KPN en Vodafone testen vanaf volgende maand een nieuwe manier van in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Daarbij doet je smartphone dienst als ov-chipkaart. In het kader van de proef krijgen tweehonderd reizigers de kans ervaring op te doen met de nieuwe manier van in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Zij krijgen daarvoor een nieuwe Sim-kaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen.
 
 

De techniek werkt via NFC (Near Field Communication), dat tegenwoordig in bijna iedere moderne telefoon zit. Op de iPhone werkt dat echter niet, omdat ontwikkelaars niet zomaar met die chip aan de slag kunnen. Naast een NFC-chip is ook een aparte sim-kaart nodig, vandaar dat de proef voorlopig alleen werkt bij providers KPN en Vodafone. Op die sim-kaart staat een extra beveiligingsmodule, die zorgt dat een incheck veilig verloopt.

Geïnteresseerde reizigers kunnen zich zelf voor de proef opgeven . Er is ruimte voor 200 deelnemers, die uit het hele land worden geselecteerd. Als reizigers voldoen aan de voorwaarden en worden geselecteerd, kunnen zij met de OV-chipkaart op hun smartphone reizen bij alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de plastic OV-chipkaart. In de Smart-OV-app kunnen de reizigers direct zien wat hun saldo is, of ze in- of uitgecheckt zijn en wat de rit hen heeft gekost. Ook zijn de laatste 10 reistransacties terug te lezen. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. 

Technisch gezien biedt NFC-Sim-kaart de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de Sim-kaart op te slaan. Als KPN dat wil zou deze Sim-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee van de abonnees kunnen vervangen. Ruim 80% van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online. 

KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC-Sim-kaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere Sim-kaart vervanging of op aanvraag de NFC Sim-kaart geleverd. Jasper Snijder, Directeur New Business bij KPN: “De smartphone wordt dankzij de toenemende connectiviteit en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Deze nieuwe Sim-oplossing van KPN speelt daar naadloos op in door op een gebruiksvriendelijke en veilige manier mobiele transacties voor onze klanten mogelijk te maken, waarbij gegevens versleuteld en op een afgeschermd gedeelte van de Sim-kaart worden opgeslagen.” 

Alles bij de bronnen; CompIdee, Security & AutomGids