De Nederlandse autoriteiten hebben Apple vorig jaar om informatie over 269 toestellen gevraagd, zo blijkt uit het nieuwste transparantierapport van het bedrijf. In 2016 ging het nog om 496 verschillende toestellen. Informatie over 40 toestellen werd door Apple verstrekt.
Bij "apparaatverzoeken" gaat het vaak om informatie over gestolen en verloren toestellen, zoals IMEI- of serienummers. Ook het aantal verzoeken waarin om de gegevens werd gevraagd nam af. Vorig jaar ging het om 65 verzoeken, tegenover 106 verzoeken een jaar eerder.
Naast apparaatverzoeken werden er ook 36 verzoeken gedaan om gebruikersgegevens, waarbij data van 34 accounts werd gezocht. Een verdubbeling ten opzichte van 2016. Van 27 accounts werd ook data verstrekt. Accountverzoeken hebben betrekking op informatie over iemands iTunes- of iCloud-account, zoals naam en adres. In bepaalde gevallen kan er bij deze verzoeken ook om iCloud-content worden gevraagd, zoals foto's, e-mail, back-ups van iOS-apparaten, documenten, contacten, kalenders en bookmarks. Apple zegt dat het geen contentgegevens heeft overhandigd, maar alleen abonnee- of transactiegegevens.
Verder reageerde Apple acht keer op een noodverzoek van de politie. Het gaat dan om dataverzoeken die in noodgevallen worden gedaan, bijvoorbeeld om iemands leven te redden of lichamelijk letsel te voorkomen.
In het transparantierapport vermeldt Apple ook "Financial Identifier Requests". Het gaat dan om verzoeken van de politie die in opdracht van Apple-klanten onderzoek naar frauduleuze creditcardtransacties doen waarbij Apple-producten en diensten werden aangeschaft. Bij deze verzoeken worden vooral transactiegegevens gezocht. De politie deed vorig jaar acht van dergelijke verzoeken, waarbij 554 "financial identifiers" waren opgegeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om creditcardnummers. In alle gevallen verstrekte Apple de gevraagde informatie.
Bron; Security