De NS heeft de OV-chipkaart misbruikt om persoonsgegevens te verzamelen voor marketingdoeleinden. Ook gegevens van zogenaamd anonieme OV-chipkaarthouders zijn verzameld. Als ze hun saldo via de website van de NS activeerden, werden hun e-mailadressen voor reclamedoelen gebruikt. Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Zo werd reizigers niet om toestemming gevraagd om de informatie te gebruiken. Ook hield de NS een gedetailleerd beeld bij van het reisgedrag van OV-chipkaarthouders, terwijl de voorwaarden juist moeten voorkomen dat een beeld ontstaat van wie op welk tijdstip waar heeft gereisd.

De NS krijgt geen boete of een andere vorm van straf opgelegd omdat inmiddels maatregelen zijn getroffen. De verzamelde e-mailadressen van ‘anonieme’ OV-chipkaarthouders zouden zijn vernietigd. De spoorvervoerder is hierdoor niet meer in overtreding, stelt het CBP.

Alles bij de bron; nrc


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha