Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het openbaar vervoer in de grote steden aanzienlijk veiliger geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw bij de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In 2009 verving de ov-chipkaart de strippenkaart. Sindsdien daalt het aantal incidenten. Dat komt vooral door een afname van het aantal zwartrijders...
...In de Amsterdamse metro daalde het aantal zwartrijders van 13 procent in 2009 naar 2,5 procent in 2013. Bij de RET in Rotterdam ging dat percentage in het gehele openbaar vervoer terug van 13,1 naar 1,6, in Den Haag van 9,1 naar 3.
Het aantal zwartrijders nam vooral in deze drie steden af, omdat er metro's rijden. Sinds de poortjes naar de metroperrons zijn afgesloten, is het veel moeilijker zonder betalen binnen te komen...
...Hoewel het aantal zwartrijders in Amsterdam verminderde, nam het aantal incidenten daar vorig jaar toe. Het aantal geweldsmisdrijven in het Rotterdamse openbaar vervoer liep terug van 392 in 2009 naar 202 in 2013... "Het geweld dat er is, is harder dan een paar jaar terug." De RET ziet in de toegenomen veiligheid geen reden om het dure palet aan maatregelen af te bouwen. Het bedrijf besteedt jaarlijks 36 miljoen euro aan controleurs, camera's en surveillanten.
In Den Haag nam het aantal geweldsincidenten af van 135 in 2011 naar 74 vorig jaar. Overigens meet de HTM de incidenten op een andere manier dan het GVB en de RET.
Alles bij de bron; Trouw