OV-reiziger Michiel Jonker heeft twee zaken die hij had aangespannen tegen de Autoriteit Persoonsgegevens wegens het afwijzen van twee handhavingsverzoeken verloren. Jonker had de toezichthouder gevraagd om tegen vier vermeende privacy-inbreuken in het OV op te treden.
Het gaat om het weigeren van contante betalingen voor eenmalige buskaartjes door vervoersbedrijf Connexxion en drie inbreuken door de NS, namelijk het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn gegevens niet aan de NS verstrekt, het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun gegevens niet aan de NS verstrekken en het in rekening brengen van extra "servicekosten" als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.
De Autoriteit Persoonsgegevens besloot de punten niet te onderzoeken omdat uit een "globaal (bureau)onderzoek" bleek dat er geen sprake was van enige overtreding.
De bestuursrechter is het in alle gevallen eens met de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens de rechtbank is het weigeren van contant geld om de veiligheid in bussen te vergroten hiervoor een gerechtvaardigd doel. In het geval van de NS blijkt de vervoerder bij het teruggeven van saldo op anonieme OV-chipkaarten wel om legitimatie te vragen, maar worden deze gegevens niet genoteerd. Verder blijkt dat reizigers die bij een servicebalie van de NS een internationaal treinticket kopen niet verplicht zijn om persoonsgegevens af te staan.
Als laatste vindt de rechtbank de servicekosten van 0,50 euro voor het opwaarderen van een anonieme OV-chipkaart bij een servicebalie niet onredelijk.
Alles bij de bron; Security