De man zonder vaste woonplaats is vorige maand opgepakt in Maastricht. Hij had foto’s van een paar agenten op Facebook geplaatst. Het hoofd van een van de politiemensen was rood omcirkeld. Hij riep op de persoonlijke gegevens van de agent te delen.
Volgens de officier van justitie heeft de man met zijn zogeheten doxing de privacy van de politiemedewerker geschonden en de grenzen van het toelaatbare overschreden en eiste hiervoor twee maanden cel waar de politierechter in mee ging.
Volgens de aanklager heeft de actie van de man grote impact op de agent gehad. De man verklaarde kwaad te zijn omdat hij volgens eigen zeggen op een vervelende manier was behandeld tijdens een controle.
Alles bij de bron; deLimburger
Een agent uit Heemskerk is maandag aangehouden op verdenking van het doorspelen van politie-informatie. Ook een man uit Amstelveen is aangehouden. Hij was niet werkzaam bij de politie, maar fungeerde als tussenpersoon.
De man uit Heemskerk wordt verdacht van schending van het ambtsgeheim, computervredebreuk en ambtelijke corruptie, zo meldt het Openbaar Ministerie.
Beide verdachten zitten vast in beperkingen. Om wat voor soort politie-informatie het gaat, is niet bekendgemaakt.
Alles bij de bron; CrimeSite
Het uitrollen van end-to-end encryptie op digitale platforms vormt een reële bedreiging voor de veiligheid van de samenleving, zo stelt Henk Geveke, lid van de korpsleiding van de politie. Onlangs kwamen Europese politiechefs met een oproep aan overheden en techbedrijven om maatregelen te nemen tegen de uitrol van end-to-end encryptie. De chefs stellen dat encryptie politieonderzoeken hindert en er technische oplossingen bestaan waardoor autoriteiten toch toegang kunnen krijgen.
"Het belemmert ook de rechtshandhaving in het verkrijgen en gebruiken van bewijsmateriaal in onderzoeken", laat Geveke via de website van de politie weten. Volgens de Nederlandse politie zijn versleutelde, digitale platforms vrijplaatsen geworden waar criminelen ongestoord met elkaar kunnen communiceren.
Experts en burgerrechtenbewegingen waarschuwen al jaren dat encryptie geen probleem voor opsporingsdiensten is, die hiervoor de term 'going dark' bedachten. "Het is eigenlijk propaganda en heeft weinig overeenkomst met de werkelijkheid. Zoals we keer op keer zien is encryptie geen belemmering voor politie", liet beveiligingsexpert Bruce Schneier een aantal jaren geleden al weten.
Vorige maand stelde burgerrechtenbeweging EDRi dat opsporingsdiensten in een gouden eeuw van surveillance leven met toegang tot meer data van Europese burgers dan ooit te voren. Het CBS rapporteerde onlangs dat traditionele criminaliteit weer vaker wordt gemeld dan online criminaliteit.
Alles bij de bron; Security
Het Openbaar Ministerie past zijn regels aan omtrent het afluisteren van verdachten in het bijzijn van journalisten. De rechter-commissaris moet in het vervolg altijd worden geïnformeerd over de aanwezigheid van journalisten bij een gesprek dat afgeluisterd gaat worden, waardoor kan worden getoetst „of het afluisteren kan doorgaan en zo ja, of dit kan onder dezelfde voorwaarden”.
In oktober beloofde het college van procureurs-generaal, de top van het OM, al het reglement opnieuw te bekijken, nadat bekend werd dat een gesprek tussen journalisten van De Correspondent en Sywert van Lienden en zijn zakenpartners was afgeluisterd. Het OM hoorde via een telefoontap van de afspraak en plaatste afluisterapparatuur in de ruimte waarin die zou plaatsvinden.
Alles bij de bron; NRC [inloggen noodzakelijk] [Thnx-2-Niek]
Na Europol en de Britse politie laat ook de Nederlandse politie weten zich zorgen over de uitrol van encryptie te maken.
Vorige week kwamen Europese politiechefs met een oproep aan overheden en techbedrijven om maatregelen te nemen tegen de uitrol van end-to-end encryptie. De chefs stellen dat encryptie politieonderzoeken hindert en er technische oplossingen bestaan waardoor autoriteiten toch toegang kunnen krijgen. "Ze vereisen gewoon flexibiliteit van de industrie alsmede overheden."
Volgens Hans Geveke, lid van de korpsleiding, maken criminelen die eerder gebruikmaakten van versleutelde diensten zoals EncroChat en SkyECC, die door de autoriteiten offline werden gehaald, nu gebruik van gewone chatdiensten.
"Bedrijven beweren dat ze zelf niet alle communicatie kunnen bekijken. Maar dat klopt niet.", aldus Geveke. Hij stelt dat criminelen vrijelijk kunnen communiceren op normale platforms. "Dat zijn vrijplaatsen voor de misdaad geworden. Als het echt nodig is kunnen we altijd nog hacken, maar dat is geen proportioneel instrument. We maken liever goede afspraken met de bedrijven."
Net als de Europese politiechefs pleit ook Geveke voor de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de inhoud van versleuteld verkeer. "Er is altijd een tussenweg. Maar helaas is het debat rond privacy volledig gepolariseerd. Je hoeft niet meteen een politiestaat te worden."
Alles bij de bron; Security
Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland eist 20 maanden celstraf waarvan 5 voorwaardelijk tegen een hacker die mogelijk de persoonsgegevens van 'honderdduizenden festivalgangers, crewleden en artiesten' inzag. De cyberaanval vond in juli van 2022 plaats.
De verdachte bereidde zich maanden op de cyberaanval voor, waarna hij binnen zou zijn gedrongen tot het systeem van de festivalorganisatoren The Support Group en ID&T.
De openbare aanklagers stellen dat het gaat om computervredebreuk: "Eenmaal binnen kon hij uitgebreid zijn gang gaan. Zo wist hij zichzelf backstage toegang te geven tot het Awakenings-festival en kon hij parkeerplekken aanvragen, maar dus ook gegevens van gebruikers van het systeem bekijken, downloaden of aanpassen." Het is niet duidelijk wat de hacker daadwerkelijk met de verkregen persoonsgegevens heeft gedaan.
Alles bij de bron; Tweakers
De staat en de Nationale Politie worden voor de rechter gedaagd door een Nederlandse man omdat zijn gegevens volgens hem onrechtmatig zijn verstrekt aan het buitenland, waardoor hij internationaal te boek staat als een potentiële terrorist. Al jarenlang ondervindt Omar, die vanwege de associatie met terrorisme niet met zijn achternaam in de krant wil, problemen bij grensovergangen wereldwijd.
Na inzageverzoeken heeft hij onlangs achterhaald dat de oorzaak van zijn problemen in Nederland ligt.
Omar begint zijn zoektocht nadat hem in 2019 „no entry Turkey” wordt toegeschreeuwd bij de Bulgaars-Turkse grens. Omar mag Turkije niet in en moet te voet terug hij heeft zijn schoonfamilie in Turkije door het inreisverbod nog nooit ontmoet.
Kort daarna, in 2020, begint hij in Turkije een rechtszaak tegen het inreisverbod. De rechter houdt het verbod in stand, maar het vonnis levert wel een puzzelstukje op. De Nederlandse afdeling van Interpol blijkt in 2015 een bericht over hem te hebben verspreid waarin staat dat Omar zou kunnen afreizen „om deel te nemen aan de conflicten in Syrië”.
In Nederland doet Omar vervolgens een inzageverzoek bij de politie om erachter te komen of er inderdaad belastende informatie over hem is verzameld en verspreid.
Het duurt tot februari 2023 voordat de politie hem laat weten dat hij van 2015 tot en met 2017 op de zogenoemde ‘LOP-lijst’ heeft gestaan, het ‘Landelijk Overzicht Politie Jihadgang’. Op 24 juli vorig jaar heeft minister Dilan Yesilgöz (Justitie, VVD) erkend dat deze lijst jarenlang is gedeeld met de VS.
Omar krijgt in februari vorig jaar niet van de politie te horen met welke landen de belastende informatie is gedeeld. Daarom doet hij een nieuw inzageverzoek. In augustus vorig jaar schrijft de politie dat de LOP-lijst is gedeeld met de VS en Turkije.
Na een derde inzageverzoek blijkt afgelopen januari dat minimaal 32 landen belastende informatie over Omar hebben ontvangen.
Omar is in Nederland nooit aangemerkt als verdachte, wordt in februari 2017 van de LOP-lijst gehaald en heeft al jaren een vaste baan. De enige link tussen hem en enkele jihadgangers is de moskee die hij ooit bezocht, zegt hij zelf. ...
... Omar eist „actieve hulp” bij het verwijderen van zijn gegevens uit de systemen van alle „derde staten”. Ook vraagt hij om „acute bijstand” als hij tijdens het reizen weer in de problemen komt. Omdat zijn eisen niet worden ingewilligd, stapt Omar nu naar de rechter in een civiele procedure.
Omar is de eerste die een rechtszaak begint, maar advocatenkantoor Prakken d’Oliveira van De Boer en Jurjens staat in totaal tien gedupeerden bij die tegen dezelfde problemen aanlopen. „De overheid doet weinig om ze te helpen, waardoor er waarschijnlijk meer rechtszaken zullen volgen”, zegt advocaat De Boer.
Zijn advocaten Tom de Boer en Emiel Jurjens schrijven dat Nederland „onrechtmatig” heeft gehandeld door „lichtvaardig en zonder noodzaak” gegevens over hem vast te leggen en te delen. Ze stellen de staat en de Nationale Politie aansprakelijk voor de schade die Omar heeft geleden en eisen een schadevergoeding.
Alles bij de bron; NRC [Thnx-2-Niek]
De Rijksrecherche heeft maandagochtend een medewerker van de gemeente Meierijstad aangehouden op verdenking van corruptie. De man zou tegen betaling kentekeninformatie hebben verkocht.
Het parket zegt dat het onderzoek begon nadat er bij de Rijksrecherche informatie was binnengekomen over de ambtenaar. Vanwege zijn werk kon hij kentekens nagaan en hij zou die informatie tegen betaling aan onbevoegden leveren. Het zou gaan om kentekeninformatie en informatie over tenaamstellingen.
Alles bij de bron; CrimeSite
Een 21-jarige man heeft door middel van gekaapte DigiD-accounts pensioen van zijn slachtoffers weten te stelen. De verdachte is door de rechtbank Den Haag veroordeeld tot een taakstraf van tachtig uur, waarvan veertig uur voorwaardelijk, en deelname aan een alternatief straftraject voor jonge cybercriminelen.
De man had via internet zogenoemde combolijsten gedownload waarop inloggegevens van DigiD-accounts stonden. Deze inloggegevens waren door derden buitgemaakt.
Zo kon de verdachte op de DigiD-accounts van zeventien willekeurige personen inloggen. Eenmaal ingelogd schakelde hij bij meerdere accounts de sms-controle uit en wijzigde vervolgens e-mailadressen en wachtwoorden, zo staat in het vonnis vermeld. Tevens activeerde de man voor de gekaapte DigiD-accounts tweefactorauthenticatie op een eigen smartphone.
Vervolgens heeft de verdachte vanuit deze DigiD-accounts ingelogd bij diverse (semi-)overheidsdiensten, zoals het UWV, de Belastingdienst en de SVB. Ook bij deze diensten heeft de verdachte vervolgens gegevens gewijzigd. In twee gevallen heeft dit geleid tot daadwerkelijk financieel nadeel voor slachtoffers. Doordat de verdachte bankrekeningnummers had vervangen, is het pensioen van twee slachtoffers gestort op een bankrekening van de verdachte. De man heeft bovendien op naam van één van deze slachtoffers huurtoeslag aangevraagd, die daadwerkelijk is uitgekeerd aan dit slachtoffer.
"Door het handelen van de verdachte zijn meerdere personen gedupeerd geraakt. DigiD is het digitale authenticatiemiddel dat burgers moeten gebruiken om overheidszaken te regelen. Het wegvallen van het vertrouwen in DigiD zou het maatschappelijk en economisch verkeer kunnen ontwrichten", aldus de rechter. Die legt uiteindelijk, wegens de jonge leeftijd van de verdachte en diens persoonlijkheid, een taakstraf van tachtig uur op, waarvan veertig uur voorwaardelijk, en verplicht deelname aan Hack_Right.
Alles bij de bron; Security
Etnisch profileren door de politie is niet alleen een kwestie van individuele politieacties. Het wordt beïnvloed door bredere processen, zoals wetgeving, beleid en de politieorganisatie. Dat blijkt uit internationaal literatuuronderzoek van een team van de Radboud Universiteit en de Universiteit Leiden, in opdracht van het WODC.
Etnisch profileren door de politie is een complex en gelaagd onderwerp. Naast etniciteit blijken ook andere factoren mee te wegen in een politiebeslissing, zoals gender, leeftijd, kleding en het strafblad van de verdachte.
Daarnaast blijkt dat etnisch profileren niet alleen een kwestie is van individuele politieacties. Bredere processen zijn daarop ook van invloed, zoals besluitvorming op hogere niveaus. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, leidt de beslissing om meer te patrouilleren in wijken met veel minderheden soms zonder duidelijke rechtvaardiging op basis van criminaliteitscijfers tot etnisch profileren. Verder speelt ook de context van de politieorganisatie een rol: de diversiteit ervan, de cultuur en het beleid.
Uit het literatuuronderzoek blijkt dat etnisch profileren in diverse vormen van politiewerk voorkomt. De meest overtuigende aanwijzingen zijn gevonden in de context van verkeershandhaving en politiewerk op straat.
Welke aanpakken het beste werken om etnisch profileren tegen te gaan, kan op basis van de geanalyseerde onderzoeken niet worden gezegd. Geen van de onderzochte interventies – bij met name verkeerscontroles – lijken invloed te hebben op het tegengaan van etnisch profileren. Het gaat dan o.a. om interventies met camera’s op het uniform (bodycams).
De enige interventies die wel een positief effect lijken te hebben, zijn interventies gericht op het vergroten van de diversiteit van politieteams.
Alles bij de bron; Beveiliging