Niet alle reizigers in het openbaar vervoer die niet zijn ingecheckt, zijn zwartrijders. Openbaarvervoerbedrijven moeten hun boetebeleid ingrijpend veranderen en niet klakkeloos boetes uitschrijven. Dat stelt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, dat de afgelopen maanden klachten verzamelde van mensen die om diverse redenen niet konden inchecken en toch een fikse boete ontvingen. „We zien het aantal klachten over onterechte boetes de laatste tijd flink toenemen”, zegt Dorathé Hoentjen, Hoofd OV loket.

Reiziger-A: „De ov-chipkaart van mijn zoon deed het niet. Hij heeft een papieren kaartje gekocht en wist niet dat hij deze moest inchecken. Arriva heeft ervoor gekozen om toch een boete in rekening te brengen.”

Reiziger-B: „Gisteren had ik ingecheckt op station Nijmegen Heyendaal, althans dat dacht ik. Toen het treinpersoneel van Veolia kwam controleren, bleek dat ik had uitgecheckt in plaats van ingecheckt. Waarschijnlijk was ik vergeten uit te checken op mijn heenreis naar station Nijmegen Heyendaal. Ik heb een studenten week ov, dus ik had de reis normaal gesproken gratis kunnen maken. Nu legde de controleur mij een boete op van €15,19 voor de ritprijs plus een wettelijke verhoging van €35, met dus een totaal van €50,19.”

Alle in- en uitcheckacties van een reiziger kan een controleur gemakkelijk nakijken op zijn mobiele scanner. „Ze hebben de hele reishistorie in handen. Mensen die zich vergissen, zijn gemakkelijk te onderscheiden van echte zwartrijders.” Deze reizigers mogen niet als zwartrijders worden behandeld, vindt Hoentjen. „Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding.

Alles bij de bron;Metro

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha