

Afgelopen zomer werd al bekend dat ook de Belastingdienst via het SHPV kentekengegevens had opgevraagd. Destijds was er heisa omdat de SHPV geleverde gegevens eerder had moeten vernietigen, maar dat niet gedaan had. Daardoor kreeg de Belastingdienst data in handen die eigenlijk niet meer zouden moeten bestaan.

Alles bij de bronnen; Telegraaf & Webwereld