Medewerkers van het Openbaar Ministerie zijn de afgelopen jaren meerdere keren de fout ingegaan met vertrouwelijke data, waarvoor medewerkers ook zijn bestraft. Dat blijkt uit een overzicht van het Bureau Integriteit Openbaar Ministerie. Het ongeoorloofd grasduinen in strafdossiers of het opvragen van persoonsgegevens is de meest bestrafte misstap. Zeven medewerkers vroegen informatie op over familieleden. Eén medewerker gaf de politie zelfs opdrachten om aanvullend onderzoek te doen, ook al was hij niet bij de zaak betrokken.
Opvallend is het aantal stagiairs en tijdelijke medewerkers die de fout ingaan. Eén stagiair besloot via het OM-systeem zijn potentiële huwelijkskandidaat na te trekken. Een andere stagiair die van een overval werd verdacht gebruikte het OM-systeem om zijn eigen justitieel verleden te checken.
Het omgaan met vertrouwelijke informatie blijkt ook op andere plekken verkeerd te gaan. Zo raakte een werknemer een harde schijf tijdens zijn vakantie kwijt en plaatste een medewerker in 2013 een intern document op Facebook.
Volgens Kitty Nooy, hoofd van het Bureau Integriteit Openbaar Ministerie, is bewustwording over integriteit een langdurig en ontzettend lastig proces. Dat probleem speelt vooral bij het ongeoorloofd raadplegen van dossiers of het opvragen van persoonsgegevens. Nooy zag de afgelopen jaren ook medewerkers die zich oprecht niet bewust waren van een overtreding. "Iemand vroeg mij onlangs nog of ik kon kijken waar iemand woont. De medewerkster had een aanrijding gezien en wilde alleen maar behulpzaam zijn, maar realiseerde zich niet dat de systemen hiervoor niet zijn bedoeld." Ook bij stagiairs en tijdelijke krachten blijkt het lastig om de regels goed tussen de oren te krijgen.
Alles bij de bron; Security