Reizigers in het openbaar vervoer die van een anonieme OV-chipkaart gebruikmaken en hun identiteit willen beschermen verliezen gemiddeld ruim 8 euro door achterblijvend restsaldo als de kaart is verlopen. Dat blijkt uit onderzoek van reizigersorganisatie Rover.

Rover riep eerder dit jaar reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen vanwege het 'gedoe' of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om een verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Hieraan werd tot nu toe door ruim 50 reizigers gehoor gegeven.

"Reizigers weten vaak niet hoeveel restsaldo op de verlopen chipkaart staat, maar op de aan ons gestuurde kaarten is dit gemiddeld 8,15 euro", aldus Rover-directeur Ineke van der Werf. "Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders en TLS. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden." Rover en de Consumentenbond willen dat reizigers voortaan kosteloos en eenvoudig hun saldo terug kunnen vragen aan de balie. Nu moet hiervoor 2,50 euro worden betaald. Tevens willen de consumentenorganisaties dat een (onzichtbaar) defecte chipkaart gratis wordt vervangen. Nederland is het enige Europese land waar reizigers hiervoor moeten betalen, ook nog eens een hoger bedrag (11 euro) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Alles bij de bron;  Security



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha