Een proef van NS waarbij reizigers een waarschuwing krijgen wanneer ze vergeten uit te checken, blijkt populair. NS wilde zeker 10.000 vrijwilligers hebben om de pilot door te laten gaan, maar in totaal schreven 20.000 reizigers zich in.

De pilot is bedoeld om de dienstverlening voor reizigers te verbeteren. Door de reishistorie van een reiziger bij te houden, kan de NS de conclusie trekken dat een reiziger zich niet heeft uitgecheckt en bij welk station hij waarschijnlijk is uitgestapt. Wanneer de NS veronderstelt dat een reiziger vergeten is uit te trekken, krijgt deze reiziger een mail met de vraag of hij inderdaad vergeten is uit te checken.

Om deze persoonlijke diensten te kunnen bieden, moeten de reizigers de NS inzicht geven in hun reishistorie. Hans Peters, commercieel directeur van de NS, garandeert dat de NS zorgvuldig omgaat met de persoonlijke gegevens waarin de spoorwegmaatschappij inzicht krijgt. Bovendien benadrukt Peters dat ze nooit informatie verstrekken aan derden.

Het doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van dienstverlening. Daarnaast wil de NS bekijken wat reizigers ervan vinden om hun reisgegevens te verstrekken om diensten te ontvangen die gericht zijn op persoonlijke voorkeuren. Die persoonlijke dienstverlening kan echter niet geboden worden aan gebruikers van een anonieme OV-chipkaart. Peters: “We willen altijd reizigers de kans geven om anoniem te blijven reizen. Een gevolg daarvan is dat we aan deze mensen geen specifiek persoonlijke diensten kunnen aanbieden.”

Alles bij de bron; OVpro


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha