Politie en Justitie
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De voormalig politiemedewerker van de Eenheid Amsterdam die vorig jaar informatie lekte over Lil Kleine toen hij in de cel zat, is veroordeeld tot 150 uur taakstraf, waarvan vijftig uur voorwaardelijk, en een dag celstraf. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam donderdag besloten. Volgens de rechtbank maakte Michael B. (22) zich schuldig aan schending van zijn geheimhoudingsplicht en aan twee zedenfeiten.
B. beschreef op sociale media hoe Jorik Scholten, de echte naam van de artiest, in februari een nacht in een politiecel had doorgebracht. B. had van zijn collega’s gehoord dat de artiest niet wilde eten, moest huilen en telkens verzocht om te mogen roken. Deze informatie deelde hij op Snapchat, wat vervolgens terechtkwam bij een zogeheten juicekanaal.
De politie begon hierna een onderzoek, waaruit bleek dat B. ook twee zedendelicten had gepleegd. Hij werd bij de eenheid ontslagen.
Het OM eiste eerder een celstraf van vier maanden, waarvan twee voorwaardelijk. Maar omdat B. al is ontslagen en verder een blanco strafblad heeft, zag de rechtbank reden om daarvan af te wijken.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
0p basis van de significantie van de aangelegenheid die staat beschreven in de sectie ‘De basis voor ons afkeurend oordeel', zijn wij tot de conclusie gekomen dat de betreffende directles van de Belastlngdienst in de periode 1 januarl 2019 t/m 31 december 2021 in belangrijke mate nlet voldeden aan de Wpg.
De basis voor ons afkeurend oordeel;
Uit ons onderzoek komt naar voren dat de betreffende direcfies in de periode 1 januari 2019 t/m 31 december 2021 In belangrljke male nlet voldeden aan de onderwerpen in opzet, bestaan en/of effectieve werklng.
Het oordeel betreft een afkeurend onderdeel om de reden dat de betreffende directies van de Belastingdienst onvoldoende konden aantonen dat zij voldoen aan de onderwerpen.
De bestanden met polltiegegevens zijn nlet volledlg geidentiflceerd en gedocumenteerd. Tevens ontbreken er uitgangspunten aangaande noodzakelijkheid, rechtmatigheid,juistheid en volledigheid van polltiegegevens. Ook zijn bewaar-, verwijder- en vernietigingstermijnen niet aantoonbaar inzichtelijk gemaakt.
Alles bij de bron; Rijksoverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Raad voor de rechtspraak vindt het afnemen van DNA voordat een verdachte is veroordeeld voor een misdrijf een grote inbreuk op iemands privacy. Daarom vraagt de raad justitieminister Dilan Yeşilgöz om haar wetsvoorstel dat dit mogelijk zou maken beter juridisch te onderbouwen.
Met het voorstel wil Yeşilgöz ervoor zorgen dat meer DNA-materiaal van veroordeelden in een databank wordt opgeslagen. Als er meer DNA in de databank staat, kunnen strafzaken makkelijker worden opgelost, redeneert de minister.
In het wetsvoorstel staat dat het celmateriaal van een verdachte wordt vernietigd als deze onschuldig is, of als het vergrijp veel lichter blijkt dan gedacht. Dit zou dan jaarlijks bij 17.400 verdachten het geval zijn. Bij die groep zou volgens de raad een onterechte inbreuk op de persoonlijke levenssfeer worden gemaakt.
Het rechtsorgaan stelt dat bij het wetsvoorstel vooral is gekeken naar de effectiviteit, terwijl volgens de raad vooral moet worden vastgesteld of de maatregel proportioneel is.
Alles bij de bron; NHD
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het onderscheppen van de versleutelde communicatiedienst Encrochat heeft de afgelopen drie jaar tot 6558 arrestaties geleid. Daarnaast hebben politiediensten 900 miljoen euro aan crimineel geld bevroren of in beslag genomen en zijn er tonnen aan drugs buitgemaakt.
De criminelen die al veroordeeld zijn op basis van deels Encrochat-berichten, hebben samen 7134 jaar celstraf gekregen.
Er is al jaren discussie over de juridische bruikbaarheid van Encrochat-berichten als bewijs. Die gaan ook over alternatieve diensten die later opstonden en ook vaak weer neer werden gehaald, zoals Sky ECC en Ennetcom. Critici zeggen dat de politie daarmee de bewijslast omdraait, door alle berichten te onderscheppen en daar vervolgens zaken en verdachten bij te zoeken.
Vorig jaar deed de Hoge Raad daar uitspraak over en oordeelde dat zulke data kunnen worden gebruikt als bewijs.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Donderdag publiceerde Amnesty International een rapport waarin staat dat de politie het recht op privacy van demonstranten schendt. Ook is er volgens de mensenrechtenorganisatie nauwelijks toezicht op de manieren waarop de politie surveilleert.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil nu dat de politie uitlegt hoe ze met persoonsgegevens omgaat. De organisaties spreken elkaar daar binnenkort over, meldt de privacywaakhond.
In het gesprek, dat plaatsvindt op verzoek van de autoriteit, zal het onder meer gaan over berichten dat de politie vreedzame demonstranten ten onrechte naar hun identiteitsbewijs vraagt. Ook wil de waakhond opheldering over een speciale inlichtingenafdeling van de politie, het Team Openbare Orde Inlichtingen (TOOI). RTL Nieuws meldde onlangs op basis van interne documenten en politiedossiers dat dit team op onwettige manieren informatie verzamelt over onschuldige burgers.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Amnesty International kijkt sinds 2016 hoe in Nederland wordt omgegaan met demonstranten. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de Nederlandse politie het recht op privacy van demonstranten schendt door het gebruik van vaag geformuleerde bevoegdheden voor toezicht.
In het rapport dat donderdag is uitgebracht stelt de organisatie dat de politie "onrechtmatige ID-controles" doet om te achterhalen wie een demonstrant is. Amnesty International wil dat de "ongeoorloofde surveillance van vreedzame demonstranten" stopt en alleen wordt ingezet bij vermoeden van "een serieus strafbaar feit." Naast ID-controles zet de politie bijvoorbeeld ook drones in tijdens demonstraties om toezicht te houden.
Directeur Dagmar Oudshoorn vindt dat de politie te ruime bevoegdheden heeft om zelf te bepalen wie ze controleert tijdens demonstraties. "Hierdoor ontstaat er groot risico op willekeur, discriminatie en machtsmisbruik", waarschuwt ze.
Alles bij de bron; HartvNederland
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het Openbaar Ministerie stelt vervolging in tegen een agent voor het plegen van meineed. Hij wordt ervan verdacht bewust een proces-verbaal te hebben opgesteld dat niet klopt. De man was samen met collega’s betrokken bij de preventieve fouillering van zeven personen nabij een garage. Toen de garagehouder zich daaraan probeerde te onttrekken, wilde de agent hem aanhouden en deelde daarbij een kopstoot uit.
In het proces-verbaal schreef de agent dat hij door de garagehouder werd vastgepakt en de kopstoot nodig was om los te komen. Dat sluit wat het Openbaar Ministerie betreft niet aan bij wat er op camerabeelden van hetzelfde incident te zien is.
De agent zal worden vervolgd voor het opmaken van een vals proces-verbaal. Volgens het Openbaar Ministerie kan hier geen sprake zijn van een vergissing of een andere beleving van de agent en moet hij dit bewust hebben gedaan. Eerder heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld dat de strafzaak tegen de garagehouder was gebaseerd op een proces-verbaal dat niet in overeenstemming was met camerabeelden die door de garagehouder werden ingebracht.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse inlichtingendienst Team Openbare Orde Inlichtingen bespioneert volgens onderzoek van RTL Nieuws op illegale wijze veelal onschuldige burgers.
De betreffende inlichtingendienst zou op basis van regels van de Politiewet individuen en groepen volgen als er indicatie is dat de betrokkenen een dreiging vormen voor de openbare orde, aldus RTL Nieuws. Volgens de nieuwsdienst worden daarvoor uiteenlopende technieken toegepast, van het infiltreren van groepen tot het stiekem volgen van mensen, fysiek en online. Ook zouden betaalde informanten worden ingezet voor informatievergaring.
Politieagenten zelf wordt ook gevraagd om informatie te registreren over subjecten met een zogenoemd CTER-label. Personen of groepen kunnen een Contra Terrorisme Extremisme Radicalisering-label krijgen als de TOOI vindt dat er een mogelijk risico voor de verstoring van de openbare orde is. Er zijn acht van dergelijke CTER-labels; iemand kan een algemene dreiging vormen, of bijvoorbeeld gelabeld worden als jihadistische terrorist, linkse of rechtse extremist, separatist of dier- of milieu-extremist.
Volgens RTL Nieuws hebben meerdere deskundigen laten weten dat het vermoeden dat iemand de openbare orde zou gaan verstoren 'volstrekt onvoldoende' is om daaropvolgend een inbreuk op de privacy van diegene te maken. Er zou daarnaast onduidelijkheid zijn over wat het TOOI precies verstaat onder deze dreiging van de openbare orde.
Het Team Openbare Orde Inlichtingen werd in 2013 opgericht als zelfstandige inlichtingendienst voor de Nationale Politie. De dienst moet informatie winnen over potentiële plegers van verstoringen van de openbare orde.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Justitie moet het afgenomen dna van een man die wegens computervredebreuk werd veroordeeld meteen vernietigen, zo heeft de rechtbank Amsterdam geoordeeld. De verdachte werd vorig jaar juli wegens computervredebreuk veroordeeld tot een taakstraf van vijftig uur. Afhankelijk van het soort misdrijf moet een verdachte onder de Wet-DNA zijn of haar dna-materiaal afstaan...
...Volgens de verdachte heeft zijn dna geen rol gespeeld bij de opsporing en vervolging van hetgeen waarvoor hij is veroordeeld. "Er is immers uitsluitend sprake geweest van digitale (tele)communicatie en sporen: alle sporen zijn digitaal. Niet valt in te zien op welke wijze dna-onderzoek van betekenis kan zijn."
Tevens zou de dna-afname in strijd zijn met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en een inbreuk vormen op zijn lichamelijke integriteit en de persoonlijke levenssfeer. De dna-afname is dan ook niet noodzakelijk en proportioneel, aldus de man.
De Wet DNA kent uitzonderingen waarin wordt gesteld dat het niet nodig is om dna af te nemen wanneer het verwerken van het dna-profiel, gezien de aard van het misdrijf of de bijzondere omstandigheden waaronder het misdrijf is gepleegd, geen betekenis heeft voor de voorkoming, opsporing, vervolging en berechting van de feiten waardoor de persoon in kwestie is veroordeeld.
De rechtbank stelt in deze zaak dat dna-onderzoek in beginsel geen betekenisvolle rol speelt voor de opheldering van de strafbare feiten van de veroordeelde. De rechtbank verklaart het bezwaar van de man dan ook gegrond en beveelt dat de officier van justitie het afgenomen dna-materiaal meteen moet vernietigen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het Openbaar Ministerie heeft het buitenlandse adres van een kroongetuige per ongeluk openbaar gemaakt. Onderzoeksjournalisten van Follow The Money (FTM) onthulden dit.
In een document van het Openbaar Ministerie (OM) dat aan de verdachte in een moordzaak is gegeven, staat een recent adres van kroongetuige N.S. die in de moordzaak met justitie samenwerkt. S. verbleef tot voor kort op het genoemde adres in het buitenland.
Het OM zegt in een reactie tegen FTM dat S. al langere tijd niet meer op het adres verbleef. Het lekken daarvan zou geen veiligheidsrisico’s met zich mee hebben gebracht.
Peter Schouten, de advocaat van de kroongetuige, is het daar niet mee eens, tekent de NOS op uit het bericht van Follow The Money. ‘Dit is een blunder en bovendien heel erg onverantwoord’, zei hij tegen FTM. Volgens hem doet het er niet toe dat S. niet meer op het gelekte adres verblijft. De gegevens bieden criminelen een startpunt voor het opsporen van de kroongetuige, zei hij.
Op Twitter stelt Schouten dat het OM de fout in het najaar van 2022 maakte.
Alles bij de bron; CrimeSite